#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Ahad, November 01, 2009

Remaja kini bebas bergaul

MENGIKUTI kisah-kisah yang tersiar dalam ruangan di celah-celah kehidupan, merupakan hobi utama saya, kerana saya peminat setia DCCK. Setiap minggu saya dapati ruangan ini banyak memaparkan kisah yang berkisar pada masalah rumahtangga khususnya suami atau isteri.

“Amat jarang sekali membincangkan masalah yang lebih utama iaitu anak-anak kita khasnya remaja. Namun jika kita baca surat khabar keseluruhannya setiap hari kita akan rasa takut dengan berita gempar seperti kes buang bayi, kes rogol, khalwat yang membabitkan remaja khususnya yang masih di bangku sekolah lagi. Siapakah yang hendak dipersalahkan dalam hal ini? Ibu bapa? Guru? Atau remaja itu sendiri?

“Tujuan utama saya menghantar e-mel memaparkan pandangan saya ini adalah untuk mendapatkan pandangan di samping menyedarkan pembaca sekelian khususnya ibu bapa yang mempunyai anak-anak remaja supaya melihat sendiri perbuatan anak-anak mereka sebelum perkara yang lebih buruk terjadi. Agar anda tidak menyesal kemudian hari.” Demikian menurut Shareena dalam e-mel kepada penulis.

“Saya katakan demikian kerana saya sendiri hampir terlupa dengan tugas saya. Sebelum bercerita panjang elok saya kenalkan diri. Saya ibu muda berusia hampir 40 tahun, mempunyai dua orang anak lelaki remaja berusia 15 dan 11 tahun. Tinggal di pinggir Kuala Lumpur. Manakala anak-anak bersekolah di Bangi.”

“Memandangkan saya menjalankan perniagaan bersama suami membantunya menguruskan urusan di pejabat, maka dapatlah juga saya mengurus rumah sehinggalah hal-hal bersangkutan persekolahan anak-anak pergi dan balik sekolah.

‘‘Saya sanggup berhenti dari kerja semata-mata ingin memenuhi tanggungjawab saya membesarkan kedua cahaya mata saya ini, memandangkan keadaan hidup kita sekarang amat membimbangkan dengan pelbagai jenis jenayah yang menakutkan.

‘‘Di samping itu tujuan saya adalah untuk mendekati anak-anak saya ini selain, mendidik dan mendalami setiap masalah yang mereka hadapi. Kerana saya percaya jika kita mendekati anak-anak kita bukan sebagai ibu bapa tapi sebagai sahabat maka mereka akan menjadikan kita tempat rujukan sebarang masalah terutama masalah rakan sebaya.

‘‘Setiap hujung minggu saya dan suami akan membawa anak-anak keluar makan atau menonton wayang tapi sekiranya suami saya sibuk sayalah yang akan mengambil alih tugas tersebut, supaya anak-anak tidak terasa diri mereka sendirian dan terpinggir.

‘‘Dalam pada itu persekitaran sekolah anak-anak saya juga amat baik sekali kerana sekolah tersebut mengamalkan pendidikan agama kepada murid-muridnya. Namun masalah saya bermula pada tahun lalu ketika anak sulung saya berusia 14 tahun.

‘‘Di sekolah yang mempunyai pelajar campur lelaki dan perempuan adalah biasa untuk mereka sekiranya meminati satu sama lain. Maklumlah itu keadaan semula jadi naluri manusia. Dan ia perkara yang memang tidak dapat dielakkan. Bukanlah hendak membangga diri, tetapi anak sulung saya ini memang tampan dan segak.

‘‘Di sekolah dia merupakan pelajar popular bukan saja kerana kehensemannya itu tetapi juga kerana dia aktif dalam sukan mewakili sekolah dan daerah selain menjadi ketua pengakap dan pengawas sekolah. Jadi ramai pelajar perempuan meminatinya walaupun dia tidak pernah bercerita hal ini pada saya.

‘‘Selain itu walaupun hubungan saya rapat dan mesra dengan anak-anak tapi saya agak garang dalam mendidik terutama dalam perkara yang melibatkan displin dan akhlak amat saya utamakan selain pelajaran, supaya mereka tahu apa yang baik atau sebaliknya.

‘‘Tak dapat dinafikan dalam kecanggihan dan kebimbangan dunia sekarang saya terpaksa mengikutnya dengan memberikan handphone kepada anak-anak dengan tujuan untuk memudahkan mereka menghubungi kami sekiranya saya sibuk bekerja.

amaran

‘‘Tapi yang menjadikan masalah sekarang ialah kemudahan handphone yang diberikan telah disalahgunakan untuk SMS kawan perempuannya bernama Wan. Apabila saya dapat tahu kejadian ini tahun lalu maka saya beri amaran dan marah kepadanya supaya dia berubah dan bersikap baik sekiranya masih mahukan kemudahan yang diberikan atau kemudahan itu akan ditarik balik.

‘‘Dalam pada itu saya SMS Wan minta dia jangan lagi hubungi anak saya dan saya nasihatkan dia supaya tumpukan pada pelajaran tapi tidak diendahkannya. Wan langsung tidak umpamakan nasihat saya orang yang lebih tua dan harus dihormati. Jadi saya cuma nasihatkan anak saya saja dan mengawal tingkah lakunya.

‘‘Dia berubah sekejap. Tapi buat hubungan lagi dengan budak perempuan lain nama Jey. Apa yang ingin saya kongsikan di sini bukanlah hendak salahkan sesiapa kerana saya selalu meletakkan kesalahan pada diri sendiri, kerana mungkin terlepas pandang, tapi saya selalu tertanya-tanya adakah ibu bapa budak perempuan itu tahu apa yang dibuat oleh anak gadis mereka. Pernahkah mereka lihat beg sekolah atau handphonenya?

‘‘Soalan inilah yang selalunya tidak memberikan saya jawapannya. Saya malu apabila membaca SMS anak-anak perempuan ini, mereka tanpa segan dan malu menceritakan tentang alat sulit mereka, dengan rasa bangga sekali! Mereka bercerita soal seks dengan lancar, seperti mereka pernah melakukannya. Seperti hubungan suami isteri! Ya Allah! Saya amat terkejut dan menjadi amat takut.

‘‘Saya tak tahulah sama ada saya ketinggalan zaman atau tidak up to date hinggakan perkara seperti ini terjadi. Soal seks bagaikan tidak ada rahsia di kalangan remaja. Saya amat marah pada anak saya, saya kuarantin dia dan ambil semula handphonenya. Saya tak mahu dia terpengaruh dan dihiburkan dengan benda-benda seperti itu.

‘‘Apabila saya hubungi handphone Jey dia tidak menjawab. Saya SMS dia mintak jangan ganggu anak saya lagi memandangkan dia akan menduduki PMR tidak lama lagi. Tapi SMS saya langsung tidak dibalas, jauh sekali meminta maaf.

‘‘Apa yang saya ceritakan ini saya percaya berlaku di mana-mana. Cuma saya tidak tahu setakat mana kita sebagai ibu bapa menjalankan tanggungjawab kita terhadap anak-anak remaja kita ini. Sekiranya kita biarkan saja mereka menganggap mereka tahu baik dan buruk sesuatu perkara kerana mereka telah diberi didikan agama di sekolah.

Benar kata Shareena, kita sering ambil mudah anak remaja kita, sedangkan pada usia itulah mereka mesti diawasi lebih ketat, kerana banyak kesilapan berlaku pada usia muda, namun tidak dinafikan pada usia beginilah remaja terlalu sukar didekati kerana tenggelam dalam hayalan dunia mereka sendiri. Jadi mari kita awasi mereka supaya selamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan