#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Ahad, Disember 13, 2009

Enggan terima jodoh orang kampung

Gadis berkerjaya, berfikiran moden mahu suami urban, bergaya

SAYA bukanlah golongan anak dara tua walaupun sudah berusia 28 tahun yang dianggap biasa pada zaman ini. Saya berkerjaya, lulusan luar negara dan saya adalah wanita bandar yang sukakan kehidupan kota. Saya berasal dari kampung dan keluarga pun masih memiliki nilai desa dan kemelayuan yang tinggi. Saya tidak ada masalah dengan hal itu kerana saya tahu asal usul saya.

Apa yang menjadi masalah apabila emak cuba menjodohkan saya dengan lelaki sekampung, anak jiran yang ada pertalian kekeluargaan biarpun ‘bau-bau bacang.’ Dia berkhidmat sebagai kerani dalam jabatan kerajaan di kampung.

Saya tidak mengenalinya, tetapi berdasarkan cerita emak, dia lelaki yang baik dan sopan santun. Saya bukanlah menghina lelaki itu, tetapi saya mahu mencari lelaki yang setaraf dengan saya dari segi pendidikan dan cita rasa.

Saya mahukan lelaki bergaya bandar atau urban seperti saya dan selesa hidup di kota. Keluarga lelaki itu awal-awal lagi sudah berpesan kalau berkahwin dengannya nanti, saya perlu minta bertukar bekerja di kampung sebab dia anak lelaki tunggal lima beradik dan perlu menjaga emaknya. Tentu saja saya tidak mahu kerana saya bekerja di syarikat swasta yang tiada cawangan di kampung. Sudah tentu saya kena berhenti kerja dan cari kerja lain. Nampaknya, awal-awal lagi keluarga lelaki itu sudah tunjuk belang hendak mengawal saya!

Puan, ayah tidak membantah dan tidak menyokong. Emak yang bersungguh-sungguh sukakan lelaki itu kerana keluarganya baik-baik dan dia juga baik dan kononnya kacak. Saya tidak peduli dengan kebaikan atau ketampanannya kerana mahu mengahwini lelaki yang memenuhi selera saya. Bagaimana saya mahu memberi penjelasan kepada ibu yang mahukan saya menikahi lelaki bukan pilihan hati?

Dara 28 Tahun.

JAWAPAN


Salam hormat buat Dara 28 Tahun. Umur tidak menjanjikan apa apa gelaran, kecuali manusia yang sibuk melabelkan umur dengan gelaran yang kadang kadang memalukan, kadang-kadang menghina dan menyinggung perasaan malah merendahkan. Gelaran seperti anak dara lanjut usia atau ‘andalusia,’ anak dara tua atau andartu adalah label dicipta manusia yang hatinya jauh hubungan dengan Allah SWT, yang tidak mengaitkan soal jodoh pertemuan dan ajal maut adalah dalam peta genggaman-Nya yang tidak dimaklumkan kepada manusia. Oleh itu, jangan bimbangkan itu walaupun usia anda baru mencecah 28 tahun.

Persoalan anda ialah soal membuat pilihan bagi meneruskan hidup di bumi Allah SWT. Pilihan ini dianggap penting kerana budaya melintasi gerbang perkahwinan menjadi penanda aras kematangan manusia dan kesempurnaan kehidupan bermasyarakat. Berpegang pada budaya berfikir inilah yang mendorong ibu anda mendesak anda untuk berumah tangga. Berdasarkan keyakinan inilah ibu bapa kadang-kadang berasa malu jika anda daranya lambat berkahwin kerana dianggap tidak laku lalu masuk ke gerbang ‘andartu’.

Faktor ini menguatkan lagi hasrat ibu untuk menjodohkan anda dengan jejaka pilihannya yang dirasakannya sesuai dengan kemahuannya. Tindakan dan desakan ibu menjadi lebih kuat kepada anda kerana ibu anda tidak pernah melihat atau dimaklumkan bahawa anda sudah punya calon sendiri.

Apatah lagi anda mungkin tidak pernah berbincang atau bercerita soal ciri-ciri calon suami idaman yang anda cari sama ada secara serius atau secara gurauan bagi melemparkan pandangan kepada kedua-dua orang tua anda terutama ibu anda. Ini kerana mana-mana ibu pun akan bimbang dan mungkin malu dengan persekitarannya kerana mempunyai anda dara yang belum berpunya sedangkan umurnya sudah layak berumah tangga, apatah lagi sudah bekerjaya.

Mungkin masyarakat persekitaran sudah mula bertanya-tanya dengan ibu mengenai anda, maklumlah dalam persekitaran di kampung pula. Berdasarkan kefahaman ini anda tidak boleh marah dengan tindakan ibu kerana mungkin juga dia mahu menimang cucu.

Apa yang wajar buat ialah berbincang secara terbuka dan ikhlas dengan bahasa yang santun berlandaskan rasa hormat yang tinggi di hati dengan ibu bapa berhubung dengan perkara ini. Anda boleh menyatakan pendirian anda dengan penuh hemah, tanpa berasa megah dengan apa yang anda miliki dan hajatkan, serta tidak menyatakan penolakan pada pilihan ibu sehingga membuat ibu bapa merasa tersinggung dan berkecil hati.

Sebagai anak yang sangat hormat dengan ibu bapa dan ‘berlesen’ rasa sayang yang tinggi kepada kedua ibu bapa, nyatakan mengapa anda harus tidak menerima cadangan ibu bapa. Nyatakan juga yang anda belum bersedia untuk berkahwin dan mencari pasangan yang tidak membuat terpaksa berpindah ke kampung. Nyatakan juga yang anda sangat sayang dengan kerja dan tempat kerja sekarang serta masa depan kerjaya anda dari segi pangkat, gaji dan jaminan lain yang dibekalkan oleh tempat kerja. Ditambah pula dengan faktor syarikat tiada cawangan di kampung.

Anda juga boleh menjelaskan betapa susahnya untuk mendapat pekerjaan sedemikian di tempat lain pada masa ini. Juga tidak salah jika anda mengakui bahawa anda sedang mencari pasangan yang selari dengan gaya hidup anda sebagai jaminan kelangsungan sesebuah rumah tangga dan keluarga. Adalah sangat bijak jika anda tidak mengatakan apa-apa kekurangan mengenai tokoh pilihan ibu anda itu seperti, orang kampung, pendapatan rendah dan kelulusan rendah dan lain-lain yang berbau menghina dan merendahkan dirinya! Malah tidak rugi jika memberikan sedikit kelebihannya seperti orangnya baik dan dan lain-lain yang positif.

Namun akhirnya, nyatakan yang anda belum bersedia untuk berumah tangga walaupun umur sudah cukup kerana mencari calon sesuai atau melanjutkan pelajaran atau merancang melakukan sesuatu projek besar dan lain-lain. Akhir sekali janganlah bersedih, kerana kesedihan hanya akan membuat anda lemah dalam beribadat, membuat anda malas berjihad, membuat anda putus harapan dan mendorong anda untuk buruk sangka. Rasa sedih juga akan menjadi akar penyakit jiwa, sumber penyakit saraf, boleh menghancur jiwa dan pencetus keraguan dan kebingungan.

Langkah paling baik, belajarlah mengatakan tidak dan rawatlah hati dan perasaan menggunakan apa yang kita ada. Kita masih ada al-Quran, ada doa, ada solat, ada sedekah, ada kesempatan berbuat baik. Jangan pernah menyerah dengan kebimbangan dan kesedihan, lawanlah dengan solat, bertasbih, menulis dan membaca dan menulis, terima tamu, silaturahim dan berdoalah. Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Berdoalah kamu kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu (QS Al-Mukmin:60). Kemudian Allah SWT menjamin lagi menerusi firman-Nya dalam surah Al-A’raf: 55 yang bermaksud: “Berdoalah kamu kepada Rabb-mu dengan merendah diri dan suara yang lembut.”

Sesungguhnya Allah SWT tidak menyukai orang yang melampaui batas. Dengan dua peringatan itu diharap anda akan mampu membina keyakinan untuk memperjuangkan masa depan anda. Anda adalah apa yang anda pilih, maka pilihlah apa yang anda rasa mampu menggembirakan anda dan keluarga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan