#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Ogos 03, 2009

Dilema berpasangan

ARKIB : 02/08/2009
Sumber : Utusan Malaysia


SAYA ingin meminta pandangan dan nasihat mengenai hal keagamaan. Berikut ialah soalan saya: Kini, 'bercouple' atau perpasangan atau semakin menjadi-jadi dalam kalangan remaja.

Saya difahamkan oleh ustazah sekolah saya bahawa berpasangan merupakan suatu perbuatan yang dilarang dalam Islam kerana perbuatan ini boleh membawa kepada perlakuan maksiat seperti berzina.


Baru-baru ini, sahabat karib saya yang sedang dalam dilema sama ada ingin berpasangan ataupun tidak telah datang kepada saya untuk meminta pendapat saya dan saya telah menasihatkannya supaya tidak berpasangan kerana ia perbuatan haram.

Namun, saya mendapat tahu bahawa dia telah berpasangan beberapa hari yang lepas. Saya amat terkejut mendengar perkara tersebut. Perangai dia berubah semenjak berpasangan dan pelajarannya diabaikan. Saya amat sayang akan sahabat saya itu dan saya tidak mahu dia lalai dengan perkara tersebut dan tidak mahu dia terjerumus ke lembah maksiat.

Jadi, saya ingin meminta pandangan dan nasihat bagaimana saya boleh menasihati sahabat saya tersebut. Kalau boleh sertakan dalil-dalil yang menerangkan berkaitan perkara ini supaya sahabat saya sedar bahawa bercouple adalah perbuatan yang salah. Semoga dapat membantu saya.

Sekian, terima kasih.

Sahabat Prihatin, Kuantan, Pahang.

Sahabat Prihatin,
Syabas kerana anda berusaha untuk membantu sahabat. Namun, sebelum sebarang tanggapan dibuat, anda perlu menyiasat perhubungan sahabat anda yang sebenar. Tidak perlu membuat penilaian awal kerana anda perlu berbincang dari hati ke hati dengan sahabat anda.


Berkasih

'Berkawan biar seribu, berkasih biar satu'. Sering kita dengar bukan? Dalam konteks ini, berkawan itu, tidaklah menjadi satu kesalahan. Malahan, jika kita pandai dalam berkawan, ia akan membawa kegembiraan kepada kita. Menjadikan hari-hari kita semakin berwarna dengan kehadiran kawan-kawan di sekeliling kita.

Nabi Muhammad SAW menegaskan: "Apabila seorang lelaki dan wanita duduk bersama mereka ditemani teman ketiga (yang membisikkan kejahatan kepada mereka)." Konteks Perhubungan
Berlainan Jantina

Inilah firman Allah ta'ala"
"dan orang-orang beriman lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengah yang lain, mereka menyuruh berbuat makruf dan mencegah mungkar."

Dalam konteks ini, tiada halangan lelaki dan perempuan ajnabi berkawan dan bersahabat serta liqa' atau pertemuan dalam bekerjasama dalam perkara-perkara kebaikan seperti menuntut ilmu, program-program kebajikan dan jihad.

Perincian Dr Abdul Halil Abu Syuqqah (sahabat Dr Qardhawi),
1. Pertemuan dan kerjasama itu hendaklah dalam suasana serius
2. Menahan pandangan
3. Menghindari berjabat tangan
4. Mengenakan pakaian yang menepati syariat
5. Tidak bersesakan dan elok jika ada pemisahan
6. Menghindari suasana berdua-duaan di tempat sunyi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan