#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Julai 01, 2009

Manfaat, bahaya laman web sosial

Oleh Badrila Jamlus
am@hmetro.com.my


“Tolong sahkan kehadiran anda (please confirm your attendence). Jangan lupa add aku dalam Facebook kau Man! Nanti aku update tru BlackBerry,” itu antara dialog yang biasa kita dengar atau baca setiap kali pembaca melayari laman web sosial yang semakin mendapat tempat pada zaman serba canggih ini.

Berjumpa secara online kini sudah menjadi kegilaan baru kepada pengguna Internet tidak kira tempat, malah senario itu dapat dilihat di merata tempat yang menyediakan sambungan Internet tanpa wayar (WiFi) secara percuma khususnya di kafe atau restoran, termasuk restoran makanan segera.

Ia berbeza berbanding 10 atau lima tahun dahulu membabitkan pertemuan lebih khusus di telefon, menghantar SMS atau bersembang maya.

Sekarang, pertemuan hanya di depan komputer atau di hujung jari menerusi telefon bimbit.
Tidak hairanlah di kafe atau restoran menjadi ‘port’ kegilaan baru kepada segelintir remaja mahupun pemilik komputer riba menghabiskan masa berjam-jam setiap hari sama ada melayari laman web atau laman web sosial.


Bagi mereka yang lebih gemar ‘lepak’ di rumah, untuk mendapat capaian Internet sungguh mudah dengan hanya membeli broadband (Internet jalur lebar) yang kini berlambak ditawarkan syarikat telekomunikasi menerusi pelbagai pakej menarik.

Sungguh mudah, namun persoalannya, sejauh manakah kewujudan laman web sosial ini memberi kesan kepada kehidupan seharian kita?

Jika bijak digunakan, ia mampu memberi manfaat dari segi menambah rakan mahupun mencari kenalan lama yang sudah terpisah dan bertukar pandangan mengenai sesuatu topik untuk menghilangkan kebosanan.

Ada yang beranggapan, menghadap komputer terlalu lama menyebabkan seseorang itu tidak mengeluarkan peluh atau melakukan aktiviti bersenam seperti kebiasaan dilakukan setiap petang atau hujung minggu akibat terlalu asyik melayari Internet.

Bagaimanapun, ia bergantung kepada persepsi atau niat seseorang itu kerana jika dilihat sejak kebelakangan ini, ada yang mahu menggunakan laman web sosial sebagai tempat mencari jodoh, membuat jemputan perkahwinan menerusi rakan kenalan dengan beranggapan lebih menjimatkan belanja daripada menghantar kad perkahwinan mahupun jemputan sesuatu majlis atau acara.

Pertemuan demi pertemuan di laman sembang mampu diatur tidak kira seseorang kenalan itu berada jauh beribu batu.

Ada yang menggunakan platform itu untuk mengawasi anak mereka yang sedang belajar di perantauan.

Pada zaman serba canggih ini, pelbagai laman web sosial dibina seperti Facebook, Friendster, MySpace, Bebo atau Hi5.

Jika diimbas sejarah kewujudan beberapa laman web sosial misalnya Facebook diasaskan pada 4 Februari 2004 oleh bekas pelajar Sekolah Tinggi Ardsley dan Universiti Harvard pada 2006, Mark Zuckerberg.

Pada asalnya, keahlian hanya dibuka kepada mahasiswa Kolej Harvard, namun ia diperluaskan ke sekolah sekitar kawasan Boston termasuk Kolej Boston, Universiti Boston, Universiti Harvard, Universiti Northeastern, Universiti Tufts, Rochester, Stanford, NYU, Northwestern dan banyak lagi dalam masa dua bulan.

Akhirnya, pengguna yang memiliki alamat e-mel universiti (misalnya ‘.edu’ di bahagian belakang) seluruh dunia layak menyertai Facebook ini.

Friendster pula ditubuhkan di Mountain View, California oleh Jonathan Abrams pada 2002 yang menjadikan laman web sosial itu kini memiliki lebih 70 juta ahli seluruh dunia dengan memberi tumpuan membantu pengguna terus berhubung bersama rakan.

Sementara itu, MySpace yang beribu pejabat di Beverly Hill, California, Amerika Syarikat adalah lanjutan sebahagian kisah Friendster tetapi mempunyai tujuan sama.

Satu lagi laman web sosial kian meningkat ialah Hi5 dihasilkan Ramu Yalamanchi pada 2003, masih cuba menembusi penguasaan Facebook, Friendster atau MySpace dengan pendaftaran lebih satu juta ahli sehingga April 2008.

Perkhidmatan laman web sosial boleh dianggap menumpukan rangkaian sosial untuk satu komuniti yang berkongsi hobi, aktiviti atau kisah peribadi orang lain.

Kebanyakan laman web sosial berasaskan Web 2.0 menawarkan pelbagai cara interaksi antara pengguna seperti perbualan dalam talian, bertukar pesanan, e-mel, video, perbualan suara, perkongsian fail, blog dan kumpulan perbincangan.

Laman web sosial memiliki pelbagai aplikasi yang bukan saja berfungsi sebagai hiburan semata-mata tetapi jika digunakan secara bijak dapat membantu dari segi meningkatkan prestasi pelajaran, amat berguna kepada pelajar yang tinggal jauh dari bandar untuk berkomunikasi dengan rakan mahupun guru.

Berdasarkan maklumat yang dikumpul daripada data Google, kira-kira 12 rangkaian sosial mendapat tempat di kalangan pengguna seluruh dunia.

Pengarah Hubungan Korporat dan Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof Mohammed Zain Nordin, berkata Facebook misalnya satu bentuk medium sosial media kerana lebih menghubungkan seseorang secara santai yang mungkin bertebaran jauh, merentas benua menerusi platform Internet.

Beliau berkata, menerusi laman sembang itu, seseorang pengguna boleh meluahkan perasaan atau pandangan menerusinya dan pada masa sama sebagai platform untuk memperkenalkan diri dan menggambarkan identitinya yang sebenar.

“Namun, kita perlu berhati-hati ketika mendedahkan maklumat di laman sembang kerana Facebook dan laman sembang lain juga pernah dikaitkan dengan Agensi Perisikan Pusat (CIA) milik Amerika Syarikat satu ketika dahulu.

“Kita bimbang jika ada pengguna Facebook yang menyalahgunakan maklumat atau profil seseorang untuk tujuan tertentu dengan menjual maklumat itu kepada syarikat tertentu kerana dalam banyak keadaan, tidak ada mana-mana sistem yang dijamin selamat,” katanya.

Beliau berpendapat, maklumat atau profil peribadi yang disimpan dalam laman sembang itu boleh digunakan sesiapa saja termasuk menghantar virus atau spam menerusi e-mel kerana menerusi Internet, seseorang itu boleh menjadi sesiapa saja tanpa perlu menyalurkan maklumat sebenar.

“Jika di akhbar, editor memainkan peranan sebagai ‘gatekeeper’ dengan menapis setiap berita yang akan disiarkan tetapi sebagai pengguna Facebook, kita sendiri perlu menjadi penapis kepada semua maklumat yang mahu disiarkan.

“Tidak semua pengguna laman sembang yang mahu mendedahkan identiti sebenar dan mereka dilihat lebih selesa menggunakan nama samaran bagi tujuan keseronokan semata-mata,” katanya sambil mengakui perkembangan era digital atau Internet kini semakin berkembang dengan pantas dan sentiasa berubah setiap masa.

Di sebalik kewujudan laman web sosial ini, di Indonesia misalnya, ulamanya membenarkan umat Islam memanfaatkan Facebook untuk menambah kenalan atau bekerja tetapi mengharamkannya bagi tujuan menggatal dan bergosip.

Walau apapun tanggapan masyarakat mengenai perkara ini, syarikat telekomunikasi di negara ini terus berlumba-lumba memperkenalkan telefon bimbit serba canggih kepada pengguna yang sanggup berbelanja lebih untuk mendapat capaian Internet lebih mudah.

Kewujudan telefon pintar BlackBerry misalnya mendapat permintaan tinggi berikutan aplikasi multimedia dan capaian Internet lebih pantas, malah boleh melayari laman web sosial popular Facebook, Myspace dan Flickr hanya di tapak tangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan