#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Ogos 03, 2009

Berbincanglah untuk selesai masalah

ASSALAMMUALAIKKUM,

Saya suka membaca artikel-artikel yang pelbagai di akhbar. Sememangnya artikel seperti DCCK tak pernah saya kecualikan, kini 'Reaksi'.

Banyak juga mencuba untuk bertukar-tukar pendapat. Mungkin belum dapat menarik perhatian. Tak mengapa, dengan menulis saya telah mendapat kepuasan. Diharap pada satu ketika ada juga manfaatnya.


Saya setuju, sebagai anak kita mesti beralah. Bukan kepada ibu mertua sahaja tetapi ibu sendiri juga. Ini ajaran Islam. Waima orang yang lebih tua! Tambahan pila kita juga orang Melayu. Penuh dengan adap sopan santun.

Bagaimanapun, kita bukan malaikat, mesti ada dua hala, jika ada terhantuk hati, berilah kemaafan, kita manusia biasa, usah dipanjang-panjangkan.

Kembali pada al-Quran! Sifat Allah yang Pengampun dan Penyayang. Siapalah kita di dunia yang fana ini. Elakkanlah konflik. Berusahalah bertolak ansur. Demi manusia sejagat.

Saya juga banyak terbaca akan rumahtangga yang berantakan. Disebabkan mertua dan ipar duai. Disinilah kelemahan kita. Mengapa tak dapat kita cari jalan keluar dengan baik.

beragama
Para lelaki yang beragama islam adalah ketua keluarga. Di sini saya nampak kelemahan banyak para suami orang Melayu dan Islam yang saya kenal, bukanlah semua. Maka itu cerita-cerita keluarga ini yang penuh dalam akhbar-akhbar.

Fikirlah dalam islam adalah istimewa lelaki diberi kelebihan. Tetapi tanggungjawab juga adalah besar.

Dalam Islam lelaki diberi tempat yang baik. Mereka mengimamkan. Mereka ketua keluarga. Mereka menjadi wali. Mereka mendapat dua bahagian harta. Semua pasti ada sebab-sebab yang khas. Maka lelaki Islam mesti adil, mesti beramanah, mesti berani dan mesti bersedia.

Apabila berkahwin suami mesti mendidik isteri. Lelaki mesti berani menegur dan membimbing ahli keluarganya ke jalan yang diminta syariat dan syarak.

Adalah tanggungjawab semua suami memberi nafkah, membawa isteri di jalan Allah. Maka jika ada silap di mana-mana carilah jalan yang baik. Ajaklah isteri berbincang. Tegur dia.

Perceraian jalan terakhir, apa sebab sekalipun, ada cara dalam al-Quran mendidik isteri yang degil, yang jahat dan ganjaran isteri yang taat!

Maafkan isteri yang telah bertaubat, tidak boleh memukul dan mencederakan, tak boleh disakiti. Ada orang cerdik pandai untuk diajak berbincang iaitu ahli-ahli agama!

Yang berlaku ialah suami menipu, menafikan mencederakan dan menzalimi. Mengapa? Suami sendiri tidak membaca al-Quran! Allah beri kuota empat. Jika satupun tak boleh jaga bayangkan jika punya lebih daripada satu! Fikirlah anak-anak.

Jika ibu yang ditalakkan. Anak-anak berpecah belah. Tidak salah bermadu, tetapi berusahalah mendekati keluarga sedia ada. Berbincanglah. Kita sama-sama ada hati nurani. Dunia ini sementara, oleh itu takutlah kepada Allah. Kita akan di persoalkan setiap perlakuan kita.

Kita telah diberi akal. Fikirkanlah.

Salam.
*INN SUBANG.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan