#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Khamis, Jun 25, 2009

Taska kaut untung?

Oleh Halina Mohd Noor

Pengusaha perlu sedia pengasuh terlatih untuk didik kanak-kanak

Hari ini terdapat jurang besar antara taska di kalangan masyarakat berpendapatan rendah, sederhana dan mewah. Taska golongan rendah dan sederhana lazimnya lebih murah dengan yuran serendah RM150 untuk seorang bayi, manakala yuran bagi taska mewah pula boleh mencecah RM300 ke atas, malah ada yang sehingga ribuan ringgit. P

ersoalannya, adakah taska dengan yuran lebih rendah kurang berkualiti berbanding taska yang yurannya lebih tinggi? Apa pula jaminan yang mengatakan taska dengan yuran lebih mahal itu sememangnya berkualiti untuk bayi dan anak-anak bagi menjadikan mereka lebih berkeupayaan dan cerdas?

Kriteria taska bermutu

SEJAK dulu, kualiti sesuatu barangan mahupun perkhidmatan yang diberikan sering kali diukur dengan nilai mata wang. Lebih mahal sesuatu produk kononnya ia lebih berkualiti. Taman asuhan kanak-kanak (taska) juga tidak terkecuali dalam pandangan ini apabila ada pihak, khususnya pengusaha yang mencanangkan perkhidmatan berkualiti dan pada masa sama mengenakan yuran tinggi sehingga sesetengahnya tidak masuk akal.

Pengusaha sebegini seakan menangguk di air keruh dengan keadaan ibu bapa hari ini yang terpaksa bergantung kepada taska bagi menjaga anak mereka sementara kedua-duanya keluar bekerja. Ini menimbulkan persoalan sama ada perkhidmatan diberikan pengusaha benar-benar untuk mendidik, mengasuh atau sekadar mengaut keuntungan?

Kemudahan moden dan canggih dijadikan alasan utama untuk mengenakan yuran tinggi. Ini termasuk perabot, peralatan permainan dan alat bantu mengajar serta makanan berkhasiat disediakan. Memang tidak dapat dinafikan semua kemudahan itu penting untuk menjana minda si kecil, tetapi apa yang lebih penting dan perlu ditekankan adalah kualiti pada diri pengasuh itu sendiri.

Pengusaha Taska Komuniti Penyayang Pantai Permai, Fauziah Abu Bakar, berkata kualiti seorang pengasuh lebih penting berbanding peralatan mahupun kemudahan disediakan di taska kerana pengasuh memainkan peranan dan pengaruh dalam membimbing kanak-kanak.

“Apa gunanya jika taska dilengkapi kemudahan canggih, tetapi pengasuh sendiri tidak berminat untuk menjaga apatah lagi mendidik kanak-kanak di situ? Gaji yang rendah dengan manfaat yang begitu minimum, tidak semua pengasuh memiliki naluri tulus untuk mengasuh dengan sebaiknya. Setiap pengasuh perlu menjalani kursus asas asuhan kanak-kanak dan menunjukkan minat dengan kanak-kanak. Mereka mesti ada perasaan kasih terhadap insan kecil ini dengan menganggap kanak-kanak ini sebagai anak sendiri yang dijaga dengan penuh kasih sayang. Sesebuah taska itu tidak berkualiti jika tidak mempunyai pengasuh dengan ciri-ciri ini,” katanya.

Fauziah berkata, secara umumnya keperluan menghantar anak ke sekolah adalah sama saja iaitu untuk memberikan asuhan dan pendidikan kepada generasi akan datang. Justeru, ia tidak seharusnya dijadikan perniagaan berbentuk komersial iaitu untuk meraih keuntungan semata-mata seperti yang berlaku pada kebanyakan taska hari ini.

“Memang tidak dinafikan kebanyakan taska yang mahal adalah bersifat perniagaan. Fokus utama mereka meraih keuntungan dengan menyediakan kemudahan yang secara luarannya dilihat canggih. Kurikulum dan aktiviti juga terlalu padat sehingga membebankan kanak-kanak dan tidak sesuai dengan peringkat usianya. Ia seakan menyumbat belon dengan padat dan akhirnya akan meletup pada bila-bila masa,” katanya.

Biarpun taska dengan yuran rendah seperti Komuniti Penyayang ini dilihat kurang canggih berbanding taska lebih mahal, ini tidak bermakna ia tidak memberikan pendidikan berkualiti. Selain menekankan pembelajaran berbentuk permainan untuk merangsang minda, Fauziah berkata, ia juga mementingkan didikan kesihatan dan pemakanan.

“Aktiviti bermula seawal pagi dengan senaman ringan di dalam kelas. Kanak-kanak dibahagikan kepada kumpulan usia masing-masing untuk melakukan aktiviti disediakan seperti bernyanyi, bercerita, membuat lukisan dan kraf tangan untuk merangsang minda. Berdasarkan permintaan ibu bapa, kami juga menerapkan kanak-kanak dengan pendidikan agama seperti cara sembahyang atau belajar bahasa Arab seminggu dua kali,” katanya.

Pengarah Pusat Penyelidikan Perkembangan kanak-Kanak Negara, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof Madya Dr Sali Zaliha Mustapha, berkata pendidikan awal yang berkualiti amat penting khususnya bagi kanak-kanak berusia dari lahir hingga lima tahun. Justeru, amat penting ibu bapa memilih taska yang tepat untuk memastikan anak mendapat pendidikan diperlukan.

“Pada masa bayi dilahirkan, mereka mempunyai 100 hingga 200 bilion neurons di dalam otak, tetapi hanya beberapa saja berhubungan antaranya. Bagi merangsang neurons berhubung, ia perlu dirangsang dengan pelbagai aktiviti. Taska yang berkualiti dapat memenuhi keperluan ini. Tambahan pula dalam usia ini, 85 peratus daya intelek, personaliti dan perkembangan sosial terbentuk. Jadi, tidak salah jika ibu bapa memilih taska yang mahal untuk memastikan semua matlamat ini tercapai,” katanya.

Beliau berkata, sejak bertahun lamanya, taman asuhan kanak-kanak (taska) dianggap tidak lebih sebagai tempat untuk anak kecil berlindung sementara ibu bapa keluar bekerja. Amat jarang ia dilihat dari sudut penjanaan ekonomi iaitu sebagai pusat membangunkan modal insan demi kemakmuran negara di masa depan. Oleh itu, ia sering kali tidak boleh dianggap sebagai ‘perniagaan’ bagi pengusaha.

“Kos untuk membina pusat asuhan mungkin lebih tinggi berbanding sekolah untuk darjah satu. Ini bergantung kepada jumlah pelajar dan kos mengendalikannya yang akan mempengaruhi yuran taksa berkenaan. Ibu bapa perlu menyoal diri dan melakukan sedikit penyelidikan mengenai keupayaan taska. Adakah ia sekadar mengaut keuntungan atau turut berminat dengan penjagaan dan pendidikan kanak-kanak di bawahnya?

Kita boleh mengagak jawapannya bergantung kepada ibu bapa sendiri. Berapa banyak yang mampu di bayar? Pepatah Inggeris mengatakan, If you give peanuts, you’ll get monkeys, bermakna anda dapat apa yang anda sanggup bayar. Bagaimanapun, jika anak diberikan motivasi betul, penjagaan baik, makanan berkhasiat, selamat dan tempat yang bersih serta suasana persekitaran yang merangsang mereka untuk belajar, tidakkah ia memberikan insentif kepada ibu bapa untuk membayar kosnya?” katanya.

Namun Dr Sali tidak menafikan kepentingan mempunyai pengasuh terlatih selain aktiviti merangsang minda adalah antara faktor menentukan kualiti sesebuah taska. Bagi memastikan kualiti terjamin, ibu bapa perlu lihat sendiri taska yang dipilih dan menyertai serta memahami aktiviti dijalankan di situ. Ini memberikan situasi menang-menang kepada kedua belah pihak iaitu ibu bapa dan pengusaha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan