#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Mac 18, 2011

Rahmat nasi dan budu

Oleh Mohd Fakri Awang Lah
bhnita@bharian.com.my
2011/03/18


Mas nekad majukan diri dan keluarga

KEPERITAN dan kesusahan hidup masih dirasai Mas Hamat, 56, apabila beliau terpaksa menyediakan nasi berlaukkan budu bagi membesarkan tujuh anaknya sebelum beliau berjaya sebagai pengusaha makanan ringan yang meraih pulangan sehingga RM20,000 sebulan.

Kesusahan hidup yang dialaminya selepas berpisah dengan suami, kira-kira 15 tahun lalu itu membuat beliau bertekad untuk mengubah nasib keluarganya dan beliau memulakan dengan perniagaan menjual kain untuk menampung kehidupan pada 1995.

"Kehidupan saya bersama anak sangat memeritkan hingga pada suatu ketika, saya hanya mampu menyediakan nasi dan budu untuk mereka.

"Kerana ingin keluar daripada kepompong kemiskinan, saya bertekad untuk memulakan perniagaan dan mula menjual pakaian serta kain dari rumah ke rumah.
Saya turut membuat beberapa jenis makanan ringan seperti popia dan kuih goyang untuk dijual ketika mengutip hutang pakaian daripada pelanggan," katanya yang kini menjadi pengusaha produk Jayanita.

Namun, permintaan makanan ringannya semakin meningkat malah, keuntungan diperoleh daripada perniagaan itu lebih tinggi berbanding perniagaan pakaian membuatkannya tekad untuk memberi tumpuan pada perniagaan makanan ringan.

Pada 2002, Mas berjaya membuka sebuah bengkel kecil di hadapan rumah sebagai tempat operasi untuk membuat produk makanan ringan.

Permintaan semakin meningkat tetapi beliau pula kekurangan peralatan untuk memenuhi keperluan. Beliau memohon bantuan daripada Ahli Parlimen Kuala Krai, Datuk Ramzi Ab Rahman.

"Datuk Ramzi kemudian bersetuju untuk menyalurkan bantuan kepada saya untuk membesarkan perniagaan dan sebagai permulaan, beliau memberi RM5,000 menerusi skim Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di bawah Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR) bagi membesarkan bengkel.

"Saya meneruskan pembuatan makanan ringan di bengkel berkenaan sehingga 2006 dan pada hujung tahun berkenaan, wakil Pejabat Pertanian Kuala Krai datang dan bertanya jika saya ingin memperbesar bengkel sedia ada.

"Saya bersetuju dengan cadangan itu dan pada penghujung 2008, bengkel yang dijanjikan siap dibina dengan kos kira-kira RM20,000," katanya.

Dengan kekuatan empat pekerja, dibantu dua anak, produk makanan ringan Mas dijual serata Semenanjung, termasuk Selangor, Kuala Lumpur, Pahang dan Melaka.

Laluan untuk Mas mengembangkan perniagaan terbentang luas. Banyak skim pinjaman disediakan kerajaan membantunya, antaranya Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) dan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM). Setakat ini, lebih RM160,000 dipinjam Mas untuk menerus dan membesarkan perniagaan.

Berkat sokongan, perniagaannya semakin maju dan hari ini, Mas boleh senyum bangga dengan keuntungan bersih sekitar RM20,000 sebulan.

Mas kini lebih bersemangat memajukan diri dan keluarga. Beliau sedang memohon untuk mendapatkan Sijil Amalan Pengilangan Baik (GMP) bagi membolehkan produknya menembusi pasaran luar negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan