#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Ogos 10, 2009

Bertudung sebab kekasih

ARKIB : 09/08/2009
Sumber : Utusan Malaysia

ASSALAMUALAIKUM kak putri dan pembaca ruangan ini..
Hati saya terdetik untuk meluahkan apa yang terpendam di hati ini. Sebelum itu, biarlah saya mengenalkan diri terlebih dahulu. Nama saya Miza, saya berumur 20 tahun dan baru menamatkan pengajian di salah sebuah IPTA. Saya mempunyai seorang teman lelaki yang berumur 20 tahun juga dan dia masih menuntut di salah sebuah IPTA lain di Malaysia. Saya telah mengenalinya sejak setahun lalu. Yang menjadi masalah kami ini adalah dia tidak boleh menerima cara pemakaian saya dan juga pergaulan saya.

Saya bukanlah dikategorikan sebagai seorang perempuan yang sosial dan juga seorang seksi. Pernah dulu saya mengikut caranya dengan mengubah imej dengan bertudung, tapi setelah saya mengikut caranya masih ada lagi yang tak kena sehinggakan saya dah tak tahu untuk berbuat apa lagi. Dalam perhubungan kami yang telah hampir setahun ini, berbagai bagai dugaan yang telah kami tempuhi yang kadangkala membingungkan hati dan perasaan saya.

Kami pernah berpisah ke seminggu, sebulan lamanya. Tetapi dia tak dapat melupakan saya, dan kami pun menyambungkan hubungan kami semula. Saya tak tahu apa lagi yang perlu saya lakukan untuk dia supaya dia boleh menerima saya seadanya dengan menerima kebaikan dan keburukan diri saya ini.

n Yang Bingung, Perak

Yang Bingung,

BERCINTA itu memang indah namun pelbagai cabaran yang perlu kita lalui untuk merasai nikmatnya. Tidak perlu gusar jika anda benar-benar yakin cinta tersebut. Perselisihan sering terjadi hingga mengundang salah faham. Putri yakin adik cuba memuaskan hati kekasih.

Namun, jangan sampai ia membuatkan adik berasa runsing. Menurut cerita adik, dia tidak boleh menerima cara pemakaian dan pergaulan adik. Namun, adik bukanlah seorang yang sosial. Apa yang membuatkan adik risau ialah setiap perubahan yang adik lakukan menjadi serba tidak kena di depan kekasih adik. Cinta bukanlah berdasarkan penampilan semata-mata. Jika benar kekasih adik menyintai adik, dia akan menerima diri adik seadanya.

Mungkin juga dia inginkan adik berpakaian lebih sopan. Jika bertudung, mungkin pakai baju yang longgar. Bagi menjernihkan hubungan tersebut, adik perlu berbincang dengannya. Tanya apa yang dia inginkan. Tetapi lakukannya dengan ikhlas.

Pesan Putri, jangan mengubah penampilan semata-mata kerana kekasih. Perubahan perlu dilakukan dari hati tanpa paksaan. Semoga adik dan kekasih peroleh jalan penyelesaian dan bahagia.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan