#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Sabtu, Disember 12, 2009

Sorok cinta daripada keluarga

SAYA seorang pemuda berumur 21 tahun dan masih belajar di Institut Pengajian Tinggi. Saya bukan jenis yang suka bersosial seperti orang lain. Tetapi saya pernah bercinta seawal berumur 19 tahun dan perhubungan kami tidak lama.

Selepas enam bulan kami putus saya berkenalan dengan seseorang yang bernama Fatin. Setelah kami berkawan hampir tiga bulan dan saya pun berterus terang dengan dia bahawa saya menyintainya.

Reaksi yang diberi positif. Maka, hidup saya sangat gembira kerana cinta saya diterima. Kami pernah keluar dan makan bersama. Sepanjang saya bercinta dengan dia saya tidak pernah beritahu keluarga terutama ibu dan bapa saya. Saya takut nanti mereka tidak bersetuju saya bercinta. Saya takut ibu menghalang cinta ini.

Dulu, saya pernah memberitahu saya ada teman wanita, dia terkejut seolah-olah sukar menerimanya. Sehingga hari ini, keluarga saya tidak tahu perhubungan ini.

Putri adakah salah tindakan saya ini kerana tidak berterus terang? Saya harap Putri boleh tolong masalah saya ini.

* Izwan, Kulim, Kedah.

Izwan,

SIAPA saja bakal isteri anda, semuanya sudah ditetapkan Allah. Namun, seseorang itu harus berusaha untuk mendapatkan calon terbaik. Seorang ibu memang menginginkan anak hidup bahagia bersama teman hidupnya.

Sebenarnya, tiada ibu yang akan merosakkan masa depan anaknya, malah ibu anda belum mengenali hati budi kekasih anda. Sebaiknya, perkenalkan dia dengan keluarga anda. Begitu juga dengan anda, perlu berkenalan dengan keluarganya. Inilah dugaan orang berkasih. Semuanya, perlukan masa dan kesabaran.

Mungkin jika sudah saling berkenalan, keluarga masing-masing dapat menerima hubungan anda. Adalah lebih baik berterus-terang daripada kecewa di kemudian hari. Perbanyakkan solat hajat semoga Allah SWT mengizinkan ikatan perhubungan itu nanti hingga ke alam perkahwinan. Perkahwinan yang dibina dengan restu ibu bapa bermakna mendapat keredaan Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan