#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Jun 22, 2009

Seronoknya dia mengumpat

ARKIB : 21/06/2009
Utusan Malaysia
Keluarga

Bersama Bro
bromingguan@yahoo.com


Salam semua,
Sebahagian besar daripada kita sudah tentu masih ingat salah satu babak dalam filem ‘Pendekar Bujang Lapok’ arahan Seniman Agung, Allahyarham Tan Sri P.Ramlee yang memaparkan dua wanita hendak membuang sampah ke dalam sebuah perigi lama.

Ketika hendak berbuat demikian mereka sedang ‘mengumpat’, antara dialognya berbunyi, ‘dia cucuk sini, dia cucuk sini’. Walaupun ia hanya sebuah filem tetapi bro akui itulah perangai sebahagian perempuan.

Bagi sebahagian daripada mereka, mengumpat sudah menjadi makanan harian, kalau sehari tak mengumpat tak senang duduk. Malah kalau ikut pandangan bro, sesetengah perempuan itu kalau mengumpat tak masak nasi sehari pun tak apa.

Macam-macam isu yang menjadi umpatan mereka dan bro yakin paling mereka suka kalau ia melibatkan skandal seseorang. Walaupun kadang kala yang mereka dengar itu khabar angin atau fitnah tetapi mereka tak kisah janji dapat mengumpat.

Bila dah mengumpat tu mulalah nak tokok tambah cerita yang didengar akhirnya ia menjurus kepada fitnah, bertambahlah lagi dosa.

Bro sebenarnya pelik dengan perangai perempuan-perempuan macam itu, tak tahu nak insaf-insaf apatah lagi kalau umur dan nak masuk ‘waktu senja’.

Mereka bukan tak tahu mengumpat tu berdosa tetapi mereka sahaja buat-buat lupa. Ada antara mereka bila bangun tidur aje dah fikir siapa yang hendak dijadikan mangsa umpatan.

Kebetulan bila sampai pejabat ada kisah baru, apa lagi makin seronoklah si pengumpat-pengumpat ini. Bro bersimpati dengan mereka menjadi mangsa umpatan ini tetapi dalam masa yang sama gembira kerana mereka mendapat pahala percuma.

Oleh itu, bro hendak nasihatkan perempuan-perempuan yang mulut tak boleh nak tutup ini, udah-udah le tu, tak payahlah meneruskan perangai buruk tu, banyak-banyaklah bertaubat kepada Allah.

Bro mahu ingatkan, dosa kita dengan Tuhan boleh kita minta ampun kepada-Nya tetapi kalau kesalahan kita dengan manusia, ia tidak akan terampun selagi orang yang berkenaan tidak memberikan kemaafan.

Jadi jangan buat dosa kering dengan mengamalkan sikap suka sangat mengumpat atau lebih tepat lagi suka jaga tepi kain orang. Ingatlah pesan orang tua-tua, jangan sampai kita tuding kain orang lain terkoyak sedangkan kain kita sendiri sudah terlondeh.

Kita duduk dalam dunia fana ini hanya sementara sahaja, daripada dok habiskan masa mengumpat hal orang, lebih baik waktu itu digunakan untuk buat kebajikan demi bekalan di akhirat kelak. Jumpa lagi minggu depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan