#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Julai 20, 2009

Kisah wanita 'bermulut Internet'

ARKIB : 19/07/2009
CORETAN Bro minggu lepas mengenai sikap sesetengah ustazah telah mendapat pelbagai reaksi, antaranya termasuklah ada yang menuduh Bro telah mencalarkan imej golongan berkenaan.

Bro tidak mahu berpolemik dalam soal ini cuma Bro hendak tegaskan Bro hanya menegur segelintir ustazah yang berperangai tidak sepatutnya. Kita harus ingat ustazah bukanlah maksum, jadi mereka tidak akan terlepas daripada melakukan kesalahan.

Bro tidak berniat hendak menarik balik apa yang Bro catatkan, Bro tetap beranggapan kalau ustazah yang bersikap mulut jahat ini tidak mahu berubah perangai maka Bro berhak menegur.

Kenapa perlu menganggap teguran Bro boleh mencalarkan imej ustazah secara keseluruhan, bukankah Bro dah kata bukan semua, hanya segelintir sahaja.

Oleh itu kepada pihak yang hendak membela golongan ustazah yang bermulut jahat ini, kajilah lebih mendalam dahulu catatan Bro.

Minggu ini, Bro hendak paparkan pula kisah perempuan yang suka jadi 'penyampai berita', kalau jadi penyampai berita kat televisyen atau radio oklah juga, boleh popular. Tapi yang masalahnya jadi 'penyampai berita' tak rasmi, habis semua hal orang dia nak hebahkan.

malang

Apa yang paling malang, apabila berita yang disebarkan itu tidak betul, maka kesudahannya berlaku fitnah sehingga memecah belahkan masyarakat.

Bro catat perkara ini kerana Bro dah dengar banyak sangat cerita fasal perempuan spesis yang macam itu, sibuk sangat hal orang, tak kira kat mana saja, pasti dia hendak sampaikan berita yang dia dengar.

Sama ada berita itu betul atau salah, itu tak penting bagi dia, yang mustahak dia rasa puas kerana menjadi 'penyampai berita nombor satu'.

Bro rasalah perempuan yang jenis macam ini menghadapi krisis identiti, kadang kala kalau tengok perwatakan mereka, tak sangka dia boleh menjadi 'penyampai berita tak rasmi', tetapi betullah kata orang jangan menghakimi seseorang dari luaran.

Jadi Bro nak nasihatkan perempuan yang 'bermulut internet' ini - maksudnya segala-galanya dia boleh sebarkan, tak usahlah menjadi 'penyampai berita', Bro takut dalam keghairahan berbuat demikian mereka akan menanggung dosa.

Adalah lebih baik mereka tumpu kepada kehidupan sendiri. Kalau yang dah berkahwin tu, jagalah rumah tangga elok-elok, dididik anak-anak jadi insan yang berguna. Kepada yang belum kahwin, berubahlah sikap. Bukan apa takut nanti bila kahwin suami menyesal kerana dapat isteri 'bermulut internet'.

n Bro - Sekadar menegur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan