#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Selasa, Ogos 18, 2009

Perempuan tak perlu melatah

Bro dah agak dah, apabila akhbar ini menyiarkan artikel mengenai kelab poligami berserta dengan artikel yang menyokong poligami, ramai kaum wanita yang marah-marah, macam-macam mereka kata.

Ada yang kata, lelaki ni kalau bab kahwin suka sangat besar-besarkan, tambahan pula kalau soal hendak kahwin lebih daripada satu. Bro hairan kenapa ada yang beri respons marah-marah, relaksla.

Bagi Bro, sementara Bro menentang sebarang ketidakadilan kepada kaum wanita tetapi Bro rasa tidak salah untuk lelaki berkahwin lebih daripada satu. Ia dibenarkan oleh Islam untuk lelaki yang berkemampuan.

Perempuan yang takut suaminya berpoligami adalah perempuan yang tidak yakin kepada diri sendiri. Kalau mereka berasa sudah memberi layanan yang sewajarnya kepada suami mereka sudah pasti mereka tidak perlu takut apa-apa.

Lagipun kalau mereka menyokong suami berkahwin lain ia bukan satu dosa tetapi mampu memberikan pahala. Kadang kala lelaki ini bukannya hendak kahwin sangat tetapi mungkin mereka bosan dengan perangai si isteri.

contoh

Bro dah lihat banyak contoh bagaimana ada lelaki berkahwin lain kerana isteri mereka membosankan, dahlah garang macam singa betina lepas tu asyik dok ambil tau hal orang lain.

Selain itu, apa salahnya lelaki berpoligami kalau dia mampu, bukankah bagus kalau kemampuan si suami berkongsi secara halal dengan wanita-wanita lain.

Itu bagi Bro lebih baik daripada dia buat bukan-bukan kat belakang. Seperkara lagi, Bro juga tertanya-tanya kenapa perlu wujud istilah hubungan sulit bila si suami jatuh cinta dengan wanita lain.

Kalaulah hubungan itu bertujuan untuk berkahwin secara sah, Bro rasa istilah hubungan sulit tak wajar digunakan. Hubungan sulit ini acap kali sesuai untuk lelaki yang buat jahat dengan perempuan lain, kalau dia hendak kahwin lagi itu sesuai dengan tuntutan agama.

Namun bagi Bro, ini bukanlah bermakna lelaki boleh sewenang-wenangnya berpoligami, lihat dulu kemampuan, kalau hendak sara isteri yang ada pun dah tercungap-cungap, janganlah dok berangan nak tambah cawangan.

Apa pun dalam isu poligami ini, kaum perempuan tak perlu melatah, sebaliknya berfikiran terbuka dan sentiasa bermuhasabah untuk memahami bahawa apa juga yang dibenarkan oleh Allah pasti ada kebaikannya. Jumpa lagi minggu depan.

n Bro - Sokong aje, tak ada niat pun...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan