#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Julai 27, 2009

Jangan malu bermadu

Saya tertarik dengan luahan Siti Mariam minggu lalu.

Saya memahami derita puan kerana terpaksa memendam perasaan. Lebih memedihkan, puan terpaksa berselindung tentang status tersebut daripada pengetahuan keluarga dan kawan-kawan.

Namun, apalah yang hendak dimalukan dengan status bermadu. Seharusnya lelaki atau suami yang perlu malu kerana gagal menjalankan tanggungjawab dengan adil selepas berpoligami.

Wanita yang sanggup bermadu perlu berbangga kerana sanggup berkorban demi kebahagiaan suami dan wanita lain. Tetapi jika berlaku ketidakadilan, wanita perlu bangkit.

Perjuangkan hak kepada saluran yang betul. Rujuklah ke mahkamah syariah atau kaunselor agar penyelesaian itu dapat dijalankan dengan baik.

Di sini, saya ingin berkongsi dengan pembaca, wanita selalu mengikut emosi ketika marah. Itu perlu dielakkan kerana apabila wanita mengamuk atau marah. Ia menunjukkan kelemahan kita.
Wanita perlu menyelesaikan sesuatu masalah dengan kelembutan.

Sifat ini tidak dimiliki oleh lelaki. Justeru, wanita perlu menggunakan kuasa dengan mencairkan hati lelaki menggunakan kelembutan. Tetapi bukan untuk menggoda lelaki atau suami orang. Sebaiknya ia digunakan ketika berhubung dengan suami.

Kepada Siti Mariam, saya doakan kebahagiaan anda. Bersabarlah. Saya kagum dengan ketabahan anda.

n Mawar, Melaka.

Hentikanlah segala bentuk kegelisahan, bersabarlah, hadapilah kenyataan hidup dengan tabah dan teruslah melakukan sesuatu yang bermakna dalam hidup anda.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan