#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Selasa, Ogos 18, 2009

Di cerai kerana ingkar arahan suami

Rania terpaksa keluar bekerja bagi tampung keperluan anak sakit walaupun suami tidak benarkan

HATI Rania (bukan nama sebenar) tidak keruan. Apakah yang harus dilakukan? Perlukah dia hanya berdiam diri saja? Pada siapakah dirinya hendak mengadu? Satu persatu soalan bermain di dalam fikirannya. Sukar benar baginya hendak mencari penyelesaian. Fikirannya pula menjadi semakin kusut.

Rania teringatkan peristiwa yang berlaku sebulan lalu. Mengingatkannya semula, tiba-tiba hatinya berasa sayu. Inikah kesudahannya cinta dan kasih sayang yang dipupuk hampir 15 tahun. Dalam sekelip mata saja, segala-galanya punah ranap. Pertengkaran dengan suaminya hari itu, meninggalkan luka yang perit sekali untuk ditanggung Rania. Sama sekali tidak terduga, suaminya akan melafazkan tutur kata itu.

Rania pasti, suaminya itu tidak akan bermain dengan kata-kata itu. Sebaliknya, itulah sebenarnya yang dimaksudkan. Lagipun, pertengkaran itu bukan yang pertama, tetapi sudah banyak kali dan isunya tetap sama. Suami tetap tidak membenarkannya bekerja semula biarpun sudah beratus kali Rania merayu memberikan keizinan berbuat demikian.

Sebagai amaran - suaminya berkata, kalau Rania keluar bekerja semula maka jatuhlah talak. Mendengar kata-kata itu tersentap jantung Rania mendengarnya. Namun, kata-kata seumpama itu pernah diucapkan suaminya setahun yang lalu. Isunya juga adalah sama. Rania tidak boleh bekerja semula, jika meneruskan juga hajat itu maka akan ada padah yang menimpa perkahwinan mereka.

Peristiwa yang berlaku setahun dan sebulan lalu itu benar-benar menghantui Rania. Kali ini dirinya tidak boleh berdiam lagi. Rania perlu mencari kepastian. Dua hari lalu, Rania melanggar ‘amaran’ suaminya. Rania terpaksa bekerja semula, duit simpanan semakin surut. Masalah kesihatan anak bongsu mereka yang memerlukan rawatan dengan perbelanjaan yang banyak begitu membimbangkan. Sedangkan, suaminya bagaikan tidak endah apa yang berlaku, sebaliknya lebih mementingkan teman wanita dikenali setahun lalu.

Akhirnya, Rania menghubungi rakan baik bagi mendapatkan pandangan. Teman baik menasihatkannya mengambil khidmat peguam syarie untuk membantu menyelesaikan hal itu.

Maka bermulalah perjalanan yang lebih memilukan Rania, tetapi dirinya tiada pilihan. Perkara itu perlu dibawa ke Mahkamah Syariah dan melalui peguam syarie, Rania memfailkan permohonan pengesahan cerai terhadap suaminya. Namun, bukan mudah keputusan itu dibuat dan jika boleh Rania tidak mahu berdepan dengan semua itu.

Malu pada keluarga dan rakan, fobia turun naik mahkamah serta sedih memikirkan kehancuran rumah tangga yang dibina menyebabkan dirinya berasa terus tertekan. Lagipun, sepanjang usia 41 tahun hidupnya, belum pernah lagi kaki Rania menjejakkan kaki ke Mahkamah Syariah. Apabila kes difailkan mahu tidak mahu, Rania harus melalui semua itu. Rania cuba membina kekuatan diri sendiri dan membiasakan diri dengan semua keadaan itu.

Pada awal perjalanan kes, mahkamah syariah menolak permohonan pengesahan cerai berkenaan berikutan Rania gagal mengemukakan saksi untuk mengukuhkan dakwaannya. Kemudian, kes itu terpaksa ditangguhkan pada suatu tarikh ditetapkan apabila hakim asal yang mengendalikan perbicaraan kes itu tidak hadir kerana mengikuti kursus. Begitulah antara liku-liku yang terpaksa diharungi sehinggakan tidur malamnya tidak pernah lena dan sering diburu mimpi-mimpi ngeri.

Sehinggalah lima bulan berlalu, akhirnya terjawab juga soalan itu. Mahkamah Rendah Syariah mengesahkan mereka bercerai talak satu selepas Rania melanggar lafaz taklik suaminya. Hakim dalam keputusan penghakimannya, mengesahkan perceraian itu selepas Rania (plaintif) melanggar lafaz taklik bekas suaminya, (defendan) apabila dia kembali bekerja. Berikutan itu, mahkamah mengesahkan perceraian berlaku dengan talak satu. Mahkamah turut memerintahkan Rania yang bertindak sebagai plaintif beredah selama tiga bulan dari tarikh dia melanggar lafaz taklik.

Rania pasrah dengan keputusan itu. Tiada langsung riak wajah gembira yang dipaparkan sebaik saja kakinya melangkah ke luar Mahkamah Syariah. Runtuh sudah mahligai 15 tahun yang dibina. Namun, dirinya sedar kehidupan baru harus dibina dan amat berharap meskipun sudah bercerai, bekas suami tidak lupa tanggungjawab untuk memberi nafkah kepada dua anak hasil perkahwinan lalu mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan