#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Selasa, Julai 14, 2009

Nama saja ustazah tapi...

ARKIB : 12/07/2009

Bersama Bro
bromingguan@yahoo.com

BRO tidak hairan, kalau ada ramai wanita yang bermulut ‘puaka’ ertinya suka sangat mengumpat, mengutuk atau menjaga tepi kain orang, tetapi Bro akan terkejut kalau seseorang wanita yang bergelar ustazah bersikap demikian.

Sebelum itu, Bro nak cakap awal-awal Bro tak maksudkan semua ustazah bermulut jahat tetapi apa yang diceritakan oleh kawan Bro ini seharusnya dijadikan teladan bahawa tidak semua ustazah mempunyai sikap yang baik.

Menurut kawan Bro itu, ustazah yang bermulut ‘puaka’ ini sering menghadiri majlis-majlis ceramah di kawasannya. Dari segi ilmu, tidak dapat dinafikan, dia hebat maklumlah kelulusan dari sebuah universiti di Asia Barat.

Tetapi yang tak sedapnya, boleh Bro katakan ustazah yang dimaksudkan ini menyulam dosa ketika menimba pahala. Ini kerana ketika ceramah-ceramahnya, dia lebih banyak mengutuk orang itu dan orang ini.

Paling Bro menyampah dengar bila kawan Bro itu kata ustazah ini sering anggap sesetengah ibu bapa itu jahil agama bila anak-anak mereka buat kesalahan.


Bro tertanya-tanya pendekatan dakwah apa yang dia gunakan sehingga dia dibenarkan untuk mengutuk saudara seagama. Kalaupun hendak menegur, biarlah secara berhemah. Bro tak pandai sangat bab agama tetapi Bro boleh nilai yang mana satu betul yang mana satu salah.

Bro hendak nasihatkan ustazah bermulut puaka ini, lakukanlah dakwah dengan betul, janganlah terlalu membanggakan diri dan senang-senang aje nak kutuk orang lain.

Bro hormat dia ada kelulusan agama yang tinggi tetapi dia bukan maksum dan tidak ada hak hendak memperkecilkan orang lain.

Sebenarnya, banyak kali juga Bro dengar mengenai perangai ustazah seumpama ini malah di sesetengah sekolah ada ustazah bukan main lagi jaga aurat murid-murid.

Kalau budak-budak tu pakai tudung dan kemeja T berlengan pendek ketika pendidikan jasmani, dia akan suruh buka tudung, sampai nangis budak-budak yang baru hendak belajar menutup aurat.

Tapi malangnya bila masuk bilik guru, dia tak tahu pula nak tutup mulut, mengumpat sana, sini. Jadi nasihat Bro, pandai-pandailah ubah perangai buruk tu.

Jika mahu jadi ustazah, jadilah sebenar-benarnya ustazah yang membimbing umat ke arah kesejahteraan, bukannya lebih jahil daripada orang yang tak pandai agama. Jumpa lagi minggu depan.

Bro – Belajar dengan ustaz


Tiada ulasan:

Catat Ulasan