#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, September 04, 2009

Masih muda untuk bercinta

ARKIB : 30/08/2009
Sumber : Utusan Malaysia

NAMA saya Suria, saya berumur 20 tahun dan bekerja di salah sebuah syarikat yang agak terkenal di Johor. Saya mempunyai seorang teman lelaki yang berumur 20 tahun dan bekerja sebagai Juruteknik di Johor. Saya telah mengenalinya sejak setahun yang lalu.

Kami bercinta atas dasar cinta sesama kami. Dia telah berjanji akan melamar saya satu masa nanti. Masalahnya, ibu saya tidak merestui hubungan kami, kata ibu lagi dia inginkan saya mencari teman yang lain atau dia yang akan mencarinya sendiri. Dia juga pernah berkata teman lelaki saya ini budak kampung, muka tak lawa dan pelbagai lagi.

Saya hanya mendengar dan menipu ibu saya dengan mengatakan kami hanya berkawan, namun pada hakikatnya saya begitu menyayanginya. Saya juga pernah memberitahunya mengenai hal ini. Dia begitu marah dan kesal dengan sikap ibu saya. Jadi saya mengambil keputusan untuk meminta putus daripadanya.

Tetapi saya juga pernah terfikir mungkinkah ibu tidak menyukai lelaki itu kerana dia tidak mahu saya bercinta lagi kerana masih muda untuk memikirkan soal hati dan perasaan atau mungkinkah dia memandang harta.

Keluarga teman lelaki saya bukanlah seorang yang kaya tetapi bagi saya itu semua tidak penting. Hanya sikapnya yang sangat baik dan begitu menjaga saya dan menyayangi saya paling utama.

n Gadis mentah, Muar, Johor

Gadis mentah,

Pada usia yang muda, 20 tahun, pelbagai perkara boleh dilakukan selain memikirkan soal cinta. Adik sendiri pernah terfikir mungkinkah ibu tidak menyukai lelaki itu kerana adik masih muda untuk bercinta atau mungkinkah dia memandang harta.

Sebenarnya, bagi menjawab persoalan tersebut, adik perlu berterus terang dengan ibu adik. Nasihat Putri, dalam meniti sebuah perhubungan cinta, restu ibu bapa amat penting. Adik boleh jadikan ibu sebagai teman berbicara untuk meminta pendapat dan berkongsi masalah.

Bercinta atas dasar cinta sahaja tidak cukup kerana cinta itu lahir daripada perasaan dalam diri yang memerlukan komitmen pada masa hadapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan