#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Ahad, Disember 27, 2009

Tanda awal pendarahan

Berpunca kedudukan plasenta di bawah rahim

DOKTOR, saya berumur 32 tahun dan sedang hamil anak kedua (sekarang sudah 33 minggu). Awal November lalu saya dimasukkan ke hospital selama lima hari kerana ada sedikit pendarahan. Saya diberitahu bahawa plasenta berada di bawah dan menutup sedikit pintu rahim. Doktor memberitahu jika ada pendarahan lagi, saya perlu tinggal di hospital sehingga bersalin. Saya ingin tahu apa yang menyebabkan pendarahan itu? Adakah kerana tekanan ke atas plasenta atau kaitan dengan bayi yang mungkin menekannya? Kenapa ia boleh bergerak ke bawah?

HANNA


Puan kurang bernasib baik kerana plasenta puan berada di segmen bawah rahim atau dikenali sebagai plasenta praevia.

Majoriti besar plasenta berada di segmen atas rahim iaitu di dinding depan atau belakang. Apabila embrio terbentuk selepas persenyawaan, embrio ini akan turun ke dalam rahim untuk hidup dan berkembang menjadi janin. Masalahnya jika embrio ini menempatkan dirinya di bahagian segmen bawah rahim dan bila janin dan uri terbentuk dan berkembang ia boleh menutupi pintu rahim dari dalam.

Ada beberapa faktor yang menyebabkan embrio ini ‘suka’ duduk di bahagian bawah. Contohnya ialah selepas Caesarean, D&C, pembedahan pada rahim seperti fibroid, kandungan kembar dan diabetes. Umur lebih dari 40 tahun juga dikaitkan dengan plasenta praevia.

Jika puan mengalami plasenta praevia jenis 3, bermakna seluruh lubang pintu rahim itu ditutupi oleh plasenta yang rendah ini. Kebiasaan plasenta berlaku pendarahan sedikit dalam lingkungan 32 hingga 36 minggu. Saya selalu memberitahu pesakit ini adalah tanda amaran awal sebelum tumpahan yang lebih banyak dan serius berlaku dalam lingkungan 36 hingga 38 minggu. Pendarahan ini berlaku bukan berpunca kepada tekanan kepada plasenta.

Pendarahan ini berlaku disebabkan segmen bawah rahim ini mula ‘terbentuk’ atau dalam perkataan lain segmen bawah menipis disebabkan oleh kontraksi rahim sepanjang kandungan ini. Rahim mula ada kontraksi seawal 28 minggu. Plasenta yang melekat di bahagian bawah ini mula tersiat daripada dinding rahim, maka berlakulah pendarahan tadi.

Selalunya doktor akan menasihatkan pasangan jangan melakukan hubungan intim waktu ini, melakukan kerja berat kerana takut ia akan menyebabkan kontraksi berlaku. Oleh kerana itu kadangkala doktor akan menasihatkan pesakit berehat di hospital sehingga tarikh pembedahan caesarean. Dengan cara ini tindakan segera akan diambil jika perdarahan berlaku. Puan, kita tidak boleh samakan kandungan sekarang dengan kandungan sebelumnya.

Selain itu, jika puan mengalami rasa kebas ia adalah biasa bagi wanita yang mengandung. Ia hanyalah masalah kecil dan sementara. Ini berpunca daripada urat sarat di tangan dan kaki tersepit kerana air tersangkut ketika mengandung. Tidak membawa kemudaratan kepada puan dan bayi.

1 ulasan:

  1. Doctor saya pun mengalami sedikit pendarahan pada minggu ke 33, hanya sedikit sahaja.. dan selepas itu tiada lagi... ibu memberitahu saya, kadang2 ibu mengandung ada mengalaminya.. umur saya 30 tahun. boleh doctor email kepada saya sekiranya ada ulasan yg lain. email: norwahilaila@yahoo.com

    BalasPadam