#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Ahad, November 01, 2009

Dilema wanita ingin berkongsi kasih

LELAKI ini saya gelarkan Rosli. Saya mengenalinya tiga tahun lepas. Di awal perkenalan saya tidak mengetahui Rosli sudah berkahwin. Akhirnya walaupun saya tahu Rosli sudah berkahwin, saya tetap berhubungan dengannya.

Pernah juga berkali-kali saya cuba jauhkan diri daripadanya tetapi tak menjadi. Dia sangat matang dalam hidup. Dialah yang banyak memberi nasihat dan memotivasikan diri ini tatkala diri dilanda masalah. Lama kelamaan, daripada suka-suka kami bertambah serius dan pernah terlanjur. Kami sebenarnya amat mencintai satu sama lain. Dan kini Rosli juga menyatakan hasratnya mahu mengambil saya sebagai isterinya. Saya minta Rosli berterus terang dengan isterinya. Tetapi saya kecewa kerana Rosli masih belum berterus-terang dan itu amat mengecewakan saya. Sebaliknya, Rosli tidak pula percaya dengan perceraian. Jadi mahu tidak mahu, saya pasti menjadi isteri kedua jika mahu bersamanya. Ibu dan ayah tidak tahu yang Rosli adalah suami orang dan ketika ini ibu sememangnya suka jika aku bersama Rosli kerana H dilihatnya sempurna.

Ada kerjaya, berharta dan mempunyai paras rupa . Aku tidak dapat bayangkan jika emak dan keluargaku tahu dia suami orang kerana menjadi isteri kedua dianggap amat negatif. Namun, dalam hati, terdetik yang Rosli mampu beristeri dua dan berlaku adil.

* Mila, Johor.

Mila,

Sudahkah Mila bersedia untuk hidup bermadu? Semua jawapan ada dalam diri Mila. Jika benar Mila bersedia untuk berkongsi kasih dengan orang lain, bersedia untuk berterus terang dengan keluarga Mila.

Apa pun keputusan keluarga Mila, jangan cepat berputus asa. Pesan Putri, setiap perhubungan perlu mendapat restu daripada keluarga. Terangkan keadaan sebenarnya kepada mereka.

Dalam pada itu, Mila dan Rosli juga perlu memastikan isteri pertamanya benar-benar reda tentang hubungan ini. Persetujuan isteri pertama perlu untuk memastikan rumah tangga yang dibina mencapai kebahagiaan.

Mila dan Rosli juga pernah terlanjur, bertaubatlah kerana zina itu besar dosanya. Jika diri sendiri sudah bersih daripada kesilapan lalu, Allah pasti permudahkan jalan penyelesaian.

Mila sendiri perlu lakukan pilihan, memohon dengan-Nya agar diberi petunjuk.

Semoga Mila mendapat petunjuk permasalahan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan