#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Julai 02, 2010

Kes cerai pada usia emas

Utusan Malaysia
30/06/2010

Mengharapkan kasih yang dibina kekal hingga ke hujung nyawa, namun akhirnya kecundang jua di tengah jalan. Lebih memilukan apabila perpisahan berlaku ketika masing-masing sedang meniti usia senja.

Trend bercerai pada usia tua semakin meningkat tanpa mengira negara, bangsa, agama mahupun warna kulit.

Contoh paling klasik membabitkan pasangan bekas Timbalan Presiden Amerika Syarikat, Al Gore, 62, yang mengumumkan perpisahan dengan isterinya, Tipper, 61. Mereka setelah 40 tahun hidup bersama.

Kata Pakar Kaunseling Keluarga, Profesor Madya Dr. Saedah A. Ghani perceraian di kalangan pasangan warga emas di negara ini juga membimbangkan walaupun kesnya tidak banyak.

Beliau yang juga Pensyarah Kanan Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) berkata, antara bukti yang dilihatnya adalah secara purata lima daripada 10 orang rakan baiknya bercerai pada usia emas.

"Ketika menuntut di luar negara, saya menganggap perceraian di kalangan usia emas hanya membabitkan masyarakat atau pasangan di negara Barat namun apabila pulang ke Malaysia, saya terkejut kerana ia juga semakin banyak di Asia termasuk Malaysia.

"Kebanyakannya berlaku apabila suami kahwin lain dan menganiaya isteri menyebabkan isteri diceraikan atau memohon cerai," katanya ketika ditemui di pejabatnya di USIM baru-baru ini.

Perceraian membabitkan warga emas, kebiasaannya berlaku pada peringkat kelima perkembangan keluarga.

Ini kerana kata Saedah, perkembangan keluarga hampir sama dengan perkembangan tumbesaran manusia.

"Perkembangan keluarga membabitkan enam peringkat yang mana pada peringkat pertama, anak remaja mula mencari pasangan hidup dan peringkat kedua berlaku apabila pasangan berkahwin serta hidup bersama.

"Peringkat ketiga pula, pasangan suami isteri dan anak kecil manakala peringkat keempat, keluarga dengan anak remaja," katanya.

Saedah berkata, peringkat kelima digelar peringkat melancarkan keluarga yang mana anak sudah dewasa dan keluar rumah sama ada melanjutkan pengajian atau berkahwin.

"Ketika ini, pasangan suami isteri akan tinggal berdua pada usia emas dan sudah pencen.

"Akhir sekali atau peringkat keenam, ia peringkat cabaran apabila anak mula mempersoalkan siapa akan menjaga ibu bapa yang menyebabkan warga emas ini terabai," tambahnya.

Pada masa sama, katanya, ketika peringkat ketiga sesetengah suami sudah mula berfikir untuk berkahwin lain akibat faktor tertentu seperti berasa kurang sesuai hidup bersama dan sebagainya.

Kebiasaannya, mereka tidak meneruskan atau 'menangguhkan' hasrat itu kerana tidak sampai hati apabila memikirkan anak yang masih kecil.

Namun, suami kebiasaannya akan berkahwin lain pada peringkat kelima. Ketika itu mereka sudah bebas dari tanggungjawab apabila anak dewasa.

"Dengan wang simpanan, pencen atau KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) yang diperoleh selepas bersara, suami akan mula memikirkan keinginan yang belum dicapai selama ini dan mula memenuhinya termasuk mungkin berkahwin lain.

"Saya bukan menyalahkan lelaki atau menyebelahi wanita, namun realitinya suami selalu menjadi punca perceraian.

"Berbeza dengan wanita kerana jika difikir wanita akan mula hilang tarikan pada usia 40-an yang menutup keinginan atau peluangnya untuk berkahwin lain," katanya.

Namun, ketika ditanya faktor lain seseorang lelaki berkahwin baru, akuinya, sikap segelintir wanita yang memilih berkahwin dengan suami orang atau sanggup menjadi isteri kedua menyebabkan lelaki sanggup menceraikan isteri tuanya.

Tambahnya, bilangan wanita yang semakin ramai melanjutkan pengajian ke peringkat universiti berbanding lelaki mungkin antara faktor utama mereka sukar mencari individu setaraf untuk dijadikan pasangan hidup.

Bukti yang dapat dilihat, ujarnya, apabila daripada 68 pelajar yang ada dalam kelasnya, hanya lapan lelaki. Selebihnya wanita.

Faktor lain jelasnya, adalah krisis pertengahan umur yang kebiasaannya dialami warga emas. yang membuatkan mereka berfikir sejauhmana sudah berjaya sebagai insan, ibu atau bapa apabila mencecah usia tua.

"Sekiranya mereka tidak gembira dengan apa yang dicapai, mereka akan memperbaikinya serta mula mencari kebahagiaan itu dan begitu sebaliknya.

"Jika mereka tidak bahagia dengan perkahwinan dibina selama ini misalnya, mereka akan mencari pasangan baru dan berkahwin untuk mendapatkan kebahagiaan, " tambahnya.

Menurut Saedah, jika mengikut peringkat perkembangan keluarga yang normal, seseorang itu perlu menyediakan diri dengan ilmu akhirat apabila sudah tua supaya menjadi insan lebih baik.

"Individu yang berkahwin baru seolah-olah memulakan kehidupan berkeluarga di peringkat awal seperti perlu menyediakan perbelanjaan yang banyak dan bebanan menyara keluarga baru.

"Perkahwinan itu juga boleh menimbulkan konflik seperti tanggapan buruk jiran dan masyarakat, perasaan malu anak dilihat sebagai cucu, disisih keluarga isteri tua serta tekanan kerana perlu mengikut permintaan atau kegemaran isteri muda dan anak kecil," katanya.

Selain itu, jelasnya, seseorang perlu berjumpa dengan kaunselor jika mempunyai keinginan untuk berkahwin lain supaya dapat membuat pertimbangan dan keputusan terbaik.

Ujarnya, lebih baik jika suami berbincang dengan isteri dan anak-anak supaya mereka tahu dan faham namun ramai lelaki berkahwin secara sembunyi yang akhirnya menyebabkan isteri dan anak-anak memulaukan apabila mengetahuinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan