#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Mac 09, 2011

Che Bon masih trauma

Oleh SHOLINA OSMAN

PAGI itu sama seperti pagi-pagi yang lain dalam hidup Che Bon Yob yang tinggal di Simpang Empat, Perlis. Cuma hari itu dia perlu segera ke bank bagi memasukkan wang untuk anaknya yang sedang menuntut di sebuah universiti di Kuala Lumpur.

Lagi pun, dia tidak boleh melengahkan urusan itu memandangkan bank akan ditutup pada minggu tersebut sempena cuti Krismas.

Che Bon tidak ke bank bersendirian. Dia ditemani anak saudaranya yang dikenali sebagai Kak Chik dengan menunggang motosikal.

Memandangkan tiada siapa di rumah, sudah menjadi kelaziman Che Bon akan menyimpan semua barangan kemas seperti rantai dan gelang dalam beg tangannya.

Dia merasa lebih selamat kalau semua itu dimasukkan dalam beg tangan yang boleh dibawanya ke mana-mana sahaja.

Sebaik sahaja Kak Chik sampai, Che Bon terus keluar dengan membonceng motosikal anak saudaranya itu ke bank yang terletak lebih kurang dua kilometer dari rumahnya.

Jalan yang dilalui juga sememangnya biasa digunakan Che Bon dan penduduk kampung di situ sebagai jalan pintas.

Bagaimanapun perasaan Che Bon terasa agak lain juga pada hari itu. Jalan tersebut dirasakan begitu lengang. Hanya motosikal yang ditunggangnya bersama Kak Chik yang bergerak agak perlahan itu sahaja ada di jalan ketika itu.

Dalam perjalanan itu, Che Bon yang terleka seketika terkejut apabila merasakan bahu kanannya yang sedang mengepit beg direntap dengan kasar.

“Yang saya pelik pada ketika itu langsung tidak kedengaran bunyi enjin motosikal kecuali yang dikemudi Kak Chik sahaja,’’ katanya ketika dihubungi MegaMega.

Cerita Che Bon, kejadian itu berlaku secepat kilat sehingga membuatkannya dan Kak Chik tergamam seketika tanpa mampu berbuat apa-apa.

Dirinya seakan-akan terpukau malah hanya mampu memandang sahaja ke arah peragut bermotosikal itu yang hanya berjaya merentap tali beg tangannya.

Hanya selepas beberapa saat selepas itu baharu terkeluar perkataan ‘jahat’ dari mulutnya menyumpah peragut itu.

Yang pelik cerita Che Bon, bukan dirinya sahaja malah anak saudaranya juga terkunci mulut untuk menjerit minta tolong.

Ketika itu Che Bon bertindak memindahkan beg tangan yang sudah terputus tali itu untuk dikepit sekuat-kuat hati di sebelah kiri tangannya pula.

Belum pun reda nafas akibat terkejut, peragut itu berpatah balik dan muncul lagi dari belakang.

“Peragut yang berseorangan itu mengekori motosikal kami di mana tangannya berterusan berusaha untuk merentap beg tangan dari celah lengan saya,’’ katanya.

Che Bon juga langsung tidak pandang ke kiri atau kanan walaupun peragut berkenaan tak henti-henti menjerit ‘berikan beg awak...berikan beg awak,’’ katanya.

Tindakan Che Bon yang kuat mempertahankan beg tangannya itu membuatkan peragut tersebut berang lalu menendang motosikal yang diboncengnya.

Akibatnya Che Bom terjatuh dari motosikal. Dia akui dunianya terasa kelam sekejap selepas terjatuh dan mukanya tersembam di atas jalan.

Manakala Kak Chik yang dalam keadaan terkejut itu berusaha berdiri sambil memegang motosikal yang hampir rebah ke jalan.

Che Bon bernasib baik kerana kejadian itu disedari oleh orang ramai yang menyebabkan peragut itu terus memecut motosikalnya.

Itu antara kisah bagaimana kaum Hawa berani bertindak mempertahankan hak mereka daripada dilarikan peragut.

Namun tidak semua yang berjaya. Ada yang tersungkur cedera parah. Ada pula yang terkorban akibat perbuatan peragut yang tidak berhati perut tersebut.

Tidak kurang juga ada wanita yang terpaksa menanggung kecacatan seumur hidup, kesan parut kekal serta mengharungi trauma yang tidak pernah hilang dari fikiran.

Bagi peragut pula, wanita merupakan sasaran utama mereka kerana berpandangan golongan itu lemah dan mudah ditumpaskan.

Tetapi mereka juga ada kalanya terlupa bahawa bukan semua golongan yang dianggap lemah itu boleh dijadikan mangsa dengan mudah.

Kenyataannya beberapa wanita telah berjaya menghalang perbuatan peragut ini walaupun sebenarnya ia masih dalam jumlah yang begitu kecil.

Sekurang-kurangnya semangat ‘srikandi’ untuk menentang peragut wajar menjadi contoh dan pendorong kepada mana-mana wanita supaya tidak sesekali memberi peluang untuk dijadikan sebagai mangsa peragut.

Biarpun banyak pihak menasihatkan supaya tidak melawan peragut kerana nyawa lebih penting daripada harta benda. Namun, ia bukan alasan untuk membiarkan peragut bermaharajalela tanpa ditentang.

Che Bon merupakan salah seorang wanita yang bersemangat ‘srikandi’ yang langsung tidak memberi peluang untuk peragut merampas beg tangan yang berisi barang kemas bernilai kira-kira RM12,000.

Detik-detik cemas melawan peragut itu walaupun dah berlalu sejak tiga tahun lalu masih lagi hangat di ingatan Che Bon.

“Saya akui masih lagi trauma dengan peristiwa itu dan berharap ia tidak akan berulang lagi,’ katanya’.

Cerita Che Bon, sejak peristiwa itu dia bukan sahaja enggan membonceng motosikal malah dirinya merasa lebih selamat jika menaiki kereta jika hendak keluar dari rumah.


Sementara itu, Noorhuda Ibrahim, 35, pula tidak boleh melupakan pengalaman empat kali diragut.

“Tiga kali beg tangan diragut dan sekali telefon bimbit,’’ kata wanita bertubuh kecil molek ini.

Bagaimanapun katanya, dalam tiga kes ragut itu beliau tidak berbuat apa-apa kerana ia berlaku dengan pantas.

Noorhuda berkata, insiden kali ke tiga telah membuatkan beliau nekad untuk berhempas-pulas berlawan peragut.

“Saya cuba untuk tidak melepaskan beg tangan yang ditarik dari belakang ketika berjalan pulang ke rumah,’’ katanya.

Kata Noorhuda, beliau memang sedar bahaya yang mengundang tetapi semua itu diketepikan selepas dibakar oleh semangat ‘srikandi’ untuk berlawan.

Ketika itu dalam fikirannya, jangan melepaskan begitu sahaja beg tangan tetapi berusaha untuk mempertahankannya.

“Saya puas hati kerana tidak menyerah beg dengan begitu sahaja kepada peragut,’’ katanya yang cedera semasa kejadian itu.

Akibat bergelut dengan peragut, Noorhuda luka teruk di bahagian bahu, lengan dan pinggul.

Katanya, selama sebulan jugalah beliau terpaksa berulang-alik ke hospital untuk menerima suntikan bagi mengelakkan lukanya dicemari kuman.

Jelas Noorhuda, sehingga ke hari ini parut itu jelas kelihatan dan akan mengingatkan beliau terhadap kejadian itu yang dirasakan masih baru berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan