#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Ahad, November 01, 2009

Perempuan yang aniaya perempuan

KETIKA berbual dengan seorang teman baru-baru ini, dia menceritakan mengenai konflik yang berlaku antara bos-bos perempuan di pejabatnya. Menurut kawan Bro itu, berdasarkan pemerhatiannya adalah jelas kalau perempuan bermasam muka antara satu sama lain, keadaannya akan menjadi lebih buruk berbanding lelaki bermasam muka.

Dalam soal ini, Bro teringat kata-kata seorang kawan iaitu, ‘‘Kalau lelaki bergaduh mungkin ia hanya merosakkan sebuah rumah tetapi kalau perempuan bergaduh, mungkin musnah sebuah kampung.’’

Bila Bro fikir-fikirkan balik apa yang dimaksudkan dengan kata-kata ini, ia jelas ingin memberi peringatan bahawa kalau perempuan bergaduh sesama mereka dalam apa juga situasi, keadaan akan menjadi begitu buruk sekali.

Apa yang Bro pelik, ada kalanya mereka bergaduh atau bermasam muka bukan kerana apa tetapi disebabkan salah seorang daripada mereka akan dinaikkan pangkat. Sepatutnya sebagai perempuan, orang yang tak naik pangkat itu bersyukurlah kerana ia menunjukkan kehebatan perempuan.

Tetapi malangnya, si perempuan pula yang rasa cemburu kepada kawan perempuannya. Berikutan itu maka berlaku pelbagai ‘adegan’ termasuklah gerakan untuk memburuk-burukkan si perempuan yang mendapat rezeki naik pangkat itu.

Macam-macam cerita buruk disebarkan supaya kenaikan pangkat yang berlaku dipandang serong. Akibat tidak puas hati juga, ada pula pekerja perempuan yang sanggup meletakkan jawatan.

Dia lebih rela menganggur atau berpindah tempat kerja daripada melihat rakannya yang sudah bertahun-tahun berkawan dengannya naik pangkat.

Bro tak faham apa ‘spesis’ perempuan macam ini. Bagi Bro, sejak dulu lagi sama ada yang naik pangkat itu lelaki atau perempuan Bro sentiasa tumpang gembira.

Bagi Bro, semua itu rezeki yang ditentukan oleh Allah. Mungkin hari ini kita tidak naik pangkat, mungkin di masa depan rezeki kita pula. Apa perasaan kita, kalau apabila kita naik pangkat orang kata macam-macam?

Burukkan

Jadi kalau tak mahu, orang burukkan kita maka kita pun janganlah burukkan orang. Biarlah kawan kita yang naik pangkat itu melaksanakan tanggungjawabnya dengan sebaik-baiknya.

Bro yakin perasaan dengki atau cemburu ini juga tidak ada kepada kaum lelaki lain, kalau ada rakan mereka naik pangkat. Mungkin ada perasaan terkilan tetapi tidaklah sampai hendak memburuk- burukkan rakan berkenaan.

Apa yang Bro tulis ini bukanlah tuduhan tetapi fakta bagi mengingatkan kaum perempuan tak payahlah cemburu sesama rakan sejenis. Adalah lebih baik mereka bersyukur dan tumpang gembira. Tak ada faedah pun nak menganiaya kawan sendiri.

Beberapa kawan perempuan Bro mengakui fakta ini dan minta Bro tulis untuk peringatkan semua kaum wanita supaya jangan terlalu banyak perasaan dengki dan iri hati.

Namun begitu Bro terima hakikat bahawa di kalangan sesetengah perempuan, dia tidak boleh lihat ada perempuan lain lebih daripadanya. Ada sahaja yang hendak dikritiknya, hatta dari segi pakaian sekalipun.

Perempuan macam ini kehidupannya tidak akan sampai ke mana, silap-silap hari bulan, dia boleh jatuh sakit. Semua itu berlaku kerana hatinya tidak bersih asyik nak dengki kat orang lain sahaja. Oleh itu jagalah hati kita, siramilah ia dengan niat-niat yang baik-baik sahaja. Jumpa lagi minggu depan.

Bro – Bersyukur dengan rezeki yang ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan