#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Sabtu, November 28, 2009

Rentap, hempas bayi atas lantai

Oleh Rosman Shamsudin
am@hmetro.com.my


TANJUNG MALIM: Seorang pembantu rumah bagai dirasuk syaitan apabila sanggup bertindak di luar batas kemanusiaan dengan menyentap kaki anak majikannya baru berusia setahun lapan bulan yang sedang nyenyak tidur atas katil lalu menghempasnya ke lantai sebelum menghumbannya ke ruang tamu, Selasa lalu.

Dalam kejadian jam 6 petang di Jalan Kempas, Bandar Proton, dekat sini, pembantu rumah warga Indonesia berusia 30-an terbabit didakwa menghumban bayi, Allysa Idrina Azizan ke ruang tamu dengan menarik rambutnya sehingga kedua-dua kaki mangsa terangkat.

Ketika kejadian, hanya mangsa dan adik lelakinya yang baru berusia tujuh bulan berada di rumah, manakala ibu bapa mereka belum pulang kerja.

Akibat perbuatan itu, mangsa cedera parah di muka dan pipi serta pendarahan di mata kanan dan kini sedang menerima rawatan di Hospital Slim River.

Ketua Polis Daerah Tanjung Malim, Superintendan Mohd Ali Mat Nayan, berkata perbuatan kejam pembantu rumah terbabit dibongkar ibu mangsa yang terkejut sebaik melihat muka dan pipi anaknya lebam manakala mata kanannya berdarah sejurus pulang dari kerja pada malam kejadian.

Beliau berkata, ibu mangsa yang bekerja di Institut Tanah dan Ukur Negara (Instun) di sini, memaklumkan perkara itu kepada suaminya yang bekerja di sebuah bank di Teluk Intan, sebelum membawa mangsa ke sebuah klinik dengan ditemani pembantu rumahnya itu, Lilis Paridawati, 30, dari Bandung, Indonesia.

“Hasil pemeriksaan awal, doktor mengesahkan kecederaan pada muka Allysa disebabkan dia terjatuh atau terhempas pada permukaan keras sehingga menyebabkan muka dan pipi serta bola matanya cedera.

“Perbuatan pembantu rumah itu terbongkar selepas ibu bapa mangsa meneliti rakaman video daripada kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di rumahnya pada malam sama.

“Ibu mangsa terkejut melihat rakaman itu menunjukkan pembantu rumah itu menarik kaki anak perempuannya yang sedang tidur di atas katil lalu menghumban ke lantai dengan kejam tanpa perasaan belas kasihan,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, beberapa minit kemudian, pembantu rumah terbabit menarik rambut mangsa sehingga kedua-dua kakinya terangkat lalu mencampaknya dari bilik hingga ke ruang tamu.

“Ibu mangsa yang ketakutan melihat rakaman itu, terus menghubungi suaminya di Teluk Intan sebelum menelefon jiran sebelah rumahnya menemaninya sementara menunggu ketibaan suami.

“Sebaik melihat rakaman CCTV itu, bapa mangsa terus membuat laporan di Balai Polis Behrang Stesyen di sini, jam 1 pagi kelmarin.

“Bertindak atas laporan itu, polis menahan pembantu rumah terbabit kira-kira jam 2.15 pagi di rumah majikannya. Motif kejadian masih disiasat dan kini pembantu rumah itu ditahan reman tujuh hari di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tanjung Malim bagi membantu siasatan,” katanya.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 10 tahun dan denda tidak lebih RM20,000 atau kedua-duanya.

Mohd Ali berkata, pemeriksaan yang dilakukan terhadap adik mangsa mendapati tiada sebarang tanda penderaan seperti dialami kakaknya.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan ibu bapa yang menggaji pembantu rumah agar lebih berwaspada dan memantau perkembangan anak walaupun mereka sibuk dengan urusan kerja.

Malah katanya, penduduk di kawasan perumahan juga perlu mengamalkan semangat kejiranan kerana jiran adalah orang terdekat yang boleh membantu pada waktu kecemasan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan