#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Jun 15, 2009

Naik turun mahkamah hanya kerana RM50

RAMAI bekas isteri mengharapkan bekas suami akan lebih prihatin dalam menjaga kebajikan anak-anak mereka selepas berlaku perceraian.

Namun harapan hanya tinggal harapan. Keadaan akan menjadi sebaliknya apabila mereka tidak lagi hidup bersama terutama apabila masing-masing telah mendirikan rumah tangga dan mempunya keluarga baru.

"Jika semua lelaki yang bercerai berfikiran terbuka dan memenuhi tanggungjawab mereka, tidaklah ibu-ibu tunggal naik turun mahkamah dan menebal muka untuk mendapatkan hak anak-anak," demikian mukadimah Delima (bukan nama sebenar) kepada saya.

Delima berusia awal 40-an telah lima belas tahun mendirikan rumah tangga dengan lelaki yang dicintai sepenuh jiwa raga.

Sayangnya perkahwinan mereka bahagia hanya sementara apabila hadir orang ketiga yang menggugat kebahagiaan rumah tangga.

Mereka dikurniakan empat orang anak berusia antara lapan hingga 15 tahun yang kesemuanya masih bersekolah.

Kepada saya, Delima meluahkan perasaannya terpaksa naik turun mahkamah hanya untuk mendapatkan nafkah RM50 seorang untuk anak-anaknya.

Bukan setakat sakit hati, sokongan suami dalam menyelesaikan perkara ini juga dingin. Malah dia langsung tidak mengambil berat dan menyifatkan tuntutan tersebut tidak penting kepadanya.

Kita ikuti luahan perasaan Delima untuk dikongsi bersama pembaca.

"Saya bukan berhasrat untuk mengaibkan kaum lelaki tetapi sekadar ingin perkara ini menjadi teladan dan menyedarkan golongan tersebut saja.

"Saya mengharapkan agar kaum bapa yang telah berpisah dengan isteri mereka supaya prihatin dan mengambil tanggungjawab sepenuhnya untuk memberi nafkah kepada anak-anak sejajar dengan kehendak agama.

"Saya merupakan salah seorang bekas isteri yang malang. Perkahwinan kami tidak bertahan lama sebab ada orang ketiga. Kerana tidak mahu pening kepala memikirkan diri dimadu, saya mengambil keputusan berpisah. Empat orang anak tinggal bersama saya sebab bapa mereka tidak mahu menjaga mereka.

"Bayangkan telah berpuluh kali saya naik turun mahkamah sejak bercerai lima tahun lalu. Tak juga selesai, malah semakin sulit kerana suami langsung tidak mahu datang ke mahkamah.

"Bukan banyak pun yang saya tuntut, sekadar RM50 seorang. Jumlahnya hanya RM200, tidak sampai pun juta-juta.

"Tapi macam saya katakan, seksanya Allah sahaja yang tahu.

"Saya terpaksa mengambil cuti, tinggalkan anak-anak sendiri mengurus diri mereka dan habiskan wang untuk tambah minyak dan sebagainya.

"Hasilnya sampai hari ini tak ada. Bukan nak dapat RM50 yang dituntut, dipanggil untuk berbincang atau menyelesaikan kes pun tidak. Sebabnya suami tidak mahu datang untuk selesaikan masalah kami.

"Sedangkan saya telah maklumkan kepadanya tentang hajat saya. Bukan dia tinggal jauh, hanya 30 km dari rumah saya dan anak-anaknya tinggal.

"Tempat kerjanya juga saya tahu tapi tidak ada tindakan diambil terhadapnya walaupun telah macam-macam saya usahakan. Akhirnya kes terbengkalai begitu sahaja.

"Tambah memeritkan saya tidak diberi peluang untuk menjelaskan kesulitan yang saya alami untuk membesarkan anak-anak yang seramai empat orang itu kepada bekas suami.

"Sebaliknya dia menyalahkan saya kerana terlalu pentingkan diri sendiri dan berkira dengan anak-anak.

Alasannya sebab saya bekerja sedangkan dia kini sudah ada anak lain dengan isteri barunya. Patutkah seorang bapa berkata begitu.

"Habis anak yang saya jaga itu anak siapa? Bukankah darah daging dia juga. Dia langsung tidak mahu menerima kenyataan yang anak dia yang saya pelihara empat orang itu perlukan belanja untuk belajar dan hidup mereka.

"Bayangkan bapa jenis apa itu, sanggup ketepikan anak-anak kerana sudah ada isteri baru dan anak baru. Tergamaknya dia berkata begitu.

"Dia juga selalu ungkit duit gaji saya. Apa kena-mengena dia dengan duit gaji saya. Suka hati saya nak buat apa dengan duit saya, kami sudah tidak ada ikatan apa-apa.

"Kata dia saya tidak patut ungkit tentang nafkah anak yang dia tidak beri sebab saya ada kerja dan boleh tanggung mereka.

"Betul saya boleh tanggung, tapi mana tanggungjawab dia sebagai bapa? Mana kasih sayang dia pada anak-anak? Ada dia datang menjenguk dan bertanya khabar anak-anak?

"Masa kami hendak berpisah dulu dia mati-mati tidak mahu jaga anak-anak. Tak apa mengalah, saya yang ambil. Memang saya tidak akan beri kepada dia sebab anak-anak pun tidak mahu.

"Tidak sampai setahun bercerai, dia sudah berkahwin lain dan sekarang ada seorang anak, habis zuriat dia yang empat orang ini, bagaimana?

"Saya pelik dengan orang lelaki zaman sekarang. Kahwin cerai, kahwin cerai, kemudian pasang dua, tiga empat. Kahwin seronok tapi bab nak bagi nafkah anak isteri berkira dan lepas tangan.

"Bagaimanapun saya tidak mengatakan semua lelaki begitu. Ada juga yang baik dan bertanggungjawab tetapi majoritinya macam bekas suami, tidak berhati perut dan lepas tangan.

"Anak-anak langsung tidak mahu berjumpa bapa mereka dengan alasan bapa mereka tidak ambil peduli. Kalau saya suruh telefon mereka tidak mahu. Puas juga saya pujuk tapi mereka enggan. Saya tahu anak-anak terasa hati.

"Mana tidaknya, dengan anak-anak isteri baru dia boleh habiskan wang. Bawa mereka bercuti, membeli-belah dan sebagainya tetapi anak-anak dengan saya langsung dia tak ambil kisah.

"Sehinggakan anak-anak berkata , kalau mama tak cukup duit tak apalah, kami tak payah tuisyen dan pergi kokurikulum di sekolah.

"Tapi saya tidak sampai hati sebab saya mahu mereka juga menikmati zaman sekolah seperti anak orang lain yang tidak bermasalah.

"Saya mahu anak-anak saya mendapat pendidikan sempurna dunia akhirat demi masa depan mereka. Biarlah saya susah asalkan anak-anak gembira.

"Saya berharap bekas suami akan insaf dan melaksanakan tanggungjawabnya terhadap anak-anak dengan baik sebelum dia menutup mata. Kalau di dunia dia terlepas, di akhirat balasannya pasti menanti.

"Sebagai ibu, saya mengharapkan yang terbaik untuk anak-anak saya . Semoga Allah SWT melindungi mereka di mana sahaja mereka berada,'' Delima menutup cerita.

Itulah risikonya apabila berlaku penceraian. Tapi saya tidak menyalahkan Delima dalam perkara itu kerana semuanya adalah ketentuan Allah s.w.t

Bagaimanapun saya berharap masalah yang Delima hadapi ini akan segera berakhir bagi dia menikmati hidup baru yang lebih ceria bersama anak-anak yang dikasihi.

Seperti yang saya katakan, tidak semua perkahwinan membawa bahagia demikian juga dengan Delima yang terpaksa menerima hakikat dirinya kini seorang ibu tunggal beranak empat.

Namun saya kagum dengan kekuatan dan ketabahan Delima mengharungi hidup bersama anak-anaknya . Kekuatan inilah yang membantu meringankan masalah yang ditanggung.

Hidup dikelilingi zuriat yang menjadi permata hidup merupakan satu pengorbanan yang tidak ternilai. Mudah-mudahan segala apa yang Delima lakukan akan mendapat ganjaran setimpal

Pada masa yang sama teruskan usaha menuntut hak anak-anak. Walaupun RM50, ia tetap wang yang boleh membantu meringankan beban Delima. Jangan putus asa, setiap usaha pasti ada ganjarannya.

Kepada kaum Adam yang mungkin melupakan tanggungjawab mereka terhadap anak-anak selepas mempunyai keluarga baru, insaflah, kembali ke pangkal jalan, sedarlah bahawa anak-anak adalah anugerah Allah yang tidak ternilai, ia perlu dijaga dan diberi didikan agar menjadi insan berguna kepada agama, bangsa dan negara.

Semoga Delima dan anak-anak bertemu sinar bahagia yang mereka cari dalam perjalanan hidup yang masih panjang ini.

Mengundur diri, pesanan telus saya, hidup adalah ujian yang sering datang silih berganti dan berakhir dengan kebahagiaan walaupun kadang kala datangnya agak terlewat.

Salam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan