#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Ahad, November 01, 2009

Wanita dihina & disisih

SAYA wanita berusia 23 tahun yang hidup kesedihan dan penuh air mata sejak emak dan bapa berpisah. Saya selalu dihina oleh bapa tiri dan keluarga emak saya.

Saya cemburu melihat kawan yang ada keluarga bahagia, sedangkan bagi saya hanya air mata menjadi teman. Setiap hari saya melihat mereka ketawa. Jika ada majlis keramaian di sekolah, emak dan bapa mereka datang menemani. Saya? Selalu dibiarkan bersenderian.

Ketika berumur 16 tahun, saya lari dari rumah kerana tidak tahan dengan sikap emak. Saya kemudian berkenalan dengan seorang lelaki dan terus berkahwin pada usia muda. Saya berkahwin bukan kerana cinta, tapi kerana ingin mencari tempat tinggal.

Menjelang majlis akad nikah, barulah pertama kali saya berjumpa bapa kandung yang tidak pernah saya jumpa selama 16 tahun. Malangnya, sikap bapa juga lebih kurang sama dengan perangai emak.

Bapa minta semua duit kahwin saya, baru dia setuju nak jadi wali. Nak tak nak, saya terpaksa mengikut cakapnya.

Selepas berkahwin, bermulalah episod kedua penderitaan hidup saya. Emak mentua tidak sukakan saya kerana saya tidak macam menantu yang lain. Mereka ada harta dan keluarga bahagia, tapi saya tidak.

Saya selalu dihina di depan orang ramai, malah emak mentua juga selalu melaga-lagakan saya dengan adik ipar saya. Bila saya tanya kenapa dia buat begitu, emak mentua diam saja. Biasalah, mungkin mereka membenci saya. dari kecil hingga dewasa, saya hidup sebagai wanita yang disish dan dihina.

Saya cemburukan kakak ipar saya kerana dia ada segala-galanya termasuk harta dan keluarga bahagia. Saya selalu minta kepada Allah supaya saya dapat hidup bahagia sepertinya.

Kenapa Tuhan tidak adil dengan saya? Saya sekolah hanya setakat darjah enam, jadi macam mana saya nak dapat kerja yang bagus. Saya juga tidak pandai bersolat. Suami pun buat tidak tahu dengan saya. Dia tidak pernah mengajar saya perkara-perkara agama.

Sampai bila saya perlu hidup menderita? Semua orang benci pada saya. Hidup saya membawa sial kepada semua orang. Sudah menjadi adat dunia, apabila ada harta, baru orang suka.

* Ita, Pahang.

Ita,

Hidup kita ini tidak selalu indah. Setiap orang pasti ada suka duka yang perlu dilalui. Apa yang perlu kita lakukan, perbaiki diri. Jika tidak tahu bagaimana hendak mengerjakan solat. Bergurulah dengan buku. Selain itu, ita perlu meluahkan segalanya dengan suami. Mungkin dia sendiri tidak tahu apa yang Ita inginkan dalam hidup. Kebahagiaan itu tidak akan tercapai dalam sehari. Mungkin Ita diuji pada usia yang masih muda. Allah bukan tidak adil. Ia hanya secebis ujian buat Ita.

Jangan menyesali nasib diri. Ukuran diri kerana harta hanya pada pandangan manusia. Di akhirat kelak, hanya iman dan takwa bekalan manusia. Mulai sekarang, Ita perlu memperbaiki diri. Penuhkan ilmu di dada dengan keimanan. Jangan sekali-kali berputus asa dan mempertikaikan takdir Allah. Dekatkan diri, bersolat dan mohon doa agar Ita sekeluarga diberi petunjuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan