#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, September 04, 2009

Poligami satu syariat

ASSALAMUALAIKUM warahmatullah. Salam penuh kesejahteraan buat semua sahabat-sahabat seIslam. Semoga sentiasa berada di dalam keredhaan Allah. Saya berasa terpanggil untuk mengutarakan pendapat tentang persoalan ini, poligami.

Saya rasa pandangan yang diutarakan kadang-kadang melampaui adab kita sebagai seorang hamba Allah bahkan umat kepada baginda Rasul. Tidak boleh kita mengukur sesuatu hukum atau syariat Allah mengikut logik akal. Apabila Puan Mona mengatakan poligami hanya bersesuaian pada zaman Rasulullah s.a.w, puan seolah-olah mendahului pendapat para ulama'.

Saya tahu puan berasa tidak adil, tidak puas hati tetapi bukannya dengan mentafsirkan sesuatu hukum dengan logik akal. Puan sendiri tahu antara perkara yang disyariatkan oleh Allah juga berjihad pada jalan-Nya. Allah berfirman bahawa kamu memang tidak suka perkara ini tetapi inilah yang disukai Allah. Ada lagi banyak perkara di dalam syariat-Nya yang tampak bertentangan dengan logik akal.

Antaranya kuasa talak diletakkan pada tangan lelaki. Kalau dikatakan perempuan tidak sabar, tetapi zaman sekarang ini menyaksikan banyak perempuan yang menjadi ketua malah lebih bersabar daripada lelaki. Jadi, tidak boleh kita katakan kuasa talak diletak kepada lelaki kerana mereka lebih bersabar.

Pengurangan kuasa pada satu golongan di dalam Islam digantikan dengan satu kelebihan oleh Islam. Iaitu Islam meletakkan 'syurga di bawah tapak kaki ibu'. Islam menyuruh supaya didahulukan kehendak ibu daripada kehendak bapa. Keadilan apa yang puan cari sebenarnya? Islam sudah benar adil.

Adil bukan bermakna memberi kopiah kepada anak lelaki dan kepada anak perempuan juga kita memberi kopiah. Adil berlandaskan fitrah. Fitrah itu hanya Allah yang tahu. Berhati-hati dalam berkata-kata..

Bimbang kalau-kalau kita terjebak di dalam golongan yang mempertikaikan hukum Allah. Bukankah Allah pernah berfiman di dalam al-Quran yang bermaksud "Maka hendaklah kamu bersabar dengan hukum Allah"?

n Naurah Musyahidah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan