#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Khamis, Jun 25, 2009

Anak bukan tanggungjawab pembantu rumah

Fellow Kanan, Pusat Ekonomi dan Kajian Sosial IKIM, Siti Fatimah Abdul Rahman yang membentangkan kertas kerja berjudul, 'Pembantu Rumah Asing: Penyelamat atau Penyengat', berkata ibu bapa tidak seharusnya menyerahkan segala tugas kepada pembantu rumah, khususnya dalam mendidik dan membimbing anak-anak.

“Pembantu rumah boleh menguruskan pakaian sekolah anak, tetapi wajarkah jika pembantu rumah yang taraf pendidikannya lebih rendah daripada majikan, membantu anak dengan kerja sekolah mereka? Berilah pembantu rumah tugas yang tidak memerlukan sentuhan peribadi majikan dan gunakan masa serta tenaga itu untuk meluangkan masa dengan ahli keluarga yang lain, di samping sentuhan kasih sayang kepada anak-anak. Jika segala keperluan anak diserah kepada pembantu rumah, anak akan merasakan mereka tidak dipedulikan ibu bapa,” katanya.

Katanya, ibu bapa tetap perlu memainkan peranan mengajar anak melakukan kerja rumah asas untuk kemudahan mereka pada masa depan seperti mengemas katil sendiri, mengangkat pinggan selepas makan, membasuh kasut sekolah dan sebagainya.

Penyelidik Kanan Pasca Doktoral, Institut Pengajian Sains Sosial UPM, Dr Khadijah Alavi, berkata peranan datuk dan nenek amat penting bagi tumbesaran cucu atau cicit serta secara tidak langsung membantu meringankan beban anak dewasa dalam menjaga dan membesarkan anak terutama yang tinggal di bandar dan bekerja sepenuh masa.

“Datuk dan nenek yang sihat dapat mengurangkan beban penjagaan bahkan dapat membantu suami isteri dwi-kerja. Selain menjadi tempat mereka berlindung sementara menghabiskan sisa usia, datuk dan nenek juga menjadi tempat cucu bermanja ketika ibu bapa mereka keluar bekerja. Kehadiran datuk dan nenek penting terutama di dalam menghadapi dilema keruntuhan akhlak remaja yang dikatakan berpunca daripada kurang penumpuan dan pemberian kasih sayang oleh ibu bapa.

“Keadaan hari ini mewujudkan keluarga ‘skip generation’ iaitu datuk dan nenek mengambil peranan keibubapaan di dalam mendidik dan menjaga cucu khususnya apabila keluarga mengalami krisis seperti perceraian dan sebagainya,” katanya.

Menghantar anak ke taska adalah antara pilihan terakhir bagi pasangan dwi-kerja walaupun ada banyak isu negatif yang timbul membabitkan keselamatan dan kualiti pengasuh. Tahap pendidikan pengasuh adalah antara persoalan yang ditimbulkan, tetapi sekali lagi ia membabitkan isu lain seperti gaji dan sebagainya.

Pensyarah Fakulti Pendidikan Universiti Malaysia, Prof Madya Dr Mariani Md Nor, berkata realitinya budaya kebanjiran menghantar anak ke pusat asuhan memaksa keadaan untuk mengaji tenaga yang kurang berkualiti tanpa mengira latar belakang mereka.

“Pengasuh yang tidak berkualiti menyebabkan anak terbiar kerana mereka hanya bekerja dengan baik bila ada tuan. Ini boleh menjejaskan pertumbuhan kanak-kanak kerana pertumbuhan ini sepatutnya dijaga oleh pengasuh sama ada dari segi berat, gigi, rambut dan sebagainya. Perkembangan kanak-kanak juga perlu diasuh khususnya dari segi mental. Sosio emosi kanak-kanak akan meningkat dengan baik sekiranya mendapat asuhan yang baik. Justeru, ciri menjaga dan mengasuh perlu ada dalam diri pengasuh.

“Sekiranya ada pengasuh yang tidak tahu mengasuh, dia boleh mewujudkan kanak-kanak pemberontak atau pembuli cilik. Pengasuh perlu tahu tanggungjawab. Perasaan menjadi ibu bapa penting untuk disemai dalam diri pengasuh. Sebaliknya pengasuh adalah remaja yang tidak dapat menghayati kerja kerana tidak mempunyai jiwa keibubapaan. Pengasuh sepatutnya tidak boleh hilang fokus sepanjang melaksanakan tanggung jawab itu,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan