#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Mei 26, 2010

Wanita Lebanon makin berani bersuara

Utusan Malaysia

BUKAN sekali tapi sudah tiga kali Doha mengalami insiden diserang dan diganggu secara seksual oleh pemandu teksi yang dinaikinya pada siang hari.

Mengambil pengajaran daripada kejadian tersebut dia menyertai sekumpulan wanita di Beirut, ibu negara Lebanon, untuk bersuara menentang sebarang bentuk keganasan dan gangguan seksual.

Walaupun secara umumnya isu seksual dianggap tabu oleh masyarakat di negara Arab itu, kumpulan aktivis tersebut meneruskan usaha kempen mereka bagi meningkatkan kesedaran.

Kempen turut membabitkan iklan televisyen yang menunjukkan seorang pekerja bernama Salwa dipanggil masuk ke pejabat bosnya. Apabila dia memasuki pejabat tersebut, bosnya dilihat sedang enak berehat di kerusi sambil menghisap cerut dan melayangkan borang kenaikan pangkat ke arah Salwa.

Salwa dengan gembira mengambil borang tersebut dan pada masa sama bosnya cuba menciumnya. Dengan wajah merah padam menahan marah, Salwa melayangkan beg tangannya ke arah lelaki tersebut sebelum menghempas pintu meninggalkan pejabat tersebut.

"Kami bukan berkhutbah mengenai keganasan. Mesej kami adalah untuk menggalakkan wanita agar mempertahankan diri mereka dan tidak takut dengan stigma masyarakat," kata Leen Hashem dari IndyACT, sebuah pertubuhan buka kerajaan yang menyokong kempen tersebut.

Walaupun Lebanon dianggap sebuah negara yang lebih 'kebaratan' berbanding negara-negara jirannya di dunia Arab, ia tidak mempunyai undang-undang seperti di Barat yang menghukum perbuatan yang dianggap sebagai gangguan seksual seperti kata-kata yang berbaur lucah mahupun sentuhan fizikal.

Hampir setiap hari wanita di negara itu mengalami gangguan seksual sama ada di jalan raya, tempat kerja atau ketika menggunakan pengangkutan awam.

Menurut kajian pada 2007 oleh Kementerian Hal Ehwal Sosial Lebanon, tiga aduan gangguan seksual dan rogol difailkan di negara itu setiap minggu.

Bagaimana pun aktivis berkata, angka tersebut jauh lebih rendah daripada realiti sebenar.

"Malangnya fenomena ini terus berlarutan dan semakin meningkat.

"Bagi kebanyakan wanita yang menjadi mangsa gangguan seksual, isu tersebut masih tabu di kalangan masyarakat. Jadi slogan kami, Jangan Segan - Bersuaralah. "

Seorang pekerja sosial di Majlis Rakyat Lebanon Menentang Keganasan Keatas Wanita, Raghida Ghamlouch, berkata stigma masyarakat menjadikan mangsa tidak berani untuk bersuara.

"Masyarakat Lebanon masih didominasi oleh lelaki dan kesalahan selalunya diletakkan pada wanita.

"Wanita juga kerap diberi mesej yang salah. Mereka diberitahu bahawa adalah salah menahan teksi di jalan raya, atau berpakaian tertentu, atau jika mereka balik lambat dan sebagainya.

"Bagi wanita dewasa pula senarionya lebih teruk. Mereka dituduh dengan sengaja menggoda lelaki," katanya.

Satu lagi faktor yang menyebabkan mangsa-mangsa keganasan seksual lebih suka berdiam diri ialah, undang-undang yang tidak adil di mana gangguan seksual tidak dianggap sebagai perbuatan jenayah.

Malah perogol yang didapati bersalah boleh terlepas hukuman jika dia bersetuju untuk berkahwin dengan mangsa.

"Polis sendiri kerap mencemuh dan memperolok-olokan wanita yang datang ke balai polis untuk memfailkan aduan mengenai gangguan seksual atau keganasan domestik," kata Leena.

Sementara itu Raghida memberitahu, pihak berkuasa Lebanon masih tidak dapat memahami bahawa mangsa-mangsa ini takut nyawa mereka terancam dan kadang kala terpaksa mendapatkan rawatan psikologi untuk mengatasi trauma yang dihadapi.

"Mangsa biasanya akan mengalah dan berputus asa kerana mereka sedar walau apa juga yang mereka lakukan akhirnya mereka juga yang menjadi mangsa," katanya.

Pendapat tersebut diakui oleh seorang mangsa, Joy, 18 yang sehingga sekarang masih terbayang bagaimana seorang pemandu teksi mencabulnya dengan menyentuh alat sulitnya.

"Saya menjerit dan menangis tetapi dia tetap tidak peduli. Saya terpaksa melompat dari kereta. Sampai sekarang terasa sakitnya. Mereka yang melakukan keganasan ke atas wanita harus masuk penjara," katanya.

Sementara itu kempen yang dilancarkan oleh kumpulan aktivis wanita tersebut semakin menampakkan hasil.

Begitupun, mereka menggesa banyak lagi langkah perlu diambil bagi memastikan mangsa berasa selamat untuk bersuara dan mengambil tindakan.

"Jika aduan meningkat, mungkin pada waktu itu pihak berkuasa tidak boleh mengabaikan begitu saja. Mungkin waktu itu baru mereka nampak masalah sebenar," kata Leena.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan