#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Selasa, Julai 27, 2010

Malaysia paling murah

PETANG itu, seorang model kelahiran Brazil, Sheyla Hershey, 30, memilih untuk mengenakan pakaian sukan rona cerah untuk berjoging di kawasan kejiranannya di Houston, Texas, Amerika Syarikat.
Turut melakar nama sebagai Pemilik Buah Dada Terbesar Di Dunia yang direkodkan oleh Guinness Book of World Records, kelibat ibu muda ini sering mencuri perhatian apatah lagi jika dia mengenakan pakaian sukan yang nyata sendat pada bahagian dadanya.
Kelihatan selesa dengan penampilannya, Sheyla yang telah menjalani 30 pembedahan plastik terutamanya pada bahagian dada pernah memberitahu dia mempunyai impian untuk kelihatan sentiasa menarik.
"Semua orang memiliki impian dan ia sangat membahagiakan jika anda dapat menjadikannya satu kenyataan," ujarnya.
Biarpun dia dianggap sanggup mengabaikan faktor kesihatan dan keselesaan semata-mata untuk tampil cantik dan menggiurkan, Sheyla menegaskan, dia sanggup menjalani pembedahan kosmetik untuk membesarkan payu dara menggunakan implan kerana ia adalah satu daripada impiannya.
"Impian saya ialah untuk kelihatan lebih baik setiap hari. Malah saya sangat gembira jika payu dara saya membesar," ujarnya ketika ditemu bual oleh sebuah agensi berita antarabangsa dua tahun lalu.
Terbesar
Bagaimanapun, Sheyla kini dilaporkan berada dalam keadaan kritikal minggu lalu selepas menjalani pembedahan payu daranya yang terbaru di sebuah hospital.
Dalam temubual terbarunya bersama sebuah media tempatan, My FOX Houstan, dia memberitahu mengalami jangkitan akibat pembedahan tambahan pada bulan lalu dan disebabkan itu, sekumpulan doktor terpaksa melakukan pembedahan untuk mengeluarkan implan payu daranya.
"Saya mendapat demam dan berasa sakit. Saya tidak dapat bernafas dengan sempurna dan ia sangat dahsyat. Saya juga terpaksa baring di atas katil setiap hari dan tidak mampu bangun," katanya.
Ekoran insiden itu, Sheyla kini sedang berusaha untuk mengurangkan obsesi terhadap pembedahan plastik.

"Saya mahu menjadi seorang ibu. Disebabkan masalah kesihatan ini, saya rasa masanya sudah tiba untuk mengurangkan saiz payu dara," katanya.
Selain Sheyla, pastinya ramai golongan Hawa dan sebilangan kaum Adam memilih penanaman implan sebagai cara terbaik untuk menyerlahkan payu dara biarpun perlu berdepan risiko.
Sering dianggap sebagai pembedahan kosmetik, namun fungsi sebenar rawatan tersebut lebih daripada itu.
Menurut Pakar Perunding Bedah Payu Dara di sebuah hospital swasta, Dr. Patricia Gomez, rawatan implan dan pembinaan semula payu dara adalah rawatan terbaik untuk membaik pulih struktur payu dara seseorang wanita yang tidak sempurna.
"Ia bukan pembedahan kosmetik semata-mata. Ia juga boleh aplikasikan bagi masalah yang berpunca daripada kecacatan sejak lahir, pembesaran tidak normal, kecederaan serta trauma, jangkitan penyakit, ketumbuhan ataupun akibat daripada serangan penyakit.
"Bagi pesakit kanser payu dara khususnya, membina semula payu dara ini dapat memberi penampilan baru yang lebih meyakinkan terutamanya bagi pesakit di tahap tiga dan empat yang terpaksa membuang payu dara mereka.
"Secara tidak langsung, ia dapat memulihkan tahap keyakinan, harga diri serta rasa kewanitaan mereka selain mengubah penampilan dalam masa lebih singkat," jelasnya ketika ditemui Jurnal baru-baru ini.
Selain dibebani oleh kanser pembunuh nombor satu wanita itu, tidak kira muda atau sudah berusia, kehilangan payu dara pastinya meninggalkan kesan psikologi dan trauma yang sangat mendalam.

Dilihat sebagai simbol kewanitaan dan seksualiti yang mampu menarik perhatian lelaki, pastinya imej wanita akan terjejas sekiranya dadanya leper sebelah ataupun berada dalam bentuk yang tidak normal.

RAMAI memilih untuk menggunakan prostesis silikon kerana tekstur dan beratnya sama seperti payu dara normal namun bagi yang kurang mampu, prostesis serat menjadi pilihan mereka.

Justeru, untuk meningkatkan keyakinan terutamanya apabila berada di kalangan masyarakat, rawatan pembinaan payu dara yang menggunakan tisu daripada tubuh sama ada di bahagian belakang badan atau perut diperlukan.

"Bagi pesakit kanser payu dara, tentunya mereka mengimpikan pembedahan pembinaan semula namun sebilangan besar daripadanya terpaksa menyimpan hasrat tersebut berikutan kos pembedahan yang tinggi sehingga mencecah RM10,000," kata Patricia.

Rawatan yang boleh dijalankan sebaik sahaja payu dara dibuang bakal menghasilkan payu dara palsu yang kelihatan tidak ubah seperti asal, malah ia turut memiliki puting.

"Bagi pesakit kanser yang memiliki payu dara bersaiz kecil, pengeluaran benjol dan tisu di sekitar kawasan yang dikenal pasti terdapat sel kanser akan mengubah struktur payu dara daripada saiz asal terutamanya jika saiz benjolan sudah besar. Mungkin saiz payu dara akan mengecil atau meleper.

"Untuk kes seperti ini, pesakit dicadangkan untuk menjalani pembedahan mastektomi iaitu membuang seluruh payu dara yang dijangkiti kanser dan membinanya semula menggabungkan prostesis implan saline dan tisu yang diambil dari belakang badan ataupun dari bahagian perut.

"Pesakit tidak perlu gusar tentang kualiti implan tersebut kerana ia mengandungi air serupa dengan air dalam badan. Ia juga tidak mudah pecah atau bocor kecuali jika ditusuk dengan benda tajam," jelasnya lagi.

Tambah Patricia, walaupun secara zahirnya payu dara kelihatan seperti asli, ia tidak boleh menghasilkan susu kerana tisu asal telah dibuang.

"Rangsangan sensual di bahagian payu dara juga akan hilang. Mereka hanya boleh merasai sentuhan tetapi bukan nikmat erotis," katanya.

Tidak hanya golongan Hawa, sebilangan lelaki juga tidak ketinggalan untuk menjalani pembedahan implan untuk mendapatkan payu dara yang lebih menonjol.

"Teknik rawatan sedikit berbeza namun hasilnya sama.

"Industri implan payu dara di negara ini semakin ke depan dengan lebih banyak kemasukan pesakit luar negara, sama ada pelancong atau ekspatriat yang menetap di sini. Mereka lebih yakin dengan kepakaran tempatan. Malah, kos rawatan di sini lebih murah jika dibandingkan dengan Singapura ataupun Thailand," ujar Patricia yang merupakan antara lapan pakar payu dara bertauliah di Malaysia.

Sementara

Selain pembinaan payu dara, masih ada alternatif lain yang membolehkan bekas pesakit kanser payu dara kelihatan seperti wanita normal.

Dengan menggunakan prostesis sementara yang diperbuat daripada gumpalan serat, pesakit yang baru menjalani pembedahan membuang payu dara kini mempunyai pilihan untuk mendapatkan bentuk payu dara yang lebih berisi.

Melalui usaha amal kumpulan The Thimble Thumb (TTT) yang terdiri daripada golongan sukarelawan yang juga survivor kanser payu dara, 10 hingga 15 prostesis sementara dapat dihasilkan seminggu.

TTT yang bergiat aktif dalam menjahit prostesis sementara turut menjalankan lawatan sosial ke hospital-hospital sekitar Kuala Lumpur dan Selangor untuk memberi perangsang dan menyuntik semangat pesakit kanser payu dara.

"Kami mahu mereka (pesakit) tahu bahawa mereka boleh sembuh. Dengan berkongsi pengalaman, ia bagaikan memberikan satu harapan kepada pesakit untuk mereka kuat untuk melawan penyakit ini," ujar pesara Guru, Vivien Tham Siew Yoong, 74.

Dia yang hadir setiap Selasa ke pejabat Persatuan Kebajikan Kanser Payu Dara (BCWA) di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Petaling Jaya, Selangor, akan bersama rakan-rakannya memulakan proses melakar, melukis, menggunting, menjahit dan mengisi gumpalan serat di dalam satu kain khas.

"Prostesis sementara ini akan diberikan secara percuma kepada pesakit selepas pembedahan payu dara dijalankan," katanya yang memulakan rutin jahitan daripada pukul 10.30 pagi hingga 2 petang.

Bagi Leong Soi Lin, 62, pula, sumbangan tenaga yang dianggap tidak seberapa itu adalah medium sokongan yang mampu diberikan kepada pesakit.

"Terdapat dua jenis prostesis, iaitu serat untuk kegunaan sementara dan prostesis silikon yang harganya lebih mahal iaitu antara RM300 hingga RM700 dan mampu tahan lebih lama.

"Bagi yang kurang berkemampuan, mereka akan memilih untuk menggunakan protesis serat untuk jangka masa yang lama kerana ia lebih menjimatkan.

"Selain prostesis, pesakit juga perlu membeli coli khas untuk memasukkan prostesis yang mana ia perlu diimport dan harganya setiap satu mencecah ratusan ringgit.

"Kos yang tinggi ini sudah tentu menjadi beban kepada pesakit yang sudah sedia runsing dengan masalah kesihatan," katanya.

Menekankan kualiti dalam setiap prostesis serat yang dihasilkan, TTT melakukannya penuh berhati-hati malah setiap sukarelawan memiliki pengkhususan sendiri bagi menjamin keselesaan prostesis pada pemakai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan