#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Ogos 10, 2009

Sayangilah dia selagi ada

Arkib : 09/08/2009
Sumber : Utusan Malaysia

Bro menerima satu e-mel yang cukup menyentuh perasaan iaitu berkaitan luahan seorang isteri yang kematian suaminya setahun lalu akibat barah.

Membaca setiap ayat dalam e-mel berkenaan, Bro berasa sebak kerana amat memahami betapa rindunya si pengirim e-mel itu terhadap arwah suaminya. Dia menceritakan bagaimana di siang hari dia tersenyum tetapi di malam hari dia merintih dan menangis seorang diri.

Dia menangis meratapi pemergian suaminya, dia rindukan belaian dan gurau senda yang kini semuanya hanya menjadi kenangan. Sebagai hamba Allah, Bro membalas e-melnya dengan memberikan sedikit nasihat.

Kepada semua kaum wanita terutamanya yang bergelar isteri sayangilah suami anda, penuhilah setiap hajatnya selagi ia tidak bercanggah dengan tuntutan agama.

Sesungguhnya ajal maut di tangan Allah, kita tidak tahu apa yang hendak terjadi di masa depan, mungkin hari ini kita menolak hajatnya, mungkin esok dia tiada lagi, ketika itu menyesal pun sudah tidak berguna lagi.

Jalankan tanggungjawab anda sebagai isteri dengan sebaik-baiknya kerana sesungguhnya apa juga yang anda lakukan untuk suami anda biarpun hanya menghidangkan secawan kopi, ia sudah mendatangkan pahala.

bercakap kasar

Janganlah bercakap kasar dan janganlah cuba hendak menjadi queen control. Sesungguhnya syurga anda terletak di bawah telapak kaki suami anda.

Mungkin ada di antara anda berbangga apabila mampu mengawal suami dan gembira melihat suami mengikut cakap anda sehingga timbul istilah 'takutkan bini', tetapi persoalannya apakah ia akan mendatangkan pahala?

Bro sentiasa percaya kehidupan suami isteri memerlukan kefahaman yang disulami dengan perasaan kasih, sayang dan cinta yang mendalam.

Bro tujukan pesanan ini kepada isteri-isteri yang mempunyai suami yang baik seperti mana arwah suami pengirim e-mel kepada Bro itu.

Ingatlah selagi orang yang kita cintai wujud di muka bumi Allah ini, sayangilah dia sepenuh hati kita. Mungkin ada perkara yang dia lakukan melukakan hati kita tetapi janganlah sampai kita membencinya.

Banyak-banyaklah berdoa kepada Allah agar rumah tangga kita diberkati sehingga akhir hayat.
Kepada pengirim e-mel tersebut, Bro doakan semoga roh Allahyarham suaminya dicucuri rahmat oleh Allah SWT.


n Bro - Al Fatihah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan