#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Julai 27, 2009

Dilema cinta internet

Saya benar-benar perlukan pertolongan Putri. Saya seorang penuntut IPT yang bakal menamatkan pengajian tidak lama lagi. Teman lelaki saya pula sudah bekerja dan jarak umur kami agak jauh.

Saya namakan dia I. saya tinggal di utara tanah air manakala I pula di selatan. Kami berkenalan melalui Internet.

Saya sendiri mengakui bercinta melalui Internet memang tidak boleh dipercayai. Pada saya, manusia dalam Internet merupakan manusia yang tidak boleh dipercayai dalam dunia. Bak kata pepatah barat, what goes around… comes around…

Saya juga terjebak dalam cinta Internet. walaupun pada mulanya saya sekadar hendak berseronok, mengisi masa lapang yang ada, sambil merawat hati yang luka.

Saya pernah dikecewakan oleh lelaki sebelum ini, sebab itu saya mengambil keputusan untuk bersembang-sembang dengan kenalan baru di Internet. Itu pun atas nasihat kawan-kawan.
Pada awal perkenalan, memang saya tidak menaruh kepercayaan yang banyak terhadap I.

Tetapi setelah mengenalinya dengan lebih jauh, saya mula yakin yang dia memang bertul ikhlas dengan saya. Terbukti, sangkaan saya salah. Tidak semua orang di internet itu seperti yang saya fikirkan.

Kini, sudah hampir setahun perhubungan kami, saya sayangkan dia sepenuh hati dan saya boleh nampak sayang dia kepada saya melebihi sayang saya kepadanya.

Pendirian ibu dan bapa saya sama sahaja. Mereka berdua tidak menyokong perhubungan itu. Ketika itu, luluh hati saya berbaur rasa kecewa.

Apa salahnya bercinta dengan orang bukan Melayu? kalau nak kata I akan jadi jahat dengan memukul atau curang kepada saya selepas berkahwin nanti, kita selidiki siapa yang selalu keluar masuk mahkamah kerana kesalahan memukul isteri.

berkahwin

Bagi saya. jahat atau buruk seseorang itu bergantung kepada diri sendiri.

Untuk pengetahuan putri, kami sudah merancang untuk berkahwin. Namun perhubungan kami dihalang oleh keluarga. Sebabnya hanya satu, dia bukan orang Melayu

Salahkah saya menyintainya? Saya benar-benar keliru. Saya tidak mahu cinta tanpa restu keluarga. saya tidak mahu mengecewakan keluarga saya dan juga kekasih saya.

Cinta,
Ipoh, Perak.

Cinta,
Selepas membuat penilaian hampir setahun, Cinta akhirnya yakin dengan cinta internet.


Namun, jangan terlalu mudah mempercayainya. Tidak dinafikan ramai juga yang berjaya dengan cinta internet. Dalam hal ini, adakah Cinta sudah menemuinya. memastikan tempat kerjanya? Status sama ada sudah berkahwin atau belum? Rakan-rakannya? Perkara ini perlu dipastikan kebenarannya terlebih dahulu agar Cinta tidak tertipu kelak.

Sebaiknya ajak ahli keluarga untuk menyiasat kebenaran latar belakang I. Perkahwinan bukan suatu perkara remeh-temeh. Ia merupakan ikatan dua jiwa membentuk kebahagiaan yang berpanjangan.

Berkahwin juga bermakna mengikat hubungan antara dua buah keluarga suami dan isteri.

Mungkin lelaki tersebut tidak mendapat kepercayaan daripada keluarga Cinta. Keluarga Cinta tidak mahu Cinta kecewa.

Sebaiknya, perkenalkan I kepada keluarga Cinta. Biar mereka selidiki dan kenal hati budi I. Persetujuan itu mungkin mengambil masa. Tidak perlu rasa terdesak, bak kata pepatah, biar lambat asal selamat.

Semua kejadian itu pasti ada hikmahnya. Cinta perlu bersabar, jika jodoh antara I dan Cinta kuat, Insya-Allah pasti bersatu jua. Yang penting, jangan ada pihak yang terluka demi membina kebahagiaan sendiri.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan