#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Julai 06, 2009

Hak orang, hak dia

BRO sebenarnya malas nak tulis isu ini tetapi bila-bila fikir, Bro rasa patut juga Bro paparkan sebagai teladan kepada semua supaya sesetengah kaum wanita yang rela dimadu memahami di mana kedudukan mereka.

Minggu lalu, Bro berbual-bual dengan seorang kawan, kami berbincang mengenai sikap sesetengah perempuan yang menjadi isteri kedua, seolah-olah tak tahu meletakkan diri mereka.


Sudahlah mereka berkongsi kasih dengan suami orang, lepas itu mengada-gada lebih, dia mahu si suami tumpu perhatian kepada dia sahaja sedangkan dia tahu si suami tu ada isteri lagi satu.
Apa yang paling Bro kasihan, akibat sikap mengada-gada si madu, anak-anak isteri pertama
menjadi mangsa.


Kawan Bro itu menceritakan satu kisah bagaimana dia bertemu dengan kawan lamanya yang kini dimadu oleh suaminya.


''Kasihan Bro, aku dengar cerita dia, dahlah dengan rela hati benarkan si suami bermadu, lepas tu si madu pula buat perangai. Yang aku peliknya si suami yang tahu hukum hakam pun ikut aje apa kata si madu,'' cerita kawan Bro itu.


Bro yakin ini bukan kisah pertama kita dengar si madu buat perangai macam itu, mungkin sudah beribu-ribu kali. Si madu tak sedar diri, dia rampas hak orang tetapi dia nak buat hak orang jadi hak dia.


Selama ini si suami mungkin sudah hidup bahagia bersama si isteri pertama tetapi kita tidak bolehlah tolak hakikat bahawa perkahwinan bukanlah penamat kepada sebuah percintaan bagi seseorang lelaki.


Bro tak kisah kalau si lelaki itu berkahwin lain tetapi biarlah bertanggungjawab dan si madu pula jangan jadi batu api, sepatutnya dia nasihatkan si suami supaya bertindak adil. Tetapi malangnya yang kita selalu dengar si madu yang mengada-gada.


Mentang-mentanglah dia muda, kalau betul-betul muda tak apa, ini dah bergelar janda dan kemudian kahwin dengan suami orang nak buat pula perangai bukan-bukan.


Ingat-ingatlah sama Allah melihat apa yang kita lakukan. Apabila kita bersedia untuk berkongsi kasih dengan suami orang maka pastikan kasih sayang itu dinikmati bersama-sama.


Bro sama sekali tidak menentang poligami kerana itu dibenarkan oleh Allah tetapi manusia yang hendak berbuat demikian atau rela dimadukan mesti tahu batas-batasnya. Jangan sampai niat baik kita akhirnya hanya mendatangkan dosa.


Kepada wanita-wanita yang menjadi isteri muda, fahamilah kedudukan anda. Bro yakin ramai isteri muda yang baik-baik, cuma ada sesetengah sahaja yang perasan lebih dan paling tepat tak sedar diri.


Bro - sudah cukup bahagia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan