#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Ahad, November 01, 2009

Suami lupa daratan

Isteri sengsara tanggung hutang suami kemaruk cinta siswa

Soalan:
Puan, saya ada terbaca mengenai kisah penangan cinta siber tidak lama dulu. Kisah anak dara yang bercinta dengan suami orang. Dalam kes saya ini, sayalah isteri yang teraniaya apabila suami mula berpacaran dengan anak dara iaitu pelajar universiti.

Kami sama-sama graduan, ditakdirkan Allah SWT berjaya dalam hidup dan memiliki firma sendiri yang dikongsi bersama. Namun, suami hanya beri nama, semua urusan saya yang uruskan termasuk bayaran kad kreditnya. Dia hanya tahu guna kad kredit itu saja.

Kenakalan suami bermula apabila saya menghadiahkan sebuah komputer laptop sebagai hadiah hari jadi. Dari situ, dia mula nakal, bersembang di ruang siber dan hanya sesekali datang ke pejabat.


Saya uruskan hal ehwal keluarga di rumah dan hal ehwal pekerja di pejabat. Dia hanya tahu berbelanja dengan kad kredit (yang saya juga bayarkan setiap bulan) dan bersembang di ruang siber dengan gadis itu.

Mentua saya baik hingga tidak sanggup untuk bercerita mengenai keburukan anaknya yang sedang mabuk asmara dan melupakan tanggungjawabnya pada keluarga. Saya pendam semua tetapi saya tidak tahu sampai bila.

Saya masih sayangkan dia dan mahukan dia kembali, seperti mana saya mengenalinya sebelum ini. Namun, seakan-akan semakin jauh. Memang dia tidak memukul tetapi penderaan ke atas mental dan emosi rasanya lebih hebat. Apakah nasihat puan untuk saya? Menasihati dan bercakap dengan suami seperti bercakap dengan kayu mati kerana mabuk asmara dan tidak berminat mendengar nasihat.

Saya juga tidak faham dengan perangai anak dara zaman sekarang, apakah yang dikejar daripada suami orang. Cinta sejati atau kemewahan duniawi? Jika cinta, rasanya cinta tidak akan membenarkan pengkhianatan. Tetapi kemewahan duniawi selalunya menyebabkan orang tegar mengambil hak orang lain yang sama-sama dikumpul dibina bermula dari kosong.

Tidak mengapalah, hidup ini satu putaran, hari ini saya terkena esok mungkin dia. Namun, waktu ini saya mahu menyembuhkan hati, puan saya sayangkan suami tetapi saya tidak tahu apakah yang perlu saya lakukan waktu ini?

Isteri setia.

Jawapan:
Salam sabar buat isteri setia. Puan adalah antara isteri yang terperangkap dengan ‘dilema suami mabuk anak dara, atau anak dara mabuk pada lelaki berpunya dan berharta”.

Kisah ini berputar seperti bumi mengelilingi matahari, yang mana putarannya tidak pernah dirasai oleh penghuni bumi, tetapi hanya meninggalkan kesan yang sangat memilukan dan memalukan. Apapun kesannya, selaku isteri, anda harus merawat diri agar mampu meneruskan hidup di bumi milik Allah SWT ini.

Sedarlah kita dan mereka adalah manusia dan dunia ini tidak mungkin lepas daripada kotoran, yang membosankan mata dan mengotorkan iman, maka adalah tidak adil jika kita menginginkan adanya manusia yang sangat sempurna, sedangkan kita sememangnya dijadikan tidak sempurna. Hubungan yang paling abadi ialah hubungan kita dengan putaran hari, yang diselang seli dengan curahan hujan yang kadangkala menakutkan.

Namun jika dikaji punca turunnya hujan dan kejadiannya maka ketakutan kita pada hujan segera berlalu. Penyair ada menasihatkan, perlindungan kamu hanyalah Allah SWT jika kamu bertemu dengan kemarahan. Itulah sentuhan dan cumbuan terbaik daripada orang yang mentaati kepada Yang Maha Mencintai. Ini sesuai dengan pujukan Allah SWT bagi mereka yang berduka lara berbunyi “Seandainya tidak kerana kurniaan Allah SWT dan rahmat-Nya kepada kamu sekalian, nescaya tidak seorang pun dari kamu bersih (dari perbuatan keji dan mungkar itu) selama-lamanya. (QS An-Nur:21).

Pujukan berbentuk amaran ini menjelaskan bahawa manusia memang terdedah kepada perlakuan menyimpang setiap saat, seperti kata bijak pandai. Adakah kayu walau sewangi manapun baunya, tidak mengeluarkan asap? Jawapannya tidak ada kayu yang dibakar tidak mengeluarkan asap. Begitu juga manusia, termasuklah suami puan. Jika ini yang dipaparkan oleh Allah SWT kepada manusia, maka kita selaku manusia harus menerima setiap yang dihidangkan Allah SWT kepada kita, sama ada kita mahu menjamahnya atau tidak itu adalah hidangan daripada Allah SWT untuk membantu hambanya untuk rapat kepadanya.

Persoalan yang puan hadapi adalah ujian tentang keteguhan hati dengan Allah SWT. Selama ini anda berada dalam zon selesa, mungkin ketika itu hubungan semakin renggang dengan Allah SWT kerana nikmat yang dicurahkan, lalu dipanggil semula untuk membaiki hubungan itu dengan-Nya. Sebagai hamba Allah SWT belajarlah berbincang dan berterus terang dengan pasangan, semak semula matlamat perkahwinan dan matlamat perniagaan. Adakah masih di landasan yang betul, jika dia mahukan perubahan maka berbincanglah dengan sabar, kerana lelaki ini, kata Umar ibn Khathab: “Bagi lelaki diam itu adalah kelalaian, sedangkan bagi wanita adalah dalam keadaan nafsu membara.” Maka bercakaplah dengan jujur dan santun dengan suami apa yang dia mahukan dalam hidup ini apakah yang sedang dirancang dan apakah yang mahu dicapai.

Dalam perbincangan itu nyatakanlah perasaan anda dan keputusan anda dengan jelas kepadanya. Jika dia bersetuju maka usahakan jalan penyelesaian yang terbentang luas di bumi Allah SWT ini, dimulai dengan berbincang, jika buntu, temuilah kaunselor yang anda percayai dan yakini keadilannya. Dan jika itupun tidak selesai maka bawalah kes ke pengetahuan mahkamah untuk memutuskannya.

Puan, tidak wajar hanya berdiam dan makan hati, sedangkan suami mabuk dilamun asmara, jika puan tidak bertindak mencari penyelesaian suami akan terus hanyut di arus sungai asmara dan tenggelam dalam dunia zina.

Saya mohon agar puan bertindak mengikut lunas yang betul, bukan dengan marah-marah, semak telefonnya, mesejnya, e-melnya dan perbuatan lain-lain yang membuang masa dan tenaga, tetapi hakikatnya jauh daripada titik penyelesaian.

Jangan biarkan hati puan dimamah luka dan lara yang tidak wajar dan tidak dirawat, kerana ini bermakna anda merelakan diri dizalimi keadaan dan suami. Sabar bukan berdiam diri dan membilang huraian air mata, tapi berusaha melepaskan diri dari enapan kecurangan dan ketidakadilan. Anda berhak untuk hidup bahagia sama ada bersama suami atau tanpanya. Kerana jadi isteri bukan lesen untuk derita dan mengalah tanpa punca.

Dalam persoalan puan jalan paling penting diambil jangan biarkan hari berlalu tanpa manfaat, dan jangan kau tanamkan kehebatan kamu pada sesuatu yang tidak produktif, sebab umur ini terlalu pendek untuk disia-siakan.

Nabi Isa pernah berkata : “Kebaikan itu ada tiga, iaitu ucapan, penglihatan dan diam.” Maka langkah pertama puan harus melatih lidah untuk bercakap kerana Allah SWT dan bertujuan mencari reda Allah SWT, jika dia melakukan selain itu maka itu adalah sia-sia. Jika penglihatan seseorang itu tidak untuk mengambil pelajaran bagi hidupnya, maka sesungguhnya dia telah luap dan lali. Barang siapa yang diamnya tidak kerana berfikir tentang kebenaran, maka dia sudah tenggelam dalam dunia main-main dan tidak serius.

Oleh itu bertindaklah puan dengan memulakan langkah mohon perlindungan daripada Allah SWT. Ini kerana sehebat manapun manusia dia pasti sangat memerlukan Allah SWT sebagai sumber perlindungan, kekuatan dan pertolongan, hukuman, kekayaan dan keabdian. Ini kerana hanya Allah SWT yang Maha Esa, Yang Maha Kuasa dan Yang Maha Memelihara.

Jika puan tidak mahu menerima cubaan Allah SWT ini dan terus dikuasai nafsu negatif, bermakna puan sudah digenggam iblis dan akan menjadi pelurunya untuk kita bertindak lebih buruk. Biarpun puan masih sayang dengan suami tapi apalah maknanya sayang yang sudah berbaur iblis, yang mata dan hatinya sudah tidak kepada kita tapi sudah pada yang lain. Nasihat saya terima qada ini dengan lapang dada, pasti puan akan mampu melalui tekanan ini dengan rasa yang lebih mudah dan ringan.

Setelah menerima yakinlah ada hikmah yang dirahsia pembuat qada, dan Dia lebih tahu apa yang bermanfaat buat hambanya. Kedua, berpasrah dirilah menunggu ganjaran yang banyak yang dijanjikan Allah SWT kepada hamba-Nya yang sedang ditimpa musibah dan bersabar dan ketiga sedarilah bahawa semua keputusan dalam hidup kita ini adalah percaturan Allah SWT dan peranan hamba hanyalah berserah diri dan tunduk. Sikap reda akan menyingkirkan hawa nafsu dari dalam hati, bertindaklah mencari hak dan pembelaan yang sudah dibekalkan-Nya untuk insan bernama wanita. Selamat berjuang mencari kebenaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan