#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Julai 27, 2009

Umpama lacur isteri

Oleh MOHD AZAM SHAH YAACOB mohdazam@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Perbuatan itu memang hukumnya haram kerana umpama melacur isterinya sendiri,” kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, mengenai tindakan seorang lelaki yang memaksa isteri melayan nafsu seks rakannya yang dibawa pulang ke rumah.

Harussani berkata, wanita terbabit berhak mendapatkan perceraian daripada suaminya berikutan sikap melampau lelaki terbabit yang sepatutnya bertindak sebagai pelindung kepada isteri.

“Jika seseorang wanita itu dipaksa sedemikian rupa iaitu dipaksa melakukan hubungan seks dengan lelaki lain oleh suaminya, memang dia berhak meminta cerai.

“Ini kerana seorang suami sepatutnya melindungi isterinya dan cara sepatutnya untuk mengelak perkara ini daripada berulang adalah dengan berpisah, termasuk tempat tinggal,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Menurutnya, pihak berkuasa tidak perlu berlembut dengan mana-mana lelaki yang menjadikan isterinya sebagai mangsa, termasuk situasi dialami wanita terbabit.

“Ini lebih kepada perbuatan menganiaya, dan terpulang kepada wanita itu untuk meminta cerai kerana kita ada pelbagai cara boleh dilakukan untuk mendapatkan perceraian, namun ia mesti dengan alasan serta bukti kukuh.

“Jika perkara itu betul, mana-mana wanita sekalipun boleh memohon perceraian menerusi undang-undang syariah negara ini,” katanya.

Semalam, Harian Metro melaporkan mengenai seorang wanita yang menjadi mangsa pelik nafsu seks suami yang memaksanya melakukan hubungan seks dengan lelaki lain yang sengaja dibawa ke rumah sejak empat tahun lalu, selain mendakwa dipaksa melakukan hubungan seks dengan dua lelaki serentak iaitu dengan suami serta rakan suaminya.

Dalam insiden terbaru, si suami mengarahkan isterinya melakukan hubungan seks dengan rakannya sambil dia bertindak sebagai penonton.

Tidak tahan dengan perlakuan suaminya, wanita terbabit nekad melarikan diri dengan memberi alasan mahu ke kedai sebelum melaporkan kepada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan polis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan