#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Jun 10, 2009

Benarkah pembantu rumah membantu?

ARKIB : 07/06/2009
Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN
Tidak seperti zaman ibu-ibu kita dahulu, tuntutan hidup hari ini menyebabkan kebanyakan wanita berkeluarga terpaksa bekerja demi menampung kewangan keluarga. Sekurang-kurangnya dengan penglibatan isteri, ringanlah sedikit beban si suami terutama dalam keadaan semasa yang mana segala keperluan meningkat.

Bila isteri sudah mula keluar bekerja, maka tugas-tugas rumah tangga seperti menjaga anak, mengemas rumah, memasak dan sebagainya pastinya sedikit terganggu.

Bagi sesetengah wanita berkeluarga, mereka memilih untuk menghantar anak-anak ke pusat jagaan atau ke rumah pengasuh, manakala tugas-tugas rumah yang lain seperti mengemas, membasuh baju dan memasak dilakukan sendiri. Namun yang pasti, sukar juga untuk memastikan semuanya beres, apatah lagi saat pulang dari bekerja, hari sudah merangkak senja. Letih seharian di pejabat, pastinya membuatkan urusan rumah agak tersasar.

Kerana itu tidak hairanlah ramai daripada kita kini lebih terarah untuk menggunakan khidmat pembantu rumah biar pun bagi keluarga yang berpendapatan sederhana.

Bukanlah tidak mempunyai pilihan lain, namun penyelesaian cara ini yang paling berkesan terutama sekali kepada mereka yang mempunyai anak ramai. Dengan adanya pembantu rumah, selain menjaga anak-anak, tugas-tugas rumah tangga yang lain akan lebih terurus.

Bagaimanapun, adakah khidmat pembantu rumah ini benar-benar membantu atau pun sebaliknya? Telah banyak cerita yang tidak enak mengenai pembantu rumah pernah kita dengar. Namun, dalam pada itu tidak kurang juga yang memuji kelompok ini kerana dengan bantuan mereka segala urusan rumah tangga berjalan lancar.

Fellow Kanan Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Siti Fatimah Abdul Rahman dalam kertas kerjanya yang bertajuk "Pembantu Rumah: Penyelamat atau Penyengat" menegaskan hanya majikan yang boleh membuat penilaian sama ada pembantu rumah itu benar-benar membantu atau sebaliknya.

"Jika pembantu rumah itu memenuhi jangkaan majikan terhadapnya dan membantu menyelesaikan masalah, maka ia adalah penyelamat.

"Sebaliknya, jika ia tidak memenuhi jangkaan majikan dan lebih banyak menimbulkan masalah, ternyata ia adalah penyengat," katanya yang membentangkan kertas kerja tersebut pada Seminar Institusi Keluarga Mendepani Cabaran Semasa" di IKIM baru-baru ini.

Siti Fatimah berkata, menggunakan khidmat pembantu rumah mempunyai kebaikan dan keburukan tersendiri.

"Bagi majikan yang terpaksa membayar harga yang tinggi untuk mendapatkan pembantu, pastinya mereka mengharapkan urusan rumah tangga seperti menjaga makan, minum dan pakai serta keselamatan anak terjamin ketika keluar bekerja," katanya.

Namun soalnya berapa kerap harapan tersebut dipenuhi?

Kata beliau, memang terdapat pembantu rumah yang boleh dipercayai dan banyak membantu melicinkan urusan rumah tangga, namun terdapat juga beberapa kes seperti melarikan diri, mencuri, mengadu kepada jiran dan rakan mengenai mereka dizalimi sedangkan ia tidak berlaku, menggunakan telefon sehingga bil mencecah ribuan ringgit, memukul anak majikan, tidak menjaga anak majikan dengan baik dan sebagainya.

Jelas Siti Fatimah, konflik yang berlaku antara pembantu rumah dan majikan akan memberi kesan kepada keluarga terutama anak yang masih kecil.

"Bagi pembantu rumah yang cekap dan mendengar kata, konflik boleh diatasi dengan mudah. Bila ini berlaku, penyesuaian akan wujud dan perkara ini menjadikan pembantu rumah benar-benar membantu majikan," kata beliau.

Sebaliknya, jika pembantu rumah mempunyai sikap tersendiri dan sukar dibentuk, ketegangan akan timbul dan mereka akan berterusan mengulangi kesilapan yang sama hingga membangkitkan kemarahan majikan.

"Lazimnya, wanita atau isteri yang biasa berhubung dengan pembantu rumah. Apabila keadaan ini berlaku menyebabkan mereka merasa tertekan kerana pembantu yang diharapkan bukanlah penyelamat tetapi penyengat," jelasnya.

Selain itu menurut beliau, satu perkara yang perlu diberi perhatian adalah cara majikan iaitu ibu dan bapa berhadapan dengan kerenah pembantu rumah. Jika ibu (atau bapa) melayan pembantu rumah dengan hormat, maka anak-anak mereka akan mengikuti dan begitu juga sebaliknya.

"Oleh itu layanlah pembantu rumah dengan sewajarnya kerana secara tidak langsung kita juga sebenarnya sedang mengajar anak-anak kita bagaimana perhubungan itu sepatutnya berlaku," katanya.

Beliau turut menyarankan, majikan menggunakan tempoh tiga bulan sebagai percubaan sama ada pembantu rumah itu sesuai dan jika tidak mempunyai masalah bolehlah diteruskan kontraknya.

Menurut Siti Fatimah lagi, pembantu rumah juga memberi pengaruh kepada anak-anak dari segi penguasaan bahasa dan tingkah laku.

Walaubagaimanapun, ibu bapa boleh menapis pengaruh pembantu rumah ini dengan memberi garis panduan tentang apa yang boleh dan tidak dalam menjalankan tugas-tugas harian mereka.

"Sepatutnya, dalam hal mendidik anak-anak, ibu bapa tidak boleh lepas tangan dengan membiarkan anak-anak di bawah jagaan pembantu rumah semata-mata.

"Mereka sepatutnya menyeimbangkan pengaruh pembantu rumah dengan mengambil alih tugas mengasuh anak sekembali dari pejabat," katanya.

Kesimpulannya kata beliau, majikan mempunyai tanggungjawab terhadap pembantu rumah seperti memenuhi keperluan asasi mereka, melayan dengan belas kasihan dan bertimbang rasa serta menunaikan gaji mereka pada waktunya.

Dan pembantu rumah pula katanya, perlu mematuhi arahan majikan melainkan hal-hal yang bertentangan dengan syarak, melaksanakan tugas dengan ikhlas, tidak mengkhianati majikan, menjaga rahsia keluarga majikan serta menjaga maruah dan batas pergaulan dengan majikan.

Sekiranya segala aturan ini diikuti kata Siti Fatimah, pastinya pembantu rumah benar-benar membantu dan menjadi penyelamat kepada majikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan