#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Julai 06, 2009

Kacang lupakan kulit

SAYA kagum dengan ketabahan semangat dan keazaman kuat puan Junainah yang kisahnya disiarkan 21 Jun lalu, kerana beliau rela dimadukan kerana terlalu sayangkan suaminya.

''Tetapi akhirnya jiwanya menderita kerana madunya yang masih muda itu tidak dapat menerima kenyataan adat orang bermadu yang terpaksa berkongsi segala-galanya, sebaliknya mahukan suaminya sentiasa berada di sampingnya.

''Walau apa pun pandangan beliau konon suaminya dibomohkan kerana itu hidupnya terpinggir, namun itu adalah salah satu padah yang terpaksa dihadapi oleh setiap wanita jika mereka sanggup bermadu.'' Demikian tegas Norfaizah dalam e-melnya kepada penulis.

''Pada pandangan saya baik wanita zaman ini ataupun zaman dahulu, jiwa, perasaan, emosi dan pengharapan mereka tetap sama, mereka mahukan yang lebih, mahu sentiasa didampingi, disayangi dan disanjung oleh suami, walaupun dia tahu dia telah mengambil suami orang yang terpaksa berkongsi segala-galanya termasuk kasih sayang dan kesenangan hidup.

''Kerana itulah juga dari awal lagi saya berterus-terang dengan suami saya supaya ceraikan jika dia telah tegas dengan keputusannya untuk berkahwin lagi. Walaupun poligami itu dihalalkan oleh agama kita, tetapi saya sebagai manusia biasa saya tidak boleh menipu hati dan perasaan saya bahawa suami saya tidak akan menyayangi keluarganya lagi sebaliknya akan meminggirkan saya setelah dia berkahwin baru.

''Jadi daripada bergaduh, buat lebih banyak lagi dosa seperti berbomoh dan sebagainya untuk menarik perhatian dan kasih sayang suami maka saya fikir lebih baik saya bercerai. Dia pun boleh hidup lebih senang tanpa gangguan saya.

''Sebenarnya saya cukup simpati dengan nasib wanita seangkatan saya, yang mendapat suami macam suami saya. Dia cuma bekerja untuk kepentingan dirinya sendiri. Sedarkan dia kereta besar yang dipandunya kerana bantuan isteri yang sama-sama bekerja keras membantunya dari segi wang ringgit, demi keselesaan hidup mereka sekeluarga, sebaliknya dia mengambil kesempatan menyenangkan dirinya sahaja.

''Seronok sangatkah berpoligami, bolehkah perkahwinan itu membawa kebahagian dalam hidupnya, kerana pada pandangan saya ia lebih menyusahkan diri sendiri, di samping menghancurkan hati dan masa depan anak-anaknya.

''Contohnya macam suami saya umur dah meningkat emas dah dekat setengah abad, lebih tepat dah dekat masuk alam pencen, tetapi seronok nak berkeluarga baru, yang mana memerlukan lebih banyak tuntutan tanggungjawabnya, sedangkan ketika itu sepatutnya dia dan saya sudah boleh bersenang lenang kerana anak-anak sudah membesar sudah bersekolah menengah dan ada yang sudah masuk IPTA.

Sedangkan tindakannya berkahwin baru seumpama baru mula menanam pokok yang perlu diawasi setiap hari, dibaja, di siram dan dijaga dari serangan serangga.''

''Sebagai contoh bekas suami saya, sudah lima tahun berkahwin dengan gadis berusia 26 tahun ketika itu, kini usianya sudah 54 tahun, isteri barunya 31 tahun, dia akan bersara setahun lagi, kini anaknya baru setahun setengah, dan isterinya mengandung lagi.

''Kalau dulu suami saya tak pernah fikir dia perlu hantar anak ke rumah pengasuh, dan kena bangun tengah malam buat susu anak, kini dia terpaksa buat semuanya. Pertama kerana dia sayangkan isteri baru, kedua isterinya tidak ada kereta, nak beli baru tak mampu.

''Bayangkan juga apa nasib dan masa depan anak-anak yang masih kecil itu apabila ayah mereka sudah bersara? Nak harapkan pencen dia bukan kakitangan kerajaan, nak harapkan duit simpanan memang tak ada, sebab dia tak suka menyimpan kerana suka enjoy ketika mudanya, nak harapkan duit simpanan KWSP entah berapa sangat.

''Sedangkan bila bersara nanti biasanya pelbagai penyakit akan datang bertamu, duit KWSP itulah nanti bakal digunakan untuk membeli ubat dan rawatan hospital, jadi berapa sangat dia boleh membantu anak-anaknya yang masih kecil itu?

''Dan jangan lupa bila diri sentiasa diserang pelbagai jenis penyakit, isteri baru tentu tak senang hati untuk menjaga suami yang berpenyakit, kerana ketika itu dia perlu menjaga anak-anaknya yang masih kecil. Jadi di manakah tempat suami di hati isteri mudanya.

''Ketika itulah hati, jiwa dan perasaan si suami akan lebih merana dan kecewa, waktu itulah pelbagai jenis penyakit akan datang menyerang lebih banyak lagi.

''Berdasarkan sebab-sebab inilah saya minta diceraikan, sebab saya tak mahu jadi 'jururawat' menjaga suami sakit. Kerana mungkin ketika itu juga saya juga akan diserang penyakit, maklumlah usia semakin meningkat tua. Jadi saya tak mahu menyusahkan diri menjaga suami ketika dia sakit, sebaliknya ketika dia sihat dia lebihkan isteri barunya.

''Itu baru bab sakit pening, kalau ditakdirkan dia sihat walafiat dan dapat menjaga anak-anak yang masih kecil apakah dia sudah bersedia untuk menyediakan perbelanjaan makan minum mereka. Sudah tersediakah duit untuk menghantar mereka belajar hingga ke kolej atau ke universiti nanti. Kerana masa akan datang kita tidak tahu masih wujudkah lagi PTPTN pinjaman untuk anak-anak meneruskan pelajaran, atau mungkin sudah dihapuskan.

''Sanggupkan suami yang sudah berusia lebih 60 tahun menghantar anak kecil ke sekolah darjah satu, ketika orang lain menghantar cucu mereka. Apa perasaan anda ketika budak budak lain memanggilnya Tok.

''Itu baru bab menghantar anak ke sekolah, apa pula perasaan anda ketika anda duduk di rumah sedangkan isteri yang masih muda keluar bekerja. Tak adakah perasaan cemburu bila melihat isteri melaram ke pejabat sedangkan anda mengambil alih tugasnya memasak, mencuci pakaian dan menjaga anak-anak di rumah?

''Sebenarnya apa yang saya katakan di atas tadi adalah nasihat saya kepada suami ketika dia bercita-cita hendak kahwin lagi. Ketika itu usianya masih muda, baru 45 tahun. Saya katakan pelbagai masalah yang bakal dihadapinya kalau dia kahwin lagi, tentang masalah kewangannya yang tak seberapa teguh, tentang kesanggupannya menjaga anak-anak kecil dan kesabarannya bila melihat isteri mudanya keluar bekerja, ketika dia sudah pun bersara.

''Malangnya semua nasihat saya ditolak tepi, dia sudah buat keputusan muktamad hendak berkahwin, tapi tidak mahu menceraikan saya. Namun saya berkeras kerana saya tak sanggup berpoligami dan saya bukan isteri yang penyabar. Akhirnya kami bercerai.

''Sebenarnya sebelum itu sudah beberapa kali suami saya jatuh cinta dengan ramai wanita dan merancang nak kahwin. Cerita dia bercinta lagi boleh buat novel kalau saya pengarang.

''Agaknya kerana terlalu marahkan saya sentiasa menghalangnya kahwin lagi dan terasa diri tercabar, akhirnya saya diceraikan. Lagi pun kerana bakal isterinya nak naik pelamin, sudah pastilah majlisnya meriah.

''Tetapi saya tidak pernah merasa kerugian ketika diceraikan, sebaliknya saya merasa lebih bahagia. Sebab saya tidak suka berkongsi kasih, dan saya tak fikir hidup berpoligami akan bahagia. Pasti ada sembilu dan terluka di sana sini.

''Kini setelah lebih lima tahun bercerai barulah bekas suami saya sedar dengan kesilapannya, tetapi dia tidak boleh berpatah balik. Dia sayangkan anak-anaknya, dan mahu anak-anak saya sayangkan anak-anak dengan isteri barunya. Malangnya, anak-anak saya tidak dapat menerima keadaan itu, kerana tidak ada kasih sayang antara mereka.

''Kini walaupun saya belum lagi bersara, tetapi saya bahagia, anak-anak ada yang sudah bekerja dan sudah menamatkan sekolah menengah. Mereka sudah boleh berdikari untuk memikirkan masa depan mereka.

''Waktu yang terluang ini saya gunakan untuk menambah ilmu agama yang terkurang, saya telahpun mengerjakan umrah dan akan mengerjakan ibadah haji Insya-Allah tahun ini. Saya tidak pernah menyesal, malah saya merasa lebih bebas membuat kerja-kerja amal di samping memudahkan saya ke masjid dan di surau bila ada kesempatan.

''Dan saya pastikan setahun sekali kami anak beranak pergi bercuti bersama walaupun hanya dalam negeri. Saya juga sudah pun memanjangkan langkah melancong keluar negara bersama teman-teman sepejabat dan geng-geng surau saya. Dan saya bahagia biarpun saya terpaksa mengeluarkan sedikit wang. Anak-anak saya pun menggalakkan.

''Perceraian bukan semuanya menyusahkan, ada waktunya lebih menyenangkan jadi tabahkan hati, fikir positif, mungkin berpisah itu lebih baik, daripada menyakitkan hati melihatkan gelagatnya yang seperti kacang lupakan kulit. Kita wanita lebih menitikberatkan masa depan anak-anak, jadi buat apa bersuami kalau dia tak menghargai kita yang sama-sama susah dengannya. Bangkitlah, bukalah hati menghadapi dugaan Allah.Tentu ada hikmah di sebalik apa yang Dia suratkan buat kita. Hanya Allah Maha Mengetahui apa yg kita tidak tahu. Kerana itu jangan takut kalau ditakdirkan bercerai,'' demikian cerita Norfaizah menceritakan kebahagiaannya setelah bercerai kerana tidak sanggup berpoligami.

Bukan semua wanita boleh berdikari, ada yang hidupnya umpama burung dalam sangkar sanggup teraniaya daripada bercerai. Ingatlah ada rahmatnya disebalik apa yang telah diberikan oleh Allah kepada kita. Fikirkan positif anda akan bahagia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan