#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Mei 26, 2010

Pasangan lakukan maksiat dikecam

Sinar Harian

BAGAN NAKHODA OMAR – Penduduk Kampung Banting di sini tidak akan teragak-agak mengambil tindakan sendiri terhadap pasangan bukan muhrim yang ditangkap melakukan maksiat di kampung berkenaan.

Ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Kampung Banting Bagan Nakhoda Omar, Muhamad Bajuri Ibrahim, 50, berkata, penduduk kampung menyedari ada kereta dan pasangan muda dari luar yang masuk ke kampung untuk melakukan perbuatan terkutuk itu.

Katanya, perlakuan tidak bermoral itu berlaku di tiga lorong antara Tebuk Haji Omar dan Tebuk Haji Mat Saman.

“Sebelum ini mungkin ada, tapi kami tidak perasan. Namun sejak akhir-akhir ini, ia berlaku. Sebaik kita menyedari masalah ini, kita pantau dan lihat lokasi yang menjadi pilihan mereka.

"Kita mengenal pasti antaranya disebabkan lorong tersebut sunyi dan dikelilingi kebun sawit dan pisang serta tiada rumah penduduk di kawasan itu.

“Selain itu, mereka memilih lokasi dekat pokok rimbun supaya terlindung daripada pandangan penduduk. Bagaimanapun, kami tidak dapat melakukan apa-apa dengan pokok tersebut memandang pemilik kebun tidak menetap di sini,” katanya.

Menurutnya, pasangan tersebut tidak mengira masa dan berani memasuki kampung itu untuk melakukan maksiat pada waktu siang ketika penduduk keluar bekerja.

“Kita percaya dan yakin mereka melakukan maksiat. Kita ada menerima aduan dan ada juga antara penduduk pernah melihat aksi mereka. Pernah satu ketika, penduduk yang terserempak dengan pasangan berkenaan hampir dirempuh ketika pasangan tersebut cuba melarikan diri,” katanya.

“Pada masa sama, kita yakin lorong-lorong ini menjadi tempat mereka melakukan maksiat daripada barang-barang yang ditinggalkan, antaranya kondom dan tisu,” katanya.

Baginya, mungkin sukar jika penduduk bertindak sendiri, tetapi dengan adanya maklumat antara satu sama lain, penduduk akan bergerak secara berkumpulan untuk membanteras.

“Amaran keras daripada penduduk kampung. Jangan lakukan maksiat di tempat kami kerana kami mungkin mengambil tindakan sendiri jika kami melihatnya sendiri. Sekarang kita sedang cuba memantau keadaan ini dan penduduk yang duduk berhampiran lorong turut bekerjasama memberikan maklumat,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi JKKKP Hashim Ramli berkata, bukan hanya perlakuan maksiat malah lorong itu dan kawasan sekitar pantai kampung berkenaan turut dijadikan lokasi penyalahgunaan dadah.

“Kita sentiasa memantau dan sedang memerhatikan. Bagi sesiapa pun yang menjadikan kampung ini sebagai tempat melakukan salah laku moral perlu menghentikannya.

"Kegiatan ini sesuatu yang ditentang dan kita tidak mahu membiarkan perkara ini terus berlaku,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan