#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Sabtu, November 28, 2009

25 tahun bergelar ibu tunggal

Oleh Rosmaliana Aida Mohd Adnan
rosmaliana@hmetro.com.my

"SAYA pernah makan lebihan nasi anak disebabkan kesempitan duit untuk membeli makanan satu masa dulu.

"Nasi itu hanya sebungkus tapi dikongsi bertiga," kata Fatimah Kunyah, 50, ketika mengimbau kembali pengalaman hidupnya selama 25 tahun menjadi ibu tunggal.

Namun, kesempitan hidup ketika itu tidak sesekali mematahkan semangat Fatimah untuk berusaha mencari sesuap nasi demi menyara dua anaknya yang masih kecil.

Dia pernah berkahwin dua kali, tetapi kedua-dua perkahwinan itu dianggap amat membebankan kehidupannya.

Perkahwinan pertama bertahan enam tahun dan dikurniakan dua anak, manakala perkahwinan kedua hanya mampu bertahan setahun sebelum diceraikan melalui borang cerai yang diposkan kepadanya.

Disebabkan kegagalan dua perkahwinannya sebelum ini, hatinya tertutup untuk terus bergantung hidup bersama seorang lelaki.

"Saya serik dan takut sekiranya berkahwin lain, nasib akan menjadi lebih buruk dan menyebabkan kebajikan anak terabai.

"Biarlah saya sendiri membesarkan anak, sekiranya itu yang boleh membahagiakan kami sekeluarga," katanya ketika ditemui di rumahnya di Pangsapuri Angsana, USJ1, Subang Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Fatimah yang berasal dari Rantau Panjang, Kelantan berhijrah ke Subang Jaya pada 1991 itu berkata, sebagai mata pencarian utama dia memulakan perniagaan kecil-kecilan dengan menjual nasi di tepi jalan dan menghantar kanak-kanak ke sekolah.

Melalui pendapatan diperoleh itu, dia membesarkan anak, membayar segala perbelanjaan seperti sewa rumah, elektrik dan air.

Bagaimanapun, katanya, tujuh tahun selepas itu dia diberi peluang untuk menyediakan makanan kepada kakitangan sebuah kilang yang bermurah hati untuk membantunya.

"Sepanjang 14 tahun ini kilang berkenaan banyak membantu dan hingga kini saya masih menyediakan makanan kepada kakitangannya.

"Sungguhpun saya tidak hidup senang, saya tetap bersyukur kerana masih mampu untuk menyara diri dan menyekolahkan anak. Itu perkara paling penting bagi saya," katanya.

Selain itu, katanya, setiap wanita perlu memahami bahawa penting untuk belajar berdikari kerana kita tidak mengetahui apa yang akan berlaku di kemudian hari nanti.

"Jangan hanya disebabkan ujian kecil, wanita mudah untuk mengaku kalah dan berserah pada takdir saja.

"Bagi saya, walaupun pendapatan diperoleh dengan melakukan jualan secara kecil-kecilan itu setakat cukup makan saja, saya tetap berbangga kerana anak berjaya dalam pelajaran dan sudah mula bekerja.

"Malah, melalui duit hasil jualan itu jugalah saya dapat mengerjakan fardu haji," katanya.

Fatimah menegaskan setiap dugaan boleh dihadapi sekiranya kita yakin dan sabar dalam menempuhnya serta berusaha untuk meningkatkan taraf kehidupan.

"Usah mudah mengalah dan menganggap segala ujian sebagai penamat segala-galanya kerana ia mungkin satu perjalanan ke arah satu kehidupan baru yang lebih bermakna.

"Jadi tabah untuk anak-anak kerana mereka amat memerlukan kita di saat-saat kepayahan seperti ini," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan