#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Khamis, Julai 01, 2010

Cara tangani 'isu sensitif’'

2010/07/01
Berita Harian


ADA orang memiliki emosi yang sensitif. Ia adalah ciri yang positif andainya ia menjadikan anda seorang yang bertimbang rasa dan mudah simpati terhadap perasaan serta penderitaan orang lain.

Masalahnya timbul apabila sesetengah orang menjadi terlalu sensitif apabila mereka tidak mendapat perhatian seperti yang diharapkan. Mereka mudah tersinggung, merajuk atau berkecil hati dengan teguran yang dianggap sebagai kritikan. Mereka akan berasa jengkel dan susah hati apabila ada yang melanggar peraturan peribadi mereka. Ia sememangnya suatu cabaran apabila anda perlu berhati-hati dengan setiap apa yang dikatakan atau dilakukan kepada orang lain. Kita sering kali berhadapan dengan situasi yang mana dalam satu-satu keadaan, kita perlu bersikap lebih bijaksana dan lebih berhati-hati dalam tindakan. ‘Nasihat’ atau ‘cadangan’ yang biasa ada kalanya dianggap sebagai kritikan, atau malahan, suatu penghinaan. Berikut adalah beberapa ‘isu sensitif’ yang biasa terjadi dan boleh diatasi dengan cara yang lebih halus bagi mengelakkan keadaan serba-salah:

Nafas berbau: Pepatah lama yang mengatakan ‘anda adalah apa yang anda makan’ merujuk kepada tanggapan bahawa untuk berasa cergas dan sihat, anda perlu makan makanan yang baik. Ini kerana ia boleh menjadi penyebab berlakunya masalah bau nafas yang teruk. Bawang putih contohnya, terkenal dengan khasiatnya, namun ia juga boleh menimbulkan masalah apabila diambil terlalu banyak sewaktu makan tengah hari, iaitu sebelum berlangsungnya mesyuarat yang penting! Antara cara paling mudah untuk ‘memberitahu’ seseorang yang nafasnya berbau ialah dengan menawarkan mereka perasa pudina. Anda juga perlu mengambil satu dan berlagaklah seperti biasa. Pastinya tidak lama kemudian mereka akan sedar mengapa anda asyik menyogokkan perasa pudina kepada mereka, dan pada waktu itu mudahlah bagi anda untuk memberitahu mereka keadaan yang sebenar.

Tidak berzip: Keadaan ini pastinya agak menduga kerana ia berpotensi menjadi suatu situasi yang memalukan bagi pihak yang ‘tidak berzip’. Untuk mengelakkan rasa janggal yang berterusan, sebaiknya anda menarik orang itu ke tepi dan beritahu mereka secara lembut. Jika individu itu daripada jantina berbeza, adalah lebih baik untuk menyuruh orang lain memberitahu lelaki ataupun wanita berkenaan. Mereka mungkin akan ketawa, tetapi tetap berasa malu dengan kejadian itu, namun pastinya mereka akan berterima kasih kerana ia menyelamatkan mereka daripada terus malu.

Bau Badan: Bagaimanakah caranya untuk memberitahu rakan sekerja? Dengan amat berhati-hati. Ini adalah tugas untuk teman baik rakan sekerja itu. Perkara yang sebegini seeloknya datang daripada seseorang yang tidak mempunyai niat buruk; kerana ia tidak akan membuatkan tindakan itu kelihatan seperti suatu penghinaan, namun sebaliknya sikap yang berlandaskan keprihatinan. Jika anda bukannya rakan sekerja yang paling akrab dengan individu itu, maka beritahulah orang yang rapat dengannya.


“Kami sebenarnya prihatin mengenai Maria; kami semua sukakan dia dan tak mahu dia gusar akan perkara ini. Awak yang paling rapat dengan dia; apa yang boleh awak cadangkan untuk langkah seterusnya?” Sekiranya individu itu benar-benar sahabat Maria, beliau tentu akan merasakan bahawa maklumat berkenaan adalah kurang memalukan jika diberitahu sendiri oleh beliau. Kalaupun beliau sendiri menolak untuk terbabit dalam memberitahu hal itu, beliau mungkin tahu pendekatan yang boleh digunakan untuk memberitahu Maria – atau beliau sendiri mungkin tahu punca masalah itu!

Memakai kasut berlainan warna: “Saya ada kasut yang stailnya amat saya minati dan saya beli dua pasang: satu hitam dan satu biru. Awal-awal pagi lagi saya sudah bersiap dan tak nak kejutkan suami, jadi saya bersiap dalam gelap. Saya pergi kelas macam biasa dan selepas makan tengah hari, rakan sekerja beritahu yang saya memakai kasut berlainan! Malunya saya memikirkan semua orang yang mungkin sudah ternampak saya berjalan pergi balik waktu makan tengah hari!’ – Pernahkah anda mengalami situasi ini? Seperti kebanyakan orang lain, cara terbaik mengatasi masalah ini ialah dengan memberitahu individu itu secepat mungkin. Anda juga tentu mahu tahu secepat mungkin bukan? Tindakan yang sama juga perlu diambil jika anda terlihat tanda harga yang masih tergantung pada baju, tali yang tersangkut pada kemeja, tuala kertas yang terlekat pada kasut dan sisa makanan yang terselit di celah gigi.

Gigi sensitif: Ini mungkin tidak dilihat sebagai suatu isu yang sensitif, namun orang ramai sering berasa malu untuk mengakui bahawa mereka mengalami gigi sensitif. Keadaan ini memaksa mereka menjauhkan diri daripada keluar secara berkumpulan atau menghadiri jamuan makan malam kerana malu tidak dapat makan atau merasa sesetengah makanan disebabkan ‘keadaan’ mereka. Seperti biasa, lebih elok untuk kita bersikap bijaksana dan bertimbang rasa apabila berhadapan dengan keadaan ini. Beritahu mereka bahawa perkara itu boleh diatasi dan ia adalah masalah biasa.

Gigi sensitif (atau kehiperpekaan dentin dalam istilah perubatan) adalah ketidakselesaan pada sebatang gigi atau lebih, yang disebabkan oleh makanan dan minuman panas, sejuk, manis atau masam, ataupun hanya setakat dengan menghirup udara sejuk. Rasa sakit biasanya tajam dan mendadak, dan boleh menusuk sehingga ke hujung saraf gigi anda. Malangnya, makanan manis atau masam seperti hidangan ikan masak masam manis yang baru anda sediakan juga boleh menyebabkan kesakitan yang ditakuti penghidap gigi sensitif

Tiada ulasan:

Catat Ulasan