#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Khamis, Ogos 06, 2009

Suami kuat nafsu dijel 10 tahun

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my
06/08/2009

KUANTAN: “Apa salah seorang isteri dalam kehidupan suaminya apabila dia diheret, ditampar dan dicekik ketika melakukan persetubuhan hanya untuk melayan nafsu beberapa minit.

“Bukankah perhubungan itu sepatutnya dilayari dengan baik dan mendatangkan kepuasan kepada suami isteri,” kata Hakim Hassan Abdul Ghani di Mahkamah Sesyen di sini, semalam.

Hassan berkata demikian ketika menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun dan tiga sebatan terhadap seorang mekanik, Khairulhisam Abdul Khalid, 34, yang didapati bersalah terhadap tuduhan merogol dan meliwat isterinya yang berusia 32 tahun pada 19 April lalu.

Hakim juga berkata, isteri wajar dibelai dengan kasih sayang, bukan untuk dicederakan, justeru pasangan hidup lelaki itu berhak dilindungi daripada kekerasan suaminya.

“Keadaan saksi (mangsa) yang sebak ketika memberi keterangan dalam perbicaraan sudah cukup menggambarkan keperitan hidup dilaluinya bertahun-tahun sejak bersuamikan tertuduh.

“Namun, saksi terpaksa mendiamkan diri untuk mempertahankan rumah tangga dibina serta zuriat perempuan yang kini berusia lapan tahun,” katanya.

Hassan berkata, mahkamah memuji sikap isteri tertuduh yang sanggup mendedahkan keaibannya selepas tidak lagi mampu bertahan dengan perlakuan ganas suami sendiri.

“Walaupun pendedahan saksi ibarat membuka pekung di dada, perbuatannya akan jadi sumber inspirasi kepada wanita lain yang menghadapi masalah sama.

“Mahkamah tidak nampak mengapa tertuduh sewenang-wenangnya berbuat begitu terhadap isteri sendiri dan mengapa dia mengulangi perbuatannya walaupun sudah berjanji tidak berbuat demikian.

“Jika tertuduh berani melakukan perbuatan itu berulang-ulang, maka dia juga mesti berani menerima hukuman dikenakan,” tegasnya.

Khairulhisam menghadapi dua pertuduhan iaitu melakukan serangan seksual terhadap isterinya yang bekerja sebagai setiausaha sehingga menyebabkan kecederaan pada jam 3.15 petang, 19 April lalu.

Tertuduh juga didakwa dengan sengaja melakukan hubungan seks dan aktiviti seksual tidak diingini pasangannya apabila meliwat isteri lima minit selepas melakukan kesalahan pertama.

Bagi pertuduhan pertama, Khairulhisam dihukum penjara maksimum lima tahun mengikut Seksyen 375A Kanun Keseksaan, manakala bagi pertuduhan kedua, dia dihukum penjara 10 tahun dan tiga sebatan mengikut Seksyen 377C kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan.

Hassan menetapkan hukuman bagi setiap pertuduhan kes itu yang pertama dibicarakan di negara ini membabitkan seksyen berkenaan sejak Kanun Keseksaan dipinda dua tahun lalu, berjalan serentak mulai semalam.

Pendakwaan kes itu dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Law Chin How, manakala tertuduh diwakili peguam Syed Azimal Syed Abu Bakar.

Mengikut fakta kes, kejadian berlaku ketika mangsa mengeluarkan baju dari mesin basuh di rumah mereka apabila tiba-tiba ditarik keluar suaminya yang kemudian mengheretnya ke bilik tidur untuk melakukan hubungan seks.

Mangsa enggan melakukan persetubuhan dan meminta suami melepaskannya tetapi permintaan itu tidak diendahkan, sebaliknya dia dicekik dan ditampar serta diugut supaya menurut perintah.

Tertuduh kemudian menyetubuhi isterinya secara paksa walaupun mangsa merayu supaya dilepaskan.

Sambil tangan kirinya mencekik leher mangsa, tertuduh kemudian secara paksa melakukan seks luar tabiie terhadap isterinya tanpa mempedulikan jeritan dan tangisan wanita itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan