#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Selasa, Julai 28, 2009

‘Saya beri apa termampu’

Oleh Rosmaliana Aida Mohd Adnan rosmaliana@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang ibu tunggal penghidap penyakit kencing manis sejak 18 tahun lalu terpaksa menanggung lima cucu yang ditinggalkan ibu bapa mereka dalam keadaan serba kekurangan terutama selepas kematian suami lapan bulan lalu.

Shalmiah Nasir, 56, berkata dia reda dengan apa yang berlaku berikutan kelima-lima cucunya masih kecil dan memerlukan perhatian walaupun terpaksa dibesarkan dengan penuh kepayahan dan kekurangan.

Ibu tunggal yang kini mengalami rabun mata kesan daripada penyakit kencing manis dihidapi berkata, dia tidak akan sesekali meninggalkan cucunya walau bagaimana susah sekali pun kehidupan kerana mereka tetap darah dagingnya.

“Saya akan pastikan mereka berjaya dalam pelajaran dan berikan apa termampu selagi berdaya. Tapi rasa sebak dan sedih mengenangkan nasib mereka tidak dapat disembunyikan.

“Dengan keadaan saya kini yang sukar bergerak kerana tidak nampak, kebanyakan tugas harian di rumah dipikul cucu dan jiran tetangga yang bersimpati,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Perumahan Awam Sri Kota, Bandar Tun Razak di sini, semalam.

Katanya, dia tidak akan sesekali meminta simpati sesiapa jika mampu melakukannya sendiri tetapi ekoran kudrat yang ada tidak sekuat mana, hanya bantuan daripada pihak sudi membantu amat diharapkan kini.

Memburukkan lagi keadaan apabila seorang cucu perempuannya, Nurul Atikah Abdullah, 7, mengalami penyakit kulit menyebabkan kakinya berkudis (kudis buta) dan dijangkiti semua cucunya kini yang mengalami sakit berkenaan.

“Sudah dua bulan Atikah dikesan mengalami kudis buta, tetapi akhir-akhir ini ia makin teruk. Malah gurunya juga tidak mengizinkannya ke sekolah bimbang berjangkit kepada pelajar lain.

“Namun disebabkan minatnya dalam pelajaran, dia tetap berkeras untuk ke sekolah walaupun sudah dilarang berulang kali,” katanya.

Tampil menyampaikan sumbangan makanan kepada Shalmiah sekeluarga, semalam ialah Presiden Yayasan Bakti Khidmat Masyarakat Malaysia (YBKMM), Datuk Sri Dr Saharuddin Awang Yahya.Turut hadir, Pengurus Besar YBKMM, Datuk Sheeda Ramli dan Pengerusi Perkhidmatan Pengurusan dan Perkhidmatan Juru Perunding, Datuk Wan Daud Saud.

Saharuddin berkata, YBKMM akan membantu golongan memerlukan seperti keluarga Shalmiah dan antara langkah penyelesaian ialah mereka akan dibawa ke Rumah Penyayang di Taman Koperasi Cuepacs, Batu 13, Kajang, selewat-lewatnya awal Ogos depan.

“Di sana mereka akan mendapat jagaan sewajarnya. Malah segala perbelanjaan harian, rawatan kesihatan serta perbelanjaan persekolahan lima kanak-kanak berkenaan akan ditanggung sepenuhnya yayasan,” katanya.

Mereka yang ingin mendapatkan maklumat dan menghulurkan bantuan boleh menghubungi YBKMM di talian 03-42962071.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan