#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Jun 03, 2009

Derita rahsia berbelas tahun

ARKIB : 31/05/2009

Saya seorang isteri berumur 28 tahun. Saya sudah berkahwin selama tiga tahun dan masih belum mempunyai anak.

Selama lebih 10 tahun saya menyimpan satu rahsia atas kejahilan diri saya sendiri dan sering takut dengan akibat sekiranya rahsia saya diketahui umum. Semasa berusia lapan tahun, saya dicabul kehormatan berkali-kali oleh seorang sepupu sebelah ibu.

Saya bertanya tentang perkara tersebut kepadanya kerana jahil dan tidak tahu apa yang sedang berlaku.

Dia beralasan, ini hanya cara dia menunjukkan sayang pada saya.

Saya pernah ditolak atas katil dan nyaris dirogol tetapi belum sempat apa-apa berlaku, pintu bilik diketuk oleh kakak.

Selepas berpindah dan saya pun semakin matang, saya baru mengetahui tentang erti dan maksud mencabul kehormatan.

Namun, saya masih terus jahil kerana menyangka mencabul kehormatan itu boleh menyebabkan mengandung.

Lalu, selama bertahun-tahun saya derita dengan perasaan sendiri dan selalu menangis di tikar sembahyang kerana takut diri mengandung.

Saya berdoa supaya tidak mengandung sehinggalah saya berusia 17 tahun. Saya belajar tentang seks di sekolah dalam subjek Biologi dan tahu hanya seks sahaja yang boleh menyebabkan wanita hamil.

Lega

Bertapa leganya hati kerana akhirnya saya menemui jawapan akan derita hati saya menanggung takut, bersalah pada ibu bapa dan sering berasa diri dilaknat Tuhan. Sehingga sekarang, saya berasa doa saya yang bertahun itu dimakbul Tuhan kerana saya masih belum ada anak walau puas berdoa dan berubat.

Saya masih terus berahsia dari pengetahuan suami, ibu bapa dan semua orang sehingga tertulisnya surat ini.

Apakah yang perlu saya buat? Saya berasa seperti terhimpit dengan balasan Tuhan dan doa-doa saya.

n Norish, Simpang Ampat, Pulau Pinang.

Norish,

Puan tidak perlu menyalahkan diri sendiri dan mengenangkan rahsia lama tersebut. Sebaliknya puan perlu berjumpa doktor untuk memastikan punca sebenar kenapa puan dan suami belum dianugerahkan anak. Masalah puan ini tidak ada kaitan dengan kisah silam tersebut dan puan perlu reda atas apa yang berlaku. Namun, untuk memastikan puan memperolehi anak, lakukan pemeriksaan kesihatan dan kesuburan. Dengan itu, puan dapat mengenal pasti punca sebenar dan tidak terhimpit dengan kisah silam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan