#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Jun 17, 2011

Kitaran haid tidak teratur

Soalan 1

Doktor, saya berusia 20 tahun ingin bertanya, saya mengalami masalah haid di mana saya sering tidak didatangi haid. Saya mula baligh pada umur 13 tahun dan sejak itu haid saya hanya datang selepas enam hingga 10 bulan sehinggalah sekarang dan itupun haid saya hanya datang apabila memakan ubat turun darah yang diberikan oleh doktor.


Untuk rujukan doktor, saya adalah seorang underweight, agak pasif dalam sukan. Saya menjalani pemeriksaan dan doktor mengatakan kurang hormon kerana kurang berat badan. Saya mengamalkan EPO tetapi masih tidak mendapat kitaran haid yang normal. Saya telah diberikan norethisterone dan haid hanya turun jika saya memakan ubat tersebut.

Adakah saya menghidap amenorea sekunder? Jika masalah ini adalah disebabkan berat badan saya, apakah suplemen yang boleh doktor syorkan kepada saya untuk menambah berat atau ada cara lain supaya saya mempunyai kitaran yang normal. Saya mohon agar doktor membalas terus ke emel saya tanpa mencetaknya.

* Pening kepala, Johor

Jawapan:

Saudari janganlah pening kepala disebabkan masalah yang dihadapi. Ingatlah bahawa setiap sesuatu penyakit itu ada penawarnya. Saudari hendaklah berusaha bersungguh-sungguh semoga kitaran haid saudari menjadi normal. Memang tepat sekali sangkaan saudari. Ya, saudari mengalami amenorea sekunder.

Amenorea sekunder didefinisikan sebagai tidak datang haid berturut-turut selama 6 bulan bagi wanita yang kedatangan haidnya tetap setiap bulan. Amenorea sekunder berlaku kepada kurang dari lima peratus dalam kalangan remaja perempuan dan lebih 50 peratus berlaku dalam kalangan orang yang aktif bersukan. Terdapat pelbagai penyebab amenorea sekunder iaitu; senaman yang melampau biasanya di kalangan ahli sukan - atlet, kekurangan atau berlebihan berat badan (tidak mempunyai berat badan yang ideal), mengalami tekanan perasaan yang teruk dan gangguan pada emosi, pengambilan pelbagai jenis ubatan, kesan sampingan apabila berhenti mengambil pil perancang keluarga, mengalami sindrom ovari polisistik dan gangguan hormon lain seperti tiroid.

Seperti mana yang saudari nyatakan bahawa saudari adalah seorang yang underweight kerana mempunyai berat badan yang berkurangan dan tidak ideal. Kemungkinan besar inilah penyebab kepada masalah yang saudari hadapi. Elok berjumpa doktor untuk mendapatkan pemeriksaan dan penyiasatan awal. Mengambil sejarah yang penuh, seperti sejarah keluarga, pekerjaan dan sejarah aktiviti, sejarah aktiviti seksual, gangguan emosi, perubahan berat badan dan sejarah perubatan lepas.


Walau bagaimanapun, untuk menentukan hasil diagnosis pemeriksaan penuh sakit puan dan pelbagai ujian juga perlu dilakukan. Ujian ini termasuklah ujian darah untuk mengenal pasti aras pelbagai hormon. Ujian fungsi tiroid juga patut diambil. Ini adalah penting untuk mendapat diagnosis yang tepat dan rawatan yang sepatutnya dapat diberikan.

Di samping pengambilan ubat norethisterone yang berkala bagi mendatangkan haid, ada baiknya jika saudari mengamalkan pemakanan yang lengkap dengan mendapatkan bantuan dari pakar pemakanan bagi meningkatkan berat badan saudari ke tahap ideal. Moga dengan itu kitaran haid saudari akan berkitar secara normal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan