#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Julai 27, 2009

Kelegaan secara holistik

ARKIB : 26/07/2009
Utusan Malaysia

KESAKITAN mungkin merupakan masalah kesihatan paling umum bagi manusia. Kesakitan sebenarnya merupakan petanda sesuatu yang tidak kena dalam sistem badan.

Ubat tahan sakit

Ubat konvensional bagi melegakan kesakitan adalah termasuk paracetamol, ubat-ubatan NSAID (ubatan anti-radang bukan steroid) seperti aspirin, asid mefenamik, ibuprofen dan sebagainya. NSAID didapati boleh mengakibatkan pendarahan dalam perut dan ulser jika digunakan untuk tempoh yang panjang.

NSAID mungkin juga boleh mengakibatkan kerosakan rawan berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam jurnal Lancet. Jika NSAID tidak berfungsi dengan berkesan, kebanyakan orang akan terpaksa menggunakan Perencat COX-2. Ubat ini juga perlu digunakan dengan berhati-hati kerana ia didapati boleh meningkatkan risiko masalah jantung jika diambil dalam tempoh yang lama.

Pesakit biasanya perlu memilih rawatan pilihan selepas mengalami kesan sampingan pengambilan ubat konvensional. Beberapa masalah kesihatan yang berkaitan dengan kesakitan kronik yang biasa dirawati adalah osteoartritis dan artritis rheumatoid.

Osteoartritis

Osteoartritis (OA) adalah sejenis penyakit penuaan disebabkan oleh kerosakan rawan. Rawan berfungsi sebagai 'kusyen' di antara tulang-tulang dalam sendi.

Rawan yang sihat adalah amat kuat dan mudah lentur untuk membenarkan sendi bergerak dengan cergas. Dalam osteoartritis, rawan telah rosak dan haus secara perlahan dan akan berlanjutan sehingga sedikit atau tiada rawan tertinggal dalam sendi. Kehilangan rawan mengakibatkan pergeseran di antara tulang-tulang.

Pemakanan yang sihat

Pemakanan boleh memberi penyelesaian yang mudah dan menakjubkan bagi melegakan kesakitan.

Kurangkan makanan bergula dalam pemakanan harian boleh membantu radang dan kesakitan kerana gula meningkatkan takat insulin anda. Takat insulin tinggi menimbulkan kesan prostaglandin "buruk" yang menghasilkan kesakitan dan radang. Makanlah banyak buah dan sayuran segar.

Salah satu sebab anda mengalami artritis atau radang yang teruk adalah kerana keseimbangan nisbah asid lemak Omega-3 kepada Omega-6 telah terganggu. Kita mengambil terlalu banyak asid lemak Omega-6. Kurangkan pengambilan makanan kaya asid lemak Omega-6 seperti marjerin, mayonis, kesumba dan minyak bunga matahari dan tingkatkan pengambilan asid lemak Omega-3 yang mendorong penghasilan prostaglandin "baik" untuk mengurangkan radang secara semula jadi.

Selain itu, minum banyak air untuk memelihara sendi. Kerap bersenam juga adalah baik tetapi pastikan anda memanas dan menyejukkan badan sebelum dan selepas bersenam. Jangan cuba lakukan perkara dengan melampau atau bersenam terlalu kerap yang mungkin mendorong berlakunya kecederaan dan radang. Kurangkan berat badan jika anda terlampau berat sehingga memberi tekanan kepada sendi anda.


Herba dan suplemen kesihatan

Sesetengah herba dan nutrien telah digunakan sejak berkurun lamanya untuk membantu melegakan kesakitan, mengurangkan radang dan memulihkan kesakitan kepada keadaan sediakala. Namun, bukan semua herba berkesan dalam melegakan gejala artritis (kesakitan dan radang). Dua jenis herba yang menonjol adalah pati kulit pokok willow (EFLA462) dan pati cat's claw yang dipiawaikan.

Spesis pokok willow telah digunakan berkurun lamanya sebagai anti radang dan penghilang kesakitan. Terdapat banyak penyediaan pati kulit pokok willow tetapi kebanyakannya dihasilkan untuk hanya mengandungi Salacin sebagai bahan aktif. Ini didapati tidak berkesan jika dibandingkan dengan produk kulit pokok willow tradisional yang menggunakan keseluruhan kulitnya. Frutarom dari Switzerland menggunakan seluruh kulit pokok willow dari spesies Salix purpurea, Salix fragilis dan Salix daphnoid yang mempunyai kandungan bahan aktif lebih tinggi. Frutarom telah berjaya mencipta dan mempatenkan sejenis proses yang dinamakan "Polyshield" untuk mencegah kerosakan bahan aktifnya.

Selain daripada tindakan anti radang dan penghilang kesakitan, kajian mendapati pati kulit pokok willow tersebut turut mempunyai kesan perlindungan ke atas rawan sendi. Keputusan ini merupakan kelebihan sebenar terhadap ubat konvensional kerana ia bukan sahaja melegakan gejala malah merawat punca masalah, tidak memberi kesan sampingan dan menjadi pilihan selamat bagi pengurusan jangka panjang kesakitan dan radang, berbanding ubat konvensional.

Cat's claw pula bertindak secara bersinergi dengan kulit pokok willow. Di samping melegakan kesakitan, kulit pokok willow dan cat's claw melindungi rawan daripada kehausan dan dengan itu membenarkan badan untuk memperbaiki dan membina semula rawan yang rosak. Adalah disarankan untuk menggunakan suplemen pati herba yang dipiawaikan untuk memastikan ia berkesan dan selamat digunakan.

Osteoporosis (tulang poros) adalah faktor risiko bagi osteoartritis. Untuk membina tulang yang kuat, vitamin dan mineral yang secukupnya seperti kalsium, boron, magnesium, manganese, zink, kuprum dan Vitamin D adalah perlu. Jangan lupa, vitamin C dan E adalah antioksidan berkuasa yang melindungi sendi daripada kerosakan radikal bebas.


Glukosamin dan Kondroitin Sulfat

Ini adalah dua nutrien yang sangat penting dan harus menjadi sebahagian daripada rawatan holistik untuk osteoartritis. Seseorang perlu membekalkan nutrien perlu bagi badan untuk membina rawan yang kuat dan anjal.

Glukosamin dan kondroitin adalah komponen semulajadi tisu sendi yang sihat. Kedua-duanya membekalkan bahan mentah semulajadi rawan yang perlu untuk memperbaiki dan membina semula rawan di samping membantutkan kegiatan enzim yang menguraikan rawan.

Keupayaan gabungan glukosamin/kondoitin dalam memperbaiki dan meningkatkan fungsi sendi di samping memberi kelegaan kesakitan, telah menunjukkan kelebihannya yang ketara jika berbanding dengan rawatan ubat konvensional.

Terapi semulajadi seperti Akupuntur, Terapi Bowen, Teknik Pembebasan Emosi juga telah didapati dengan jayanya menolong melegakan kesakitan dari osteoartritis. Ramai pesakit mendapat keputusan yang baik terutamanya dengan Terapi Bowen - sistem terapi urutan badan tanpa suntikan yang melibatkan teknik pengenduran otot gentian-songsang untuk melegakan kesakitan dan tekanan.

Selain itu, pemakanan yang sihat, bersenam dan mengambil suplemen herba dan nutrien juga penting untuk mendapatkan semula keanjalan rawan dan bebas dari osteostritis.

Artikel ini disumbangkan oleh Pahang Pharmacy Sdn. Bhd. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai Kulit Pokok Willow dan Cat's Claw, sila e-mel ke ppharm@pahangpharmacy.com.my atau hubungi talian Stay-well to Live-well 03-61407605 (Isnin hingga Jumaat, 9 pagi hingga 5 petang).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan