#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Julai 20, 2009

Jangan biar nafsu berkuasa


Arkib 19/7/2009

Tidak sesiapa pun mahu kesedihan itu datang ditemani kesugulan dalam hidup. Kehidupan ini tidak semudah seperti yang disangka adakalanya kita terjatuh kecewa, kadang kala kita bahagia seperti indahnya pelangi di ufuk langit menyinari kita. Cinta sebuah ungkapan indah untuk kita selami serta lalui perjalanannya.

Bila difikirkan kembali betapa bodohnya manusia itu gagal kerana terperangkap dalam permainan cinta. Tapi cinta itu tidak boleh dipisahkan dari kehidupan kita jika kita sudah laluinya. Tapi aku berbangga dengan orang yang tidak memiliki perasaan dan rasa cinta itu.

Begitu indah hubungan diciptakan disulami kasih sayang, kesusahan, kesakitan menempuh dilalui bersama. Namun sampai bila mampu bertahan, bila hati membuka ruang kasih sayang kepada orang lain, menunjukkan kerapuhan kesetiaan itu sudah tiada. Pertengkaran menjadi permainan harian kerana hati dan perasaan sudah tertutup, hati sudah jauh. Pemikiran itu bermula dari akal, kasih sayang itu bermula dari hati selepas itu tumbuh perasaan cinta tetapi apabila hati sudah berpaling tadah, rindu menjadi benci, sayang menjadi menyampah, gurauan menjadi marah. Betapa penting hati dalam cinta itu.

Bukan mengeluh duka yang semalam tapi tidak dapat membayangkan kesengsaraan yang disaluti di jiwa ini. retak yang sudah berbelah tidak perlu diratapi tidak perlu disesali, bersalah atau tidak bukan hal yang demikian menjadi persoalan ataupun alasan, cuma dikesali tapi terpadam sudah perasaan cinta itu.

Inilah kita yang asyik bermain dalam cinta, terlalu bergembira sehingga kita lupa yang kita ada maha mengetahui, bila tersungkur baru merangkak mencarinya seperti juga diriku, saat sebegini menangisi sisa cinta serta rindu yang terdampar lalu cuba memujuk diri sendiri supaya tabah menempuhi hidup yang belum tahu, belum pasti. dimana penghujungnya. Kita semua tahu sejarah tidak pernah menipu kita, tapi mengapa kita lupa, lalai untuk menceduk pengalaman sejarah itu sendiri. Semuanya jika dikuasai nafsu. Jangan biarkan nafsu seronok itu menguasai diri. Pengalaman hidup itu penting jangan dibiarkan ia berulang jika tidak mahu terluka parah seperti kisah silam lalu. Ini realiti kronologi kehidupan kita.

Mael, Bandar Pasir Mas, Kelantan.


-Cinta telah dibekalkan kepada setiap insan. Dengan cintalah kehidupan dapat dijalani dengan penuh kenikmatan. tanpa cinta semuanya hambar, ibarat kopi tanpa gula dan susu- Dr. HM Tuah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan