#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Mei 26, 2010

Pil dunia fantasi

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro. com.my2010/05/25

KUALA LUMPUR: “Harga murah 50 sen sebiji...tapi kalau mahu ‘power’ kena telan 10 biji sekali gus,” itu pengakuan seorang remaja yang ketagih mengambil pil Nospan dan Dextromethorphan untuk mendapatkan kepuasan seks selain melupakan masalah keluarga.


Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Agip, 18, memberitahu, pil terbabit mempunyai pelbagai ‘khasiat’ antaranya mampu melupakan apa saja masalah selain mampu membuatkan dia berkhayal soal seks ketika waktu santai.

Menurutnya, pil berkenaan popular di kalangan remaja yang fikiran mereka bercelaru dan mahukan keseronokan bagi tempoh tiga hingga lima jam.

“Biasanya pil putih ini ditelan bersama air bikarbonat dan kesannya boleh dirasai kira-kira 10 minit kemudian.

“Sukar untuk menjelaskan perasaan ketika dalam keadaan khayal tapi semuanya jadi seronok. Malah apa yang dibayangkan seolah-olah jadi kenyataan dalam mimpi,” katanya selepas ditemubual wartawan Harian Metro sejurus serbuan dilakukan pegawai Penguat kuasa Farmasi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di sebuah premis menjual ubat di Damansara, di sini.

Menurutnya, ada di kalangan rakannya turut menggunakan pil terbabit untuk mendapatkan rasa lebih seronok ketika berasmara.

“Biasanya, pil itu mampu merangsang nafsu seks dan ramai yang ‘terbabas’ ketika memakannya ketika bersama buah hati” katanya.

Dia berkata, pil terbabit sebelum ini diperkenalkan kepadanya oleh seorang rakan sekolah yang memberitahu membelinya dari sebuah kedai ubat.

“Mulanya saya ingin menelan dua biji sekali gus namun rakan saya memberitahu jangan makan dua biji sebaliknya makan satu biji saja pun sudah terasa ‘power gila’.

“Namun lama kelamaan, jumlah pil terbabit semakin meningkat dari semasa ke semasa berikutan kesannya semakin berkurangan. Akibatnya saya perlu makan sehingga lima biji pil sekali gus untuk merasai kesannya,” katanya.

Penularan pil khayal psikotropik murah di kalangan pelajar semakin serius kebelakangan ini apabila pelbagai jenis pil psikotropik murah mampu menjadi pilihan remaja antaranya Nospan, Dormicum, Apo-Diazepam, Stilnox yang mampu dibeli semurah hanya 50 sen.


Terbaru, seramai 14 pelajar termasuk tiga perempuan ditahan ketika berada dalam keadaan khayal, dipercayai selepas mengambil pil itu di sebuah sekolah di Penanti, Pulang Pinang, baru-baru ini Semua pelajar yang berusia lingkungan 13 hingga 14 tahun itu ditahan dalam keadaan khayal, disyaki selepas mengambil pil berkenaan di dalam kawasan sekolah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan