#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Julai 01, 2009

Serang di mahkamah

Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my

KOTA BHARU: Kompleks Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam gempar apabila seorang lelaki yang naik angin mengheret isterinya kira-kira 10 meter sambil menuruni anak tangga menyebabkan mangsa meraung kesakitan.Kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu bukan saja disaksikan ibu wanita terbabit yang hadir bersama cucunya yang juga anak mangsa, malah orang ramai yang berurusan di mahkamah.

Tindakan wanita itu meraung kesakitan menyebabkan pekarangan mahkamah sesak dengan orang ramai yang mahu melihat secara dekat punca dia diperlakukan sedemikian.

Bagaimanapun, bimbang masalah keluarganya diketahui umum, lelaki terbabit, seorang mekanik berusia 34 tahun, beredar meninggalkan isterinya lalu menuju tempat letak kenderaan.

Terdahulu, mangsa datang ke mahkamah untuk mendapatkan tarikh sebutan semula permohonan perceraian dengan suaminya di pejabat pendaftar Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam.

Bagaimanapun, sebaik menuruni anak tangga bangunan terbabit, suaminya bertindak kasar apabila mengheretnya untuk dibawa pulang ke rumah mereka di Bachok.

Lelaki terbabit turut memberi amaran kepada ibu mentuanya dengan menyatakan: ‘Mak jangan masuk campur’ walaupun mangsa yang kesakitan berlindung di belakang ibunya.

Selepas suaminya beredar, mangsa semakin tertekan, malah menangis teresak-esak menyebabkannya dihampiri orang awam untuk menenangkannya sebelum duduk mencangkung berdekatan tiang bangunan mahkamah selama sepuluh minit.

Kira-kira jam 11 pagi, wanita yang bekerja sebagai pembantu kantin sekolah itu naik semula ke pejabat pendaftar mahkamah sebelum dinasihatkan mendapatkan bantuan Biro Bantuan Guaman.

Wartawan Harian Metro yang berada di tempat kejadian turut menyaksikan trauma dialami ibu empat anak itu apabila dilihat tidak senang duduk kerana bimbang dihampiri suaminya sekali lagi dan bertindak di luar jangkaan.

Ibunya yang berusia 50-an segera mendapatkan bantuan bapa saudara wanita itu di Bachok untuk mengambil mereka.Mangsa menunggu bapa saudaranya di pekarangan mahkamah kira-kira dua jam sebelum pulang ke rumah ibunya di Tawang, Bachok, kira-kira jam 1.30 tengah hari.

Sementara itu, mangsa yang enggan dikenali, berkata dia bimbang bertemu suaminya kerana khuatir kejadian sebulan lalu berulang kembali.

“Saya bernikah dengan suami sejak berusia 14 tahun. Bagaimanapun, sikapnya berubah menyebabkan rumah tangga kami bergolak,” katanya yang mengemukakan tuntutan perceraian di mahkamah syariah minggu lalu.Kes itu akan disebut semula Disember depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan