#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Disember 11, 2009

Nikah kedua tidak sah jika niat berkahwin sebagai 'pak sanggup'

Oleh Zamanudin Jusoh
Soal Jawab / Berita Harian

BAGAIMANAKAH kedudukan seorang isteri jika diceraikan talak tiga oleh suaminya. Adakah cara untuk mereka kembali bersatu dan apakah boleh digunakan khidmat 'pak sanggup' atau 'Cina buta' bagi menyelesaikan kemelut ini?

Lelaki misteri,
Kuala Lumpur

PASANGAN yang sudah bercerai talak tiga tidak boleh bersatu sehingga isteri berkahwin dengan suami baru, kemudian bercerai dengan suaminya itu. Selepas itu, barulah bekas suami pertama tadi boleh bernikah semula dengan bekas isterinya.

Firman Allah yang bermaksud: "Jika perempuan sudah ditalak tiga, maka tidak halal bagi suaminya sehingga isteri berkahwin dengan suami lain."

'Pak sanggup' disebut sebagai 'Muhallil' dalam istilah agama dan bekas suami pertama dinamakan 'Muhallah lah'. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Telah dilaknat oleh Rasul SAW si 'Muhallil' dan Muhalla lah." (Hadis riwayat Ahmad, Tirmizi, Abu Daud, Nasai', Ibnu Majah dan Darimi)

Imam Ibnu Kathir berkata, apa yang dimaksudkan dengan perkahwinan kedua ialah ada perasaan cinta antara isteri dan suami kedua dengan tujuan untuk kekal berumahtangga. Jika berlaku persetujuan antara bakal suami dengan suami pertama, itulah dinamakan 'pak sanggup' atau 'Cina buta'.

Ia bertujuan menghalalkan isteri kembali kepada suami pertama setelah diceraikan suami kedua dan itu diharamkan oleh Islam. Mengikut pandangan jumhur ulama, jika dilafazkan dalam akad dia akan menceraikan isterinya, maka terbatal pernikahan.

Imam Razi dalam tafsirnya menyebut, apabila seorang lelaki menikahi seorang perempuan yang sudah ditalak tiga dengan tujuan menghalalkan bagi suami pertama setelah menidurinya, maka tidak sah pernikahan itu dan dikira mutaah dan ia batil. (Ibnu Kathir dan Ar Razi adalah dari Mazhab Syafie).

Pernah berlaku pada zaman Saidina Omar dan khalifah itu berkata: "Jika datang kedua Muhallil dan Muhalla lah kepadaku, nescaya akan perintah supaya mereka direjam."

Riwayat daripada Ali bin Abu Talib dan Ibnu Abbas bahawa Saidina Uthman Bin Affan juga pernah memisahkan antara suami pertama dengan isterinya setelah mendapati ada kesepakatan antara suami pertama dan kedua.

Malangnya ada sesetengah tempat menyediakan pakej perkhidmatan itu dengan menyediakan seorang lelaki sebagai Pak Sanggup dengan bayaran tertentu. Diharap pihak berkuasa dapat memantau perkara ini supaya dapat dibendung.

Sebenarnya istilah Cina buta tidak sesuai lagi digunakan dalam hal ini kerana menyinggung perasaan saudara baru kita daripada kaum Cina.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan