#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Disember 11, 2009

Boleh bela diri sendiri

Oleh Ahmad Shahrul Nizam Muhammad
ahmadshahrul@hmetro.com.my

PUTRAJAYA: Wanita yang menghadapi masalah rumah tangga dan kesempitan wang boleh menjadi peguam untuk membela diri sendiri di mahkamah syariah jika kes mereka berlarutan untuk tempoh lama, kata pakar sosiologi, Datuk Wan Abdul Halim Wan Othman.

Beliau berkata, walaupun tindakan membela diri sendiri itu agak ‘pelik’, tetapi ia adalah antara pendekatan pilihan yang boleh dilakukan dan dibenarkan mahkamah jika wanita teraniaya terbabit tidak mampu mengupah peguam. Wan Abdul Halim membuat gesaan itu kerana mengakui dan mendapati kebanyakan golongan wanita terpaksa berhabisan ribuan ringgit hanya untuk mendapatkan kebenaran fasakh atau perceraian daripada mahkamah.

Menurutnya, beliau menerima banyak aduan daripada golongan wanita teraniaya yang tidak sanggup lagi ke mahkamah kerana terpaksa menanggung perbelanjaan peguam, terutama apabila kes mereka tertangguh untuk beberapa tahun.

“Sebenarnya golongan wanita ini terutama mereka yang tidak berkemampuan selalu menjadi mangsa apabila cuba membawa sesuatu kes mereka ke mahkamah.

Masalah utama yang dihadapi adalah bagi mendapatkan peguam untuk membela mereka yang sudah pasti memerlukan perbelanjaan besar walaupun pada masa sama mereka ‘berperang’ dengan masalah peribadi,” katanya, semalam.

Tanpa berselindung, Wan Abdul Halim yang juga Penasihat Persatuan Ibu Tunggal Permai Kasih, berkata memang tidak menjadi masalah jika wanita terbabit mempunyai sumber kewangan bagi mengupah peguam, tetapi apa yang menjadi masalah apabila ia membabitkan golongan wanita tidak berkemampuan.

Menurutnya, beliau banyak menerima rungutan golongan yang tidak berkemampuan untuk melantik peguam bagi mewakili menyelesaikan kes mereka di mahkamah.

“Walaupun ada perkhidmatan Biro Bantuan Guaman (BBG), tetapi jumlah yang memerlukan khidmat itu terlalu ramai sehingga ada kes yang berlarutan dan menimbulkan masalah kepada wanita terbabit,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan