#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Khamis, Mei 27, 2010

Pulang semula anakku

Oleh Murni Wan Omar

murni@hmetro.com.my

2010/05/27

KUALA LUMPUR: “Kali terakhir saya berjumpa dengan Hana, dia masih menyusu badan,” kata seorang wanita dengan linangan air mata ketika memberi keterangan dalam prosiding permohonan suaminya yang mahu mendapatkan hak jagaan bersama bayi berusia 22 bulan itu.

Pegawai Penyelidik di Institut Penyelidikan Perubatan Malaysia (IMR), Farah Shamsuddin, 31, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini, semalam, bahawa dia membantah permohonan suaminya Lenardi Amnisar Yuliawiratman, 32, kerana sebagai ibu dia lebih layak.

“Saya ibunya dan dia masih lagi kecil serta masih menyusu badan. Saya minta kerjasama supaya kembalikan semula Hana. Saya memohon fasakh dari Lenardi Amnisar kerana dia mendera dari segi fizikal dan mental ketika kami tinggal bersama.

“Saya tidak tahu di mana dia (Hana) sekarang, suami saya larikan dia sejak 16 Januari 2010. Kali terakhir saya benarkan berjumpa atas permintaan Lenardi sendiri dan juga jaminan daripada peguam bahawa dia akan memantau pertemuan itu,” katanya ketika menjawab soalan peguam syarie Mohd Noor Bahari.

Selain Mohd Noor, Farah juga diwakili peguam syarie Sa'adiah Din manakala Lenardi Amnisar yang memohon untuk hak jagaan bersama serta bergilir iaitu 15 hari bersamanya dan 15 hari bersama Farah, tidak hadir dan tidak ada pihak mewakili selepas peguam sebelum ini menarik diri.

Pasangan itu bernikah pada 2 Mac 2007 sebelum tinggal berasingan sejak April 2008, mereka dikurniakan seorang cahaya mata Daanya Hana Leanora yang dilahirkan pada 22 Julai 2008.

SA'ADIAH: Siapa yang beri nafkah anak? FARAH: Saya sendiri.

SA'ADIAH: Dia (Lenardi) pernah memberi nafkah anak? FARAH: Ada ketika itu, saya baru melahirkan Hana dan suami ada beri RM1,000 yang katanya untuk perbelanjaan selama tiga bulan. Itu saja yang dia berikan.

SA'ADIAH: Sebelum ini mahkamah ada keluarkan sebarang perintah yang melucutkan hak jagaan anak kepada puan? FARAH: Tidak pernah.

SA'ADIAH: Ada pernah Puan dikenakan sebarang tindakan mahkamah? FARAH: Tidak pernah.

1 ulasan: