#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Khamis, Mei 27, 2010

Temui jalan penyelesaian

Harian Metro
2010/05/27


KUALA LUMPUR: Proses tuntutan nafkah edah dan tertunggak bekas isteri Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Muar, Datuk Kadar Shah Sulaiman Ninam Shah dijangka menemui jalan penyelesaian pada 19 Jun ini.

Ia berikutan kedua-dua pihak iaitu Datin Fauziah Haron, 53, yang diwakili peguam syarie Kamar Ainiah Kamaruzaman dan Kadar Shah, 62, diwakili Sulaiman Abdullah memaklumkan mereka kini dalam proses perbincangan di peringkat akhir.

Kamar Ainiah berkata, kedua-dua pihak kini dalam proses untuk meneliti perjanjian yang akan ditandatangani dan butiran pelaksanaan serta akan mengemukakan kepada mahkamah secepat mungkin sebelum tarikh sebutan yang akan datang, Hakim Syarie Mohd Shukor Sabudin menetapkan 19 Julai ini untuk merekodkan penyelesaian kedua-dua pasangan itu. Sebelum ini, Mahkamah Tinggi Syariah membenarkan Fauziah menuntut haknya termasuk nafkah edah, mutaah dan harta sepencarian hasil perkahwinannya dengan Kadar Shah. Kadar Shah sebelum ini membantah permohonan wanita itu atas dakwaan Fauziah tidak mempunyai locus standi (hak) selain mendakwa perkahwinan pada 20 Januari 1980 di Jakarta Timur, Indonesia, sebagai tidak sah kerana tiada dokumen atau sijil pernikahan. Tetapi, mahkamah memutuskan Fauziah mempunyai locus standi kerana selepas 27 tahun perkahwinan kedua-dua pihak dalam keterangan mengakui dengan suci hati wujud ikatan sah. Fauziah menuntut tuntutan mutaah, edah, wang yang diserahkan kepada defendan RM1.8 juta serta nafkah tertunggak dari November 2002 hingga November 2007 berjumlah RM600,000.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan